طرح تربیت دانشجو معلم قرآن، به دنبال رفع نوافص آموزشی در عرصه قرآن است
کد خبر: 3680476
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
مدیر پژوهشی سازمان فعالیت‎های قرآنی:

طرح تربیت دانشجو معلم قرآن، به دنبال رفع نوافص آموزشی در عرصه قرآن است

گروه فعالیت‎های قرآنی: مدیر پژوهشی سازمان فعالیت‎‌های قرآنی جهاددانشگاهی کشور هدف از اجرای طرح تربیت دانشجو معلم قرآن را تربیت دانشجویان با استعداد برای برگزاری دوره‎های مستمر و آموزش مبانی قرآنی به دانشجویانی دانست که تا کنون تحت آموزش‎های لازم قرار نگرفته‎اند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر مهدی اسماعیلی در نشست پایان دوره تربیت معلم دانشجو دانشگاه قم که در این دانشگاه برگزار شد گفت: دو سال است که دوره‎های تربیت دانشجو معلم در سازمان فعالیت‎های قرآنی کلید خورده است.
وی افزود: این طرح با همکاری اساتید تراز اول قرآن کریم کلید خورد و بخش‎های آن نیز طراحی شد؛ از جمله اینکه جلساتی برای تعیین سرفصل‎های آموزشی با حضور اساتیدی چون موسوی بلده، شریف، خواجوی، تک فلاح، خاکی و... برگزار شد.
وی عنوان کرد: طرح با مشورت کسانی تنظیم شد که خود از افراد باتجربه در برگزاری و سرفصل نویسی و متن نویسی در این حوزه بودند ولی در ادامه کار، هرجا که نیاز به اصلاح بود، این اصلاح انجام شده است.
مدیر پژوهشی سازمان فعالیت‎های قرآنی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: تا کنون 300 نفر از این طرح فارغ التحصیل شده‎اند که 10 درصد این افراد در حال حاضر به شکل فعال در عرصه آموزش قرآن کریم فعالیت دارند.
اسماعیلی گفت: سازمان فعالیت‎های قرآنی جهاددانشگاهی در این طرح به دنبال بحث توسعه آموزش‎های اصولی در سطح نخبگان قرآنی و بعدها عموم دانشجویان و مردم و همچنین اشتغالزایی برای این دسته از دانشجویان است که با افزایش مهارت‎های فنی و تدریسی بتوانیم زمینه اشتغال مولد آنها را نیز فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در این دوره سعی شده است که به مباحث کاربردی پرداخته شود و به همین دلیل از بهترین متون درسی استفاده شده است؛ در بخش تدبر از موسسه حجت الاسلام الهی زاده مشهد استفاده شد که فعالیت‎های گسترده‎ای در بخش تدبر در قرآن انجام داده‏اند؛ در تجوید نیز از کتاب استاد موسوی استفاده شد و در روش تدریس و روخوانی و... نیز از بهترین کتب در دسترس استفاده شد ولی اگر آثار کاملتری تولید شود از آنها نیز استفاده می شود.
وی گفت: در این طرح آزمون شفاهی و کتبی پیش از ورود نیز اخذ می شود تا در ابتدای حضور دانشجویان درگیر آموزش مباحث پایه‎ای نباشند و در این دوره به یادگیری اصول تدریس و جذب و تاثیرگذاری بپردازند تا اینکه بیشتر وقت کلاس صرف مباحث پایه‎ای شود و به همین دلیل کتبی نیز برای فراگیری مباحث پایه ای پیش از ورود به طرح در اختیار قرار می‎گیرد.
وی اظهارکرد: درصد بالایی از دانشجویان متاسفانه به هر دلیلی که بیشتر به دلیل نقصان در سیستم آموزشی است رواخوانی وروانخوانی قوی ندارند و به همین دلیل این دوره سعی دارد با پرورش دانشجویان با استعداد به عنوان معلم دانشجو در جهت افزایش آموزش‎های لازم برای دانشجویان دیگر گامی جدی بردارد؛ به همین خاطر در زمینه صوت و لحن تمرکز نکرده ایم تا ابتدا پایه های آموزشی را تقویت کنیم.

captcha