صدور 350 هزار ابلاغیه قضایی در خراسان جنوبی از ابتدای امسال
کد خبر: 3680167
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
معاون دادگستری خراسان‌‎جنوبی خبر داد:

صدور 350 هزار ابلاغیه قضایی در خراسان جنوبی از ابتدای امسال

گروه اجتماعی: معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان‌ جنوبی از صدور ۳۵۰ هزار ابلاغ اوراق قضائی در استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار ابلاغ به صورت الکترونیکی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، عباس اسماعیلی امروز 18 دی در جمع خبرنگاران گفت: قوه قضاییه از مردادماه سال گذشته ثبت نام ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا را آغاز کرده و این مهم در خراسان جنوبی نیز در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه از مهمترین مزایای راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی حفظ حریم خصوصی افراد، کاهش هزینه، شناسایی محکومین سابقه دار و کاهش زمان رسیدگی است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 350 هزار ابلاغیه قضایی در استان خراسان جنوبی صادر شده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: از این میزان 200 هزار ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک صادر شده است که از این تعداد 78 درصد به صورت واقعی در میانگین کمتر از 1.5 روز توسط مخاطب مشاهده شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 درصد جمعیت استان در سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (سامانه ثنا) ثبت نام کردند، افزود: شعار ما هر شهروند یک شناسه قضایی است، چرا که ارائه هرگونه خدمات قضایی به اشخاص منوط به ثبت نام در سامانه ثنا است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد ابلاغیه‌های قضایی استان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، اظهارکرد: در حال حاضر در تمامی ورودی‌های دادگستری استان ثبت نام در سامانه ثنا برای شهروندان به صورت رایگان انجام می شود که باید برای ثبت نام افراد کارت ملی، کد پستی و یک شماره همراه داشته باشند.

معاون آماری و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی توصیه کرد: تمامی ادارات و بانک‌ها قبل از انجام هر قراردادی که تعهداتی دارد افراد را راهنمایی کنند تا در سامانه ثنا ثبت نام کنند، چرا که این کار کمک بسیاری به شناسایی افراد متواری می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر هفت دفتر خدمات الکترونیک قضایی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: این دفاتر در بیرجند، طبس، فردوس، بشرویه، قاین و نیمبلوک راه اندازی شده است.

به گفته وی با راه اندازی این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دیگر نیازی به مراجعه مردم به مراجع قضایی برای ارائه دادخواست نیست و در گام اول دادخواست‌های حقوقی در صلاحیت محاکم در دفاتر انجام می‌شود. 

اسماعیلی با بیان اینکه در حقیقت دفاتر الکترونیک خدمات قضایی انجام امور اداری دعاوی حقوقی توسط خود مردم است، یادآورشد: در آینده نزدیک لوایح تقدیمی از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می‌شود.

captcha