تقاضا‌های القایی حوزه سلامت؛ غیر اخلاقی و مخالف فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3680710
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
مسائلی عنوان کرد:

تقاضا‌های القایی حوزه سلامت؛ غیر اخلاقی و مخالف فرهنگ اسلامی

گروه سلامت: مدیرکل اداره نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو کسب درآمد پزشکی از طریق تقاضاهای القایی را مخالف اخلاق و فرهنگ اسلامی دانست.

کسب درآمد پزشکی از طریق تقاضای القایی نامشروع و غیر حلال است
 
رضا مسائلی، مدیرکل اداره نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره وجود تقاضا‌های القایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در نظام سلامت، اظهار کرد: موضوع تقاضای القایی در همه دنیا مطرح بوده و چیزی نیست که فقط در کشور ما رخ بدهد، اما آنچه مهم است، نظارت سیستم‌های حاکمیتی و نظارتی بر امر تجویز منطقی دارو و تجهیزات پزشکی برای پیشگیری در زمینه تقاضا‌های القایی است.
 
مسائلی افزود: این نظارت از طریق نوشتن گایدلاین‌ها و دستورالعمل به وجود می‌آید، وزارت بهداشت نیز این امر را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به ویژه در این دوره برای اجرای طرح تحول سلامت توجه جدی را در راستای صرفه‌جویی، برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهتر از منابعی که در اختیار دارد، همکاری معاونت درمان و اعضای هیئت علمی و انجمن‌های تخصصی در دستور کار خود قرار داده است.

مشاور وزیر بهداشت با تأکید بر فرهنگ‌سازی و ایجاد نگرش مثبت در جامعه پزشکی برای کاهش تقاضا‌های القایی، عنوان کرد: ما باید به عنوان سیاست‌گذاران بهداشتی در کشور فرآیند‌هایی را با مشارکت تمامی سیستم‌های حاکمیتی نظیر بیمه‌ها و تأمین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و متولیان امر درمان، مدیریت کنیم تا منجر به ایجاد تقاضای القایی نشود.

وی با بیان اینکه تقاضای القایی برای بیمار و اقتصاد سلامت لطمات جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: باز هم تأکید می‌کنم که باید بر پایه بنیان‌های اخلاق پزشکی و فرهنگ و تفکر اسلامی در جهت پیشگیری و کاهش تقاضا‌های القایی حرکت کنیم.
 
مدیرکل نظارت به تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: پزشکی که از راه تقاضای القایی به تحصیل مال می‌پردازد، مال او نامشروع و درآمدش طیب و حلال نیست.
 
مسائلی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل به وجود آمدن تقاضا‌های القایی عدم شفافیت و ثبت آمار است؛ یادآور شد: در ایران آماری از تقاضا‌های القایی وجود ندارد، چرا که آماری از آن‌ها ثبت نمی‌شود به همین دلیل ما از طریق ایجاد گایدلاین‌ها و دستور‌العمل‌ها به دنبال شفافیت و ثبت آمار هستیم تا بتوانیم از این طریق کاهشی را در تقاضا‌های القایی شاهد باشیم.
captcha