چرایی عدم حضور اهالی رسانه در «هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران»
کد خبر: 3680802
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

چرایی عدم حضور اهالی رسانه در «هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: صمد مؤمنی، مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان تهران طی گفت‌وگویی از چرایی عدم حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در نشست هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران با معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت.

نشست هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران روز 18 دی‌ماه در حالی برگزار شد که هیچ رسانه‌ و خبرنگاری از این موضوع خبر نداشته و این همایش در سکوت خبری به کارش ادامه داد. در این میان به دلیل مهم بودن موضوع و برپایی چنین همایشی با این ابعاد خبرگزاری ایکنا پیگیر موضوع عدم حضور خبرنگاران در چنین همایشی شد و خبرهایی را با این موضوع «برپایی هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران بدون دعوت از رسانه‌‌ها» و «گلایه‌ مدیر مؤسسه چهارده معصوم(ع) از روند برپایی هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران» منتشر کرد.

در ادامه طی‌ گفت‌وگویی که با مؤمنی، مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران داشتیم به این سؤال پاسخ داد.

صمد مؤمنی، مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: نشست هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه، 18 دی‌ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران میزبانی این نشست را به عهده داشت، گفت: پس از انتصاب معاون جدید قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی، تلاش شد جلسه‌ای با اهداف مشخص با حضور مؤسسات قرآنی استان تهران در راستای دیدار و معارفه معاون جدید با حضور مؤسسات قرآنی برگزار شود.

مؤمنی با تأکید بر اینکه در این نشست، تعدادی از مؤسسات قرآنی موضوعات مهم این مراکز را با معاون جدید مطرح و ایشان پاسخگو بودند، گفت: یکی دیگر از اهداف برپایی این نشست توجه به موضوع آزمون سراسری قرآن وعترت در تاریخ 10 اسفند‌ماه ‌است که در این راستا مؤسسه‌ای که در زمینه حفظ قرآن فعال است روش‌ها و طرح‌های خود را برای دیگر مؤسسات قرآنی حاضر در جلسه ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه از حدود 500 مؤسسه قرآنی که مجوزشان را از اداره ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌ بودند، دعوت شده بود، افزود: با این وجود و با این تعداد دعوت‌کننده تنها 100 مؤسسه در این همایش حضور به هم رساندند.

مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه تقریبا دو سالی است که هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با ریاست فقهی‌زاده و دبیری قره شیخ‌لو فعال است و در حال خدمت‌رسانی است، از مؤسسات قرآنی استان تهران دعوت کردیم تا طی نشستی مشکلات خود را با این افراد مطرح و پاسخ بشنوند.

‌مؤمنی به موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، اشاره کرد و افزود: اعتبار‌بخشی به مؤسسات قرآنی، اولین موضوعی بود که مطرح شد. درست است که مؤسسات قرآنی مجوز فعالیت‌هایشان را از دو نهاد(ارشاد و تبلیغات اسلامی) گرفته‌اند اما باید اعتبار بیشتری در سطح کشور پیدا کنند. البته ناگفته نماند که بحث اعتبار نیز خود قواعد و قانونی دارد که یکی از این وارد بحث حمایت است و این آن چیزی بود که مؤسسات حاضر در این هم‌اندیشی از مدیران مطالبه کردند.

وی به حمایت‌های مختلف این نهاد‌های قرآنی از مؤسسات اشاره کرد و گفت: حمایت‌ها شامل حمایت‌های مادی و معنوی است. حمایت‌های معنوی مانند حمایت از طرح‌ها، پروژه‌ها و سهیم کردن مؤسسات قرآنی در برنامه‌های کشور و حمایت‌های مادی نیز شامل هزینه‌های و اعتباراتی است که برای خرید مکان، برگزاری کلاس‌ها، اجاره، معاف بودن  مالیات و معاف بودن از پرداخت‌های بیمه ‌به مؤسسات قرآنی داده می‌شود.

مؤمنی با بیان دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه افزود: اعتباربخشی به گواهینامه‌‌هایی که از سوی اداره ارشاد صادر می‌شود  از دیگر مباحثی بود که مطرح شد و مدیران مؤسسات اذعان داشتند که این آزمون‌‌ها باید در دو بخش اعتبار‌بخشی شوند یک در بحث برگزاری آزمون و اهداف آن و دیگری در بحث اعتباربخشی به گواهینامه‌هایی که پس از آزمون ارائه می‌شود.

مدیر دفتر قرآن و عترت اد‌اره‌کل ارشاد تهران ادامه داد: برخی از مؤسسات نیز خواستار این بودند که اگر قرار است حمایتی از مؤسسات شود باید عادلانه باشد و بنا بر ظرفیت وو توانایی آنها باشد. این چند موضوع، موضوعاتی بودند که فقهی‌زاده و قره شیخ‌لو به آن پاسخ دادند و در پایان مؤسسات حاضر پیشنهاداتی مطرح کردند و معاون قرآن و عترت قول پیگیری دادند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا این نشست با موضوعاتی به این مهمی در سکوت خبری برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه ما دفتر قرآن و عترت ارشاد استان هستیم، نامه‌نگاری‌ به منظور دعوت از خبرنگاران بر‌عهده روابط عمومی‌ معاونت است، که متأسفانه در این مورد کم‌کاری کردند و همین سهل‌انگاری موجب دلخوری رسانه‌ها و خبرنگاران شد.

captcha