شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود خارجی ندارد
کد خبر: 3680264
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود خارجی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: با نگاهی به شورای توسعه اکثر استان‌ها می‌توان گفت این شورا فقط برای توزیع اعتبارات تشکیل می‌شود، نه به خاطر بررسی مشکلات قرآنی که در کشور و استان‌ها وجود دارد، لذا باید گفت در حقیقت شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود خارجی ندارد.

مهدی‌ رمضانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه در بحث اعتبارات قرآنی دو مشکل عمده وجود دارد، اظهار کرد: مشکل اول این است که بودجه تصویب می‌شود، اما تخصیص پیدا نمی‌کند و در زمینه‌های دیگر هزینه می شود، همچنین یک مشکل دیگر که دولت مطرح می‌کند این است که بعضی از دستگاه‌ها در خصوص ارائه فعالیت قرآنی پاسخگو نیستند.
وی با اشاره به اینکه این حرف درستی نیست که دستگاه‌ها گزارش نمی‌دهند، ابراز کرد: مسئولان از چه دستگاه‌هایی گزارش خواستند که از ارائه آن امتناع کردند؟ باید بگویم که سازمان تبلیغات، آمادگی این را دارد که گزارش مستند از فعالیت‌های قرآنی خود را ارائه دهد و به صورت شفاف با ریز جزئیات اعلام کند تمام اعتباری را که دریافت کرده کجا، از چه مسیری و چگونه صرف کرده است؟

تخصیص نیافتن اعتبارات قرآنی/ اعتبارات قرآنی در حد طرح است
رمضانی ادامه داد: در خصوص تخصیص بودجه قرآنی، یک تعداد نامه از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برای یکی از نمایندگان ارسال شد اما در حقیقت اعتبارات قرآنی که می‌گویند بحث 200 میلیارد تومان وجود داشته است و امسال کاهش خواهد یافت، واقعیت مطلب این است که فقط در حد طرح بوده و هیچ وقت تخصیص پیدا نکرده است.
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: سال گذشته نیز حتی آن‌ دسته از دستگاه‌هایی که اعتبارات قرآنی به آنها تخصیص یافته، فقط 25 درصد را دریافت کرده‌اند و معلوم نیست این اعتبارات کجا هزینه می‌شود؟

وی در خصوص کاهش اعتبارات قرآنی و بودجه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز اظهار کرد: این که بعضی از دوستان می‌گویند اعتبارات قرآنی کاهش پیدا کرده است، باید گفت که اعتبار قرآنی وجود ندارد که بخواهد کاهش پیدا کند، حتی همان اندک اعتباراتی که به دستگاه‌ها داده شده، تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

نگاه مسئولانه برخی از مسئولان قابل تقدیر است
رمضانی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص بودجه قرآنی تلاش‌های قابل تقدیری کرد، گفت: از اعتبار 200 میلیارد تومان برای سال 1395 که بعد به 100 میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت قرار شد 250 میلیون تومان اختصاص پیدا کند هم هنوز چیزی به دست ما نرسیده است.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: واقعیت مطلب این است که مسئولان ما چقدر باور قرآنی دارند و اینکه چقدر کارهای قرآنی جواب می‌دهد؟ و لازمه‌اش پرداختن بزرگواران در خصوص این موضوع است که نتیجه این اعتبارات اندک، کجا و چطور هزینه شده است.

شورای توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی وجود خارجی ندارد
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به روند کاری شورای توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، بیان کرد: با نگاهی به شورای توسعه اکثر استان‌ها می‌توان گفت این شورا فقط برای توزیع اعتبارات تشکیل می‌شود، نه به خاطر بررسی مشکلات قرآنی که در کشور و استان‌ها وجود دارد لذا باید گفت در حقیقت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی وجود خارجی ندارد.
بودجه اختصاصی برای فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها وجود ندارد

وی در خصوص تأمین اعتبار فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: سازمان تبلیغات با وجود برنامه‌های زیادی که در زمینه تبلیغ، اعزام مبلغ و سایر فعالیت‌ها دارد بخشی از اعتبارات کلی تخصیص یافته را از مسیر سازمان دارالقرآن برای فعالیت‌های قرآنی این سازمان هزینه می‌کند.
رمضانی عنوان کرد: ما در استان خراسان رضوی با بیش از شش میلیون جمعیت که یکی از بزرگترین استان‌های کشور است برای کل سال 1396، حدود 180 میلیون تومان اعتبار داشتیم که از سازمان دارالقرآن تاکنون 130 میلیون تومان محقق شده و جذب کرده ایم و مابقی آن هنوز مانده است.
کاهش معضلات اجتماعی با گسترش کار قرآنی
وی با بیان اینکه نگاه مسئولان به صرف هزینه در حوزه قرآن، باید رشد این فرهنگ و تاثیرات مثبت آن در جامعه و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشد، تصریح کرد: اگر یک دهم این مبالغ برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه در نظر گرفته می‌شد، امروز زندان‌های ما خالی تر و دیگر شاهد این همه معضل اجتماعی نبودیم.
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال 93 برای شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی مبلغ 307 میلیون اعتبار گذاشته شد و به استناد نامه‌های اداره ارشاد اسلامی این اعتبار در سال 94 به استان رسید که از این مبلغ 307 میلیون تومانی، حدود 140 میلیون تومان برای نمایشگاه قرآن مشهد هزینه شد.
وی گفت: مابقی اعتبارات با پیگیری انجام شده در اختیار موسسات قرآنی قرار گرفت آن هم بر این اساس که موسسات قرآنی طرح ارائه دهند و اعتبار دریافت کنند، این کل اعتباری بوده که تاکنون از محل شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی به استان تخصیص داده شده است.

ضرورت تشکیل تیم پایش برای بررسی ثمره فعالیت‌های قرآنی
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: حرف ما به مسئولان این است که یک تیم پایش فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود و میزان تاثیرگذاری فعالیت‌ها بر جامعه بررسی شود تا گروه پژوهشی به این نتیجه برسد که کار قرآنی ثمر دارد و باعث کاهش معضلات می‌شود.
رمضانی ابراز کرد: تشکیل یک چنین گروه پژوهشی به نفع خود سیستم مدیریتی کشور است تا به جای هزینه کردن برای مبارزه با معضلات و آسیب‌های اجتماعی که بسیار زیاد هستند، فقط در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی هزینه شود.

captcha