رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است
کد خبر: 3680786
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
رئیس‌کل دادگستری استان قزوین:

رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است

گروه اجتماعی: رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفت: رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است و در این میان لازم است سایر دستگاه‌ها نیز برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و رفتاری و ارتقای سلامت اخلاقی و رفتاری افراد تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در بازدید از شورای حل اختلاف مرکز استان، اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی شوراهای حل اختلاف در حالی در 54 ماده توسط رئیس قوه قضاییه تصویب و برای اجرا ابلاغ‌شده است که بر اساس آن، نقش شوراهای حل اختلاف در حل‌وفصل دعاوی و جلوگیری از طرح بی‌مورد پرونده‌ها در دادگاه‌ها و دادسراها بیش‌ازپیش مورد تأکید قرارگرفته است.
رئیس‌کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: بر اساس ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به‌منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل‌وفصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار شود.
رئیس‌کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: حجم پرونده‌های رسیدگی شده توسط شورای حل اختلاف، کمتر از فعالیت‌های دادگستری‌ها نیست، در نظام جمهوری اسلامی نهادهای صلح و سازش در قالب شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و بخشی از اختلاف‌های مردم در این بخش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام قدرتی اعلام کرد: امروز لازم است جامعه بااهمیت و سازوکار شورای حل اختلاف بیشتر آشنا شود درواقع لازم است نقش شورای حل اختلاف در رفع اختلاف‌های افراد پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود و عموم افراد با این ظرفیت شوراها بیش‌ازپیش آشنا شوند.
وی ادامه داد: اهمیت شورای حل اختلاف به‌قدری است که باید گفت، مبنای تشکیل شورای حل اختلاف مصالحه است و البته باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به صدور رأی و حکم محوری ندهد.
وی یادآور شد: رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است و در این میان لازم است سایر دستگاه‌ها نیز برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و رفتاری و ارتقای سلامت اخلاقی و رفتاری افراد تلاش کنند تا با واقع‌بینی بیشتر شاهد رفع اختلاف‌ها و پیشگیری از تبدیل آن‌ها به خصومت‌ها شویم.

captcha