ضرورت تأثیر اجرای برنامه‌های قرآنی میان خانواده‌ها+ تلاوت
کد خبر: 3680160
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
ابوالقاسمی بیان کرد:

ضرورت تأثیر اجرای برنامه‌های قرآنی میان خانواده‌ها+ تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: باید با اجرای برنامه‌های قرآنی کاری کنیم که قرآن میان خانواده‌ها رسوخ پیدا کند که اگر این امر اتفاق افتاد و خانواده‌های ما قرآنی شدند، در این صورت از همه خطاها نیز مصون خواهند ماند.

ضرورت تأثیر اجرای برنامه‌های قرآنی میان خانواده‌ها+ تلاوت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی قرآن کریم که به‌عنوان میهمان در برنامه زنده گلستان شبکه قرآن و معارف سیما شرکت کرده بود، در رابطه با چگونگی ورود خود به جلسات قرآن و انس با قرآن کریم اظهار کرد: بنده از سنین کودکی و تقریباً 10 سالگی در هیئت جاسبی‌های مقیم تهران که پدر مرحوم بنده نیز مربی آن جلسه بودند، تلاوت می‌کردم.
وی ادامه داد: از سال 1347 بود که بنده به مدت پنج سال در محله امامزاده حسن(ع) و در محضر استاد قرآنی خود شروع به تلاوت با روش لحن قراء مصری کردم و از سال 1352 نیز به عنوان مربی قرآن در همان جلسه‌ای که مرحوم پدر مربی آن بودند، مشغول به فعالیت شدم.
ابوالقاسمی در ادامه تصریح کرد: همچنین، این جلسه قرآنی حدود پنجاه سال است که طی روزهای جمعه در مسجد امام جعفر صادق(ع) محله امامزاده حسن(ع) برگزار می‌شود و به حمد الهی نیز تا به حال ادامه دارد و بنده نیز در این جلسه قرآنی ـ معنوی آن چیزی را که از اساتید قرآنی خود آموخته‌ام به قرآن‌آموزان تعلیم می‌دهم.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه در رابطه با فضای جلسات قرآنی پیش از انقلاب اسلامی و نیز اساتید قرآنی آن زمان بیان کرد: در سال 1347 مرحوم استاد محمدتقی مروت جلسه‌ای را در محله امامزاده حسن(ع) تشکیل دادند که بنده نیز افتخار داشتم چندین سال در خدمت ایشان بوده و در محضر استاد تلمذ کردم.
وی افزود: سپس، ایشان در میدان پاستور و بعدها نیز در مسجد قنات‌آباد جلسه قرآنی داشتند که در حقیقت هر جا که ایشان می‌رفتند و جلسه داشتند، بنده نیز در آن جلسه شرکت می‌کردم. همچنین، مرحوم استاد مولایی نیز شب‌های دوشنبه هر هفته در هیئت سنگلجی‌ها جلسه قرآن داشتند که بنده نیز در آن جلسه شرکت می‌کردم و از ایشان بهره‌ می بردم.
ابوالقاسمی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از مرحوم استاد مولایی و عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور پرداخت و گفت:‌ هنگامی که عباس سلیمی که به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی شرکت کرده و مقام اول این مسابقات را نیز به دست آورده بود، از مالزی بازگشته بود، استاد مولایی حلقه گلی را بر گردن وی انداخت که بنده هنوز آن صحنه را در ذهن خود به یاد دارم.
وی ادامه داد: بنده از این دو استاد بزرگوار یعنی مرحوم استاد مولایی و مرحوم استاد مروت استفاده فراوانی بردم و در واقع بنده خود را مدیون این دو بزرگوار می‌دانم. باید اذعان کنم که در واقع امروز نیز برخی از اساتید قرآنی با واسطه و برخی دیگر بی‌واسطه شاگرد این عزیزان هستند و این دو استاد بزرگ زحمت زیادی برای اساتید و جامعه قرآنی متحمل شدند.
ابوالقاسمی تصریح کرد: به یاد دارم اولین جلسه‌ای که بنده خدمت مرحوم استاد مروت رسیدم، ترسیدم که پشت رحل قرآن بنشینم ولی بعد با تمامی استرسی که داشتم، پشت رحل رفته و وقتی که نوبت تلاوت به ما می‌رسید، ضربان قلب بنده نیز زیاد می‌شد که به هر صورت دل را به دریا زده و تلاوت کردم.
داور بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: در آن زمان تعداد جلسات قرآن کم بود به طوریکه در شهر تهران تنها همین دو جلسه برگزار می‌شد و امکانات نیز مانند امروز نبود. امروز به حمد الهی در تمامی محلات و در خیابان‌ها اصلی و فرعی شهر جلسات قرآن برگزار می‌شود اما آن زمان ما حتی نوار برای گوش کردن نداشتیم.
وی افزود: به یاد دارم که پدر مرحوم ما یک دستگاه ضبط کاست برای ما خریداری کرده بود. همچنین، چون تعصبات مذهبی در خانواده ما وجود داشت، ما حتی به رادیو نیز دسترسی نداشتیم. یکی از دوستان ما در مغازه پدرش رادیو داشت و ما می‌توانستیم گاهی از این رادیو استفاده کرده و رادیو مصر را گوش دهیم که آن هم مشکلات فراوانی از جمله وجود پارازیت فراوان در امواج رادیویی داشت.
ابوالقاسمی اظهار کرد: پس از انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی، انواع امکانات و ابزار رسانه مانند رادیو قرآن، سیمای قرآن، رادیو تلاوت و سازمان‌های مختلف قرآنی که امکانات را برای مردم فراهم کرده‌اند، به وجود آمد که در این زمینه باید شاکر خداوند منان بود. همچنین، باید در این رابطه جا دارد تا برای روح پرفتوح حضرت امام خمینی(ره) طلب مغفرت کرده و سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی را که همواره مشوق قرآنیان و برنامه‌های مختلف قرآنی هستند را از درگاه حضرت باریتعالی خواستار باشیم.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه سخنان خود در رابطه با مسئله داوری در مسابقات قرآنی نیز اظهار کرد: داوری که همان قضاوت است، کار بسیار مشکلی است چراکه داور ابتدا باید تنها به خاطر خدا قضاوت کند. گاهی شاید برخی از عزیزان شناختی از برخی متسابقان داشته باشند و تلاوت زیبایی نیز از آن‌ها دیده باشند ولی این امر نباید در داوری آن‌ها تأثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: داور قرآنی باید اشراف کاملی به آئین‌‌نامه مسابقات داشته باشد یعنی خود داوران باید قبلاً آنقدر در مسابقات شرکت کرده باشند و نمره از ایشان کم شده و حذف شده باشند تا خود بتواند داوری را به خوبی انجام دهند. متسابقان نیز باید از قبل آئین‌نامه مسابقات را بدانند و این آئین‌نامه برای ایشان تبیین شده باشد.
ابوالقاسمی درادامه افزود: گاهی متسابقان نسبت به نمره خود اعتراض دارند که در این رابطه داوران نباید ناراحت شوند. داوران باید با آرامش کامل جواب مستند و قانع‌کننده‌ای برای متسابقان داشته باشند. گاهی پیش آمده که در برخی مسابقات، شرکت‌کنندگان اعتراض داشته‌اند که وقتی آرام با ایشان صحبت شده و ادله کافی نیز بیان شده، ایشان قانع و مسئله نیز حل شده است.
وی ادامه داد: البته گاهی تعریف تئوری کردن متسابقان را قانع نمی‌کند و باید حتماً به صورت عملی برای متسابقان تلاوت شود که برای مثال دلیل نمره کم شما در این بخش به خاطر نوع تلاوت ایشان بوده است که البته این پاسخ عملی نیز باید طوری باشد که داوران باسابقه دیگر نیز بر آن صحه بگذارند.
ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه به هر صورت داوری مسابقات قرآنی کار مشکلی است، اذعان کرد: بنده به شخصه هر زمانی که شروع به داوری می‌کنم، از خداوند منان درخواست دارم تا این داوری طوری انجام شود که حقی از شخصی ضایع نشود.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه سخنان خود بیان کرد: جامعه قرآنی نباید هیچگاه خود را مبرای از خطا بداند چراکه نفس عماره را همه انسان‌ها دارند. به هر صورت اگر به ما اطلاق می‌شود که اشرف امت هستید، باید این شرافت را حفظ کنیم و طوری نباشد که ما قرآن را قرائت کنیم ولی عمل غیر‌قرآنی و چیز دیگری از ما سر بزند که این خطاست. امیدوارم که همه ما از خطاها مبرا باشیم و خود را به «إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي» وصل کنیم.
ابوالقاسمی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مدیران قرآنی کشور، تصریح کرد: امیدوار هستم تا خداوند به همه مدیران قرآنی کشور توفیق دهد تا برنامه‌های قرآنی را به خوبی در کشور اجرا کنند و این برنامه‌ها طوری اجرا شود که در زندگی مردم ملموس‌تر باشد. گاهی برخی برنامه‌ها وجود دارد که بازخوردی ندارد. برنامه‌های قرآنی باید طوری انجام شود که در خانواده‌ها رسوخ پیدا کند. ما باید کاری کنیم که قرآن در میان خانواده‌ها رسوخ کند که اگر این امر اتفاق افتاد و خانواده‌های ما قرآنی شدند، در این صورت از همه خطاها نیز مصون خواهند ماند.
همچنین، در خلال پخش این هفته برنامه تلویزیونی گلستان نیز‌ دو تلاوت زیبا از محمدرضا ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم پخش شد که در انتها مشاهده می‌کنید.
یادآور می‌شود، برنامه تلویزیونی گلستان، یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۱ با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور با برنامه‌های متنوع قرآنی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

تلاوت آیات 187 و 188 سوره مبارکه اعراف مسابقات استان تهران، سال 1364

 
تلاوت آیات 83 تا 90 سوره مبارکه مؤمنون، مسجد شیخ فضل‌الله نوری، سال 1364
 
تلاوت زنده
 
captcha