ارزیابی طرح «دانشجو معلم قرآن» از زبان کارشناس ارشد علوم قرآنی
کد خبر: 3680795
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

ارزیابی طرح «دانشجو معلم قرآن» از زبان کارشناس ارشد علوم قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دانش‌آموخته دوره «دانشجو معلم قرآن» زابل گفت: این دوره علی‌رغم برخی مشکلات، با کارشناسی خوبی آغاز شده و می‌توان موفقیت و تأثیرگذاری بالایی برای آن انتظار داشت.

زهرا محمدپور، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم قرآنی و تفسیر و دانش‌آموخته دوره «دانشجو معلم قرآن» زابل، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: طرح دانشجو معلم قرآن کریم، طرحی بسیار مفید، مؤثر و پربار بود و می‌تواند با آموزش دانشجویان مستعد به‌عنوان مربی قرآنی و سپس استفاده از آنان برای تعلیم سایر دانشجویان خدمت بزرگی به جامعه قرآنی بکند.
وی بیان کرد: دروسی که برای آموزش این دوره در نظر گرفته شده بود، از جمله دروس تدبر، تجوید، روخوانی و روش تدریس، خوب انتخاب شده بود، اما بهتر بود بر اساس کاری که قرار است فرد در آینده انجام دهد، دروس دیگری نیز گنجانده می‌شد.
دانش‌آموخته دوره «دانشجو معلم قرآن» زابل ادامه داد: فرض کنید عده‌ای از دانش‌آموختگان این دوره برای آموزش نوجوانان یا کودکان به مناطق محروم اعزام شوند، بنابراین باید با نحوه تدریس آن قشر آشنایی داشته باشد و به‌صورت تخصصی‌تر برای آموزش یک گروه سنی آمادگی پیدا کنند.
وی اظهار کرد: انتقاد دیگری که می‌تواند به‌صورت یک پیشنهاد مطرح شود، این است که آزمون شفاهی روش تدریس بدون اطلاع قبلی فرد صورت می‌گیرد، یعنی درسی که قرار است تدریس کند از قبل مشخص نبوده است، بنابراین فرد زمانی کافی ندارد تا روی موضوع تسلط پیدا کند.
محمدپور افزود: همچنین قرعه‌ای که به اسم هر فرد برای تدریس درمی‌آید، متفاوت است، بنابراین ممکن است برای یک نفر موضوع ساده‌ای برای تدریس انتخاب شود و فرد دیگری مجبور باشد یک درس دشوارتر را تدریس کند، که عادلانه به نظر نمی‌رسد.
وی بیان کرد: فردی که قرار است به‌عنوان معلم قرآن، تدریس داشته باشد، باید تا اندازه زیادی با مسایل روانشناسی نیز آشنا باشد، بنابراین با وجود مباحثی که در «روش تدریس» ارائه می‌شد، بهتر بود تا به عنوان یک درس جداگانه بیشتر روی آن کار می‌شد.
این کارشناس ارشد علوم قرآنی در پایان ضمن قدردانی از زحمات لیلا ریحانی، مجری طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» در دانشکده علوم قرآنی زابل، اظهار کرد: این دوره با کارشناسی خوبی آغاز شده و می‌توان موفقیت و تأثیرگذاری بالایی برای آن انتظار داشت.

captcha