نگاه یارانه‌ای به فرهنگ/صنعت خاموش داستان مصور نوید آینده درخشان
کد خبر: 3679889
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
در اختتامیه جایزه فیروزه عنوان شد؛

نگاه یارانه‌ای به فرهنگ/صنعت خاموش داستان مصور نوید آینده درخشان

گروه ادب: رئیس ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نگاه یارانه‌ای به فرهنگ در کشور گفت: صنعت خاموشی مانند داستان مصور می‌تواند در حوزه فرهنگ نوید آینده درخشانی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی با عنوان «جایزه فیروزه» صبح امروز 17 دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان گفتگو برگزار شد.
در این مراسم، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد؛ این نمایشگاه در آینده نزدیک به نمایشگاهی فعال و پرنشاط تبدیل شود و عرصه را برای تقویت خرده‌فرهنگ‌ها و بازار منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌تر کند و از سوی دیگر فعالیت‌های فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در بخش دیگر با اشاره به استاندارد مشخص در هر بخش گفت: 47 استاندارد ملی مرتبط با کتاب و کتابخانه و همچنین استانداردهای مشخص در حوزه هنر قلم‌زنی، ابریشم‌بافی و ... وجود دارد. همچنین حوزه نوشت‌افزار نیز استاندادهای تعریف شده‌ای دارد.
وی افزود: برای کالاهای فرهنگی آمادگی لازم را داریم تا آنچه داریم در اختیار وزارت ارشاد قرار دهیم و آنچه نداریم، بر اساس کالاها استانداردهای لازم را تعریف می‌کنیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد یادآور شد: هم‌افزایی میان سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند در ارتقای کیفی محصولات و کالاهای فرهنگی مؤثر باشند و تلاش می‌کنیم استاندارد دانش‌نماد به کالاهای فرهنگی بدهیم.
علی فریدونی، مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره گفت: امسال دو اتفاق مهم در رابطه با این جشنواره رخ داد، یکی در حوزه نام و عنوان آن بود که به نام «جایزه فیروزه» شکل گرفت دیگر اینکه آیین‌نامه آن تدوین و از سوی دیگر دبیرخانه دائمی آن نیز راه‌اندازی شد.
وی افزود: این نمایشگاه و جشنواره در بخش‌های پژوهش، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، کتاب اسباب‌بازی و هدایای فرهنگی برگزار شده و تعداد قابل توجهی اثر در بخش‌های مختلف ارسال شده بود که از جمله در بخش پژوهش 1600 اثر به دبیرخانه رسید که پس از داوری اولیه 250 اثر انتخاب شد و در نهایت آثار برگزیده در حوزه کتاب، پایان‌نامه و مقالات انتخاب شدند.
فریدونی ادامه داد: در بخش نوشت‌افزار800 اثر، اسباب‌بازی 300 ، کتاب اسباب‌بازی 300 اثر و بخش هدایای فرهنگی که یک موضوع جدید است حدود هزار اثر رسید. این آثار نیز از سوی داوران صاحب ایده و تجربه داوری شد که یکی از اساسی‌ترین معیارهای داوری کاربردی بودن و توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در آثار بوده است.
سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه گفت: متأسفانه نگاه کشورمان به حوزه فرهنگ، یک نگاه سوبسیدی(یارانه‌ای) است که این نگاه سوبسیدی سبب خام‌فروشی می‌شود، یعنی متوسل به فروش ذخایر نفتی می‌شویم و نمی‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ از این رو کشوری که به سمت خام‌فروشی حرکت می‌کند، نسبت به ذخایری که می‌تواند منجر به تولید شود، بی‌توجه است و از سوی دیگر این امر سبب بی‌توجهی به نیروی انسانی نیز می‌شود.
وی افزود: اگر در عرصه فرهنگی محصولاتی تولید کنیم که سهم عمده بازار داخل را به خود اختصاص دهد و در این زمینه انگاره‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، این امر با فروش کالاها در تضاد نیست؛ چرا که توجه به انگاره‌های فرهنگی می‌تواند با اقتصاد فرهنگ هماهنگ شود. از این رو تلاش ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که در کنار دستگاه‌های دیگر نگاه اقتصاد فرهنگ را در کشور توسعه دهیم.
سجادی نیری در ادامه با بیان اینکه توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور می‌تواند ایجاد اشتغال، توسعه تولید ملی در کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در ستاد توسعه فناوری‍‌های نرم و هویت‌ساز در عرصه اقتصاد و فرهنگ ، صنایع خلاق که موضوع به روز در کشورهای توسعه یافته است، تلاش داریم که چند اتفاق جدی را رقم بزنیم، نکته اول این هست که باید تلاش کنیم محصولات خود را معاصرسازی کنیم و استفاده از میراث فرهنگی در زندگی روزمره را توسعه دهیم که خمیرمایه این موضوع، خلاقیت و نوآوری است. همچنین توجه به عناصر و زنجیره‌های پسین و پیشین فرهنگی است. در این راستا حرکت هم‌افزا از سوی نهادها و سازمان‌ها نیز الزامی است.
وی تصریح کرد: صنایع خاموشی مانند کمیک استریپ که خروجی محصولاتش را امروز در این نمایشگاه می‌بینیم و در حوزه نوشت‌افزار شروع به کار کرد، امروز نوید آینده درخشانی را می‌دهد.
یادآور می‌شود، سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی با عنوان «جایزه فیروزه» 13 دی‌ماه شروع به کار کرد و تا عصر امروز 17 د‌ی‌ماه تا ساعت 20 در بوستان گفتگو پذیرای علاقه‌مندان است.

captcha