تشکیل شورای قرآنی سبزوار در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: 3680626
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

تشکیل شورای قرآنی سبزوار در هاله‌ای از ابهام

گروه شهرستان‌ها: بعد از گذشت نزدیک به یکسال از وعده‌های برخی مسئولان سبزوار برای تشکیل شورای قرآنی در سبزوار، این وعده‌ها به سرانجام نرسیده و تشکیل شورا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در آخرین ماه‌های سال 95 شمسی بود که مصطفی رحیمی، کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی سبزوار در مصاحبه‌ای با ایکنا در خصوص فعالیت‌ مهدهای قرآنی با اظهار اینکه مهدکودک قرآنی عنوانی گول‌زننده است که نه سر فصلی برای آن تعیین شده و نه روش خاصی برای تدریس وجود دارد، به خبرنگار ایکنا گفت: مسئول نظارت بر اینگونه فعالیت‌ها، شورای قرآن در شهرستان است که در سبزوار چنین شورایی وجود ندارد.
وی افزود: متأسفانه در رابطه با فعالیت‌های علوم قرآنی موازی‌کاری وجود دارد و در حالی که برخی مجوز مهد قرآنی ندارند ولی به اسم قرآن، مهد قرآنی راه‌اندازی کرده و از نام قرآن بهره اقتصادی می‌برند.
کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات سبزوار با تأکید بر اینکه فرماندار هر شهرستان، موظف به رسیدگی بر کار مؤسسات قرآنی است، بیان کرد: متأسفانه برخی از مراکزی که به اسم قرآن فعالیت می‌کنند، هیچگونه مجوزی ندارند و بیشترین هزینه را از قرآن‌آموزان دریافت می‌کنند.
در همان سال با پیگیری این موضوع احمد برادران، معاون استاندار و فرماندار سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، اینگونه بیان کرد: ما در شهرستان سبزوار، دانشگاه علوم قرآنی و مؤسسات قرآنی داریم ولی تاکنون جلسه‌ای برای شورای عالی قرآن نداشته‌ایم.
حسین میردشتی، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار سبزوار در مصاحبه‌ای در اسفند 95 با بیان اینکه شورای عالی قرآن در سبزوار در حال تشکیل است، به خبرنگار ایکنا گفت: کارگروه شورای قرآنی تشکیل شده و در حال انجام اقدامات مربوطه برای تشکیل جلسات هستیم.
محمد علی‌آبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در سال 95 و همچنین در 11 اردیبهشت 96 در نشست خبری گفت: با توجه به نیازسنجی انجام شده و فعالیت 11 مؤسسه قرآنی زیر نظر این اداره، شورای قرآن و کمیته نخبگان قرآنی برای حمایت از فعالان این عرصه در شهرستان تشکیل می‌شود.
وی اظهار کرد: بخشی از اعضای این شورا عبارتند از امام جمعه شهرستان، فرماندار، رئیس اداره ارشاد و تعدادی دیگر از رؤسای ادارات دیگر که به‌زودی برای تشکیل این شورا اقدام خواهد شد.

در 24 مهر 96 که خبرنگار ایکنا پیگیر تشکیل نشدن شورای قرآنی با حضور مسئولان بود، رئیس اداره ارشاد سبزوار ادعا می‌کرد نامه‌ تشکیل شورا را برای فرماندار سبزوار ارسال کرده‌ و منتظر پاسخ است، اما احمد برادران، فرماندار سبزوار بدون اشاره به نامه ادعایی، خطاب به رئیس اداره ارشاد، از عدم تشکیل این شورا گله کرد و خواستار تشکیل شورای قرآنی شد.

تشکیل شورای قرآنی در هاله‌ای از ابهام
در حالی که به پایان سال 96 نزدیک می‌شویم واز تشکیل این شورای قرآنی در سبزوار هیچ خبری نیست، 19 دی‌ماه محمد علی‌آبادی، رئیس اداره ارشاد سبزوار با اظهار اینکه تشکیل شورای قرآنی سبزوار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به خبرنگار ایکنا گفت: برای تشکیل شورای عالی قرآن در مرکز استان اساسنامه وجود دارد ولی برای شهرستان‌ها این اساسنامه وجود ندارد.
وی با اشاره به صحبت‌هایی که با حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی انجام شده ابراز امیدواری کرد این شورا در سبزوار تشکیل شود و افزود: در حال حاضر به دنبال تشکیل انجمن نخبگان قرآنی سبزوار هستیم و به زودی با جمع‌آوری لیست مربوطه و با توجه به مکانی که در ساختمان اداره ارشاد قدیم در نظر گرفته شده، این انجمن تشکیل خواهد شد.
نکته آخر

معاون سیاسی فرماندار سبزوار اظهار کرده بود که کارگروه شورای قرآنی در اسفند سال 95 تشکیل شده ولی بعد از قریب به یکسال مشخص می‌شود این شورا از ابتدا هیچ وقت اساسنامه‌ای برای تشکیل و اقدامات اولیه نداشته است.
در دفعات مختلف رئیس اداره ارشاد سبزوار وعده تشکیل شورای قرآنی را در این شهرستان از طریق رسانه‌های مختلف اعلام کرد ولی بعد از قریب به یکسال تشکیل این شورا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
رئیس اداره ارشاد سبزوار نیز در مهر 96 اعلام کرد نامه درخواست تشکیل شورای قرآنی را به فرماندار دادیم و منتظر پاسخ هستیم در حالی که معاون سیاسی فرماندار در اسفند 95 بیان کرده بود که در حال انجام اقدامات مربوطه برای تشکیل جلسات هستیم.
اینها پاسخ‌هایی است که در مقاطع زمانی مختلف از مسئولان سبزوار در خصوص تشکیل شورای قرآنی در شهرستان شنیدیم ولی هنوز اثری از تشکیل این شورا در شهرستان سبزوار نیست.

captcha