ساسان نوروزی، دبیر گروه میراث فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص نقش سردرها در هویت خانههای تاریخی مشهد، اظهار کرد: سردرها، پلی برای ارتباط بین داخل و بیرون از خانه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرهای قدیمی، بازار محور اصلی رفت و آمد اکثریت مردم بوده است، عنوان کرد: این بازارها از یک ورودی شروع و به یک یا چند ورودی دیگر ختم میشد، در شهر مشهد نیز همینطور بوده است، زمانی محور اصلی شهر امتداد دروازه سراب تا دروازه نوغان و گاهی هم امتداد سرشور تا نوغان بود.
این محقق ادامه داد: از زمان صفویه نیز بالا خیابان و پایین خیابان محور اصلی رفت و آمد شد، این محورها عمومیترین محل رفت و آمد مردم بود.
نوروزی بیان کرد: برای رسیدن به سردر خانههای تاریخی همیشه سلسله مراتبی وجود دارد، از خیابانها به گذرگاهها میرسیم، سپس از گذرگاهها به کوچههای باریکتر و بعد به سردرها خواهیم رسید.
ارتفاع کم و گود بودن خانههای تاریخی و قدیمی مشهد
وی با اشاره به سفرنامه کسانی که 200 سال پیش به مشهد سفر کردهاند، ابراز کرد: با خواندن این سفرنامهها متوجه میشویم که ورودی خانههای قدیمی و تاریخی مشهد در گودی بوده و ارتفاع آن بسیار کم بوده است.
نوروزی با بیان اینکه سقف اکثر خانههای تاریخی مشهد تیرپوش بوده است، اظهار کرد: آن بافتی که در خانههای تاریخی یزد و اصفهان که آجری و خشتی است، در خانههای تاریخی مشهد دیده نمیشود و اکثر سقف آنها با چوب ساخته شده است.
دبیر گروه میراث فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن تصریح کرد: اکثر این کوچهها بنبست است و یک یا دو پیچ میخورد و شکل T یاL مانند به خود گرفته است.
این محقق با اشاره به اینکه اکثر گذرگاهها سرپوشیده است و ورودی چند خانه را شکل میدهد، افزود: این گذرگاهها در کنار هم مجموعهای را ساختهاند که دارای پیوندهای خانوادگی و یا گروهی بودهاند.
مشاهده سردرها در کوچههایی با عرض کم
وی گفت: سردرها را بیشتر در کوچههایی با عرض کم مشاهده میکنیم و خیلی کم سردرهایی در کوچههای اصلی و فرعی دیده میشود.
این محقق با تأکید بر اینکه شهر تاریخی مشهد خیلی آسیب دیده است، ابراز کرد: به دلیل آسیبدیدگی این شهر، اطلاعات کامل و دقیقی از سردرها در دست نیست، چرا که خیلی از آن آثار با روابط اجتماعی و نزدیکی افراد باهم تعریف میشد و آسیب دیدگی آن روابط باعث شد که اطلاعات دقیقی گردآوری نشود.
نوروزی با اشاره به اینکه اکثر خانههای مشهد حالت درونگرایی داشتند، اظهار کرد: الگوی معماری شهر مشهد از الگوی معماری فلات مرکزی ایران تبعیت نکرده و دارای الگوی معماری کوهستانی است، ولی فرمهای حیاط مرکزی، حیاطهای شمالی و جنوبی نشانگر درونگرا بودن اکثر خانههای تاریخی مشهد است و در این خانهها پنجره رو به بیرون مشاهده نمیشود، فقط اواخر دوره قاجار در معماری تعدادی از خانهها یک یا دو پنجره رو به بیرون دیده میشود.
وی ادامه داد: در قدیم سردرها معرف خانهها بودند، اینکه چه جور خانوادهای، با چه سطحی و از چه طبقه اجتماعی در آن زندگی میکنند، هر چه سردر خانه مجللتر بود نشانه این بود که با خانوادهای مرفه روبه رو هستیم.
نوروزی گفت: بر روی سردرها کتیبههایی نصب شده بود که افراد با خواندن متن کتیبه تا حد زیادی به نوع نگاه و باور اهالی آن خانه پی میبردند.
استفاده از آیات فتح و گشایش در کتیبه سردر خانههای قدیمی
این پژوهشگر ادامه داد: در اکثر کتیبههای نصب شده بر سردرها، معمولا آیاتی که مفاهیم فتح و گشایش داشتهاند، نوشته شده است، از جمله آیاتی همانند «نصر من الله و فتح الغریب» و یا «انا فتحنا لک فتح المبینا و ..».
دبیر گروه میراث فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن بیان کرد: بعضی افراد معتقد هستند که تزئینات در کتیبهها را معمار طراحی کرده و ربطی به طبقات اجتماعی و باورهای افراد خانه ندارد، این موضوع نیز جای تأمل دارد.
مرز بین شهر زیارتی و حریم شخصی در سردر خانههای تاریخی مشهد
وی در ادامه گفتههای خود با اشاره به تنوع در طرح و قالب سردر خانههای تاریحی، عنوان کرد: بیشتر سردرهای خانههای تاریخی مشهد در بافت پیرامون اطراف حرم واقع شده است؛ از همین روز میتوان گفت که سردر این خانهها در واقع مرزی بین شهر زیارتی و خصوصیترین فضای زندگی مردم محسوب میشدند.
پنجره بالای سردر خانههای تاریخی؛ نشانه اخلاق و روحیه اجتماعی افراد
این محقق، عرض کم، ارتفاع زیاد، باریک و بلند بودن را از شاخصترین تفاوتها در سردر خانههای تاریخی مشهد با سایر شهرها دانست و بیان کرد: در بالای سردرها پنجره داریم که نشانگر اخلاق و روحیه اجتماعی افراد خانه است.
وی تصریح کرد: همیشه دو طرف ورودی درهای خانههای تاریخی دو ستون وجود داشته است که ارتفاع آن تا بالای سردر ادامه دارد و روی در، یک گره آجری کار شده که در وسط آن گره آجری کتیبه به کار رفته است و گاهی هم به جای گره آجرکاری به صورت خفته و راسته و به جای کتیبه گرهچینی، کاشی دیده میشود.
نوروزی با اشاره به اینکه در گرههای آجری، آجرهایی به کار میرود که در زمان پخت طرحهای برجسته دارد، اظهار کرد: اشکال برجسته در این گرهها مرتبط با الگوها و انواع گرهچینیهای اسلامی است و رنگآمیزی آن کاملا آجری است.
این پژوهشگر ادامه داد: در دو طرف ستون سنگ کار شده و در ادامهی طرحها، خطهایی ظریف با رنگ فیروزهای و نوار باریک کاشی کار شده است، سرستونها با جنس آجر با شکل محدب و یا مقعر هستند و در سرستونها آجر و کاشی دیده میشود.
کتیبههای سردر خانههای تاریخی مشهد؛ نشان از جذب گروه و باورهای مختلف اسلامی دارد
دبیر گروه میراث فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن گفت: کتیبه انواع مختلفی دارد، گاهی نشانگر گروهها و ادیان مختلفی است که روزی در مشهد ساکن بودند همانند کتیبهای که شکل ستاره حضرت داوود در آن ترسیم شده است و از این دست آثار بسیار در خیابانهای جنت و محله ارگ دیده میشود که همه اینها نشانگر توان جذب مشهد در گروهها و باورهای مختلف اسلامی و ادیان دیگر است.
وی ادامه داد: در قدیم سردرها معرف خانهها بود، ولی امروز کل ساختمان معرف و نشانگر خانه است چراکه اکثرا به ظاهر بیرونی ساختمان توجه بسیاری داریم.