طلاق و افسردگی؛ فصل مشترک مشکلات زنان استان مرکزی
کد خبر: 3680854
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
در جلسه امور بانوان تأکید شد؛

طلاق و افسردگی؛ فصل مشترک مشکلات زنان استان مرکزی

گروه اجتماعی: در جلسه امور بانوان و خانواده استان مرکزی، مشاوران امور بانوان در فرمانداری‌های استان به بیان معضلات حوزه زنان شهرستان خود پرداختند به نحوی که طلاق و کاهش نشاط اجتماعی عمده مشکلات حوزه بانوان عنوان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، جلسه امور بانوان و خانواده استان سه شنبه، 19 دی در استانداری با حضور مشاوران امور بانوان در فرمانداری‌های استان و زهرا فرجی مدیرکل امور بانوان استانداری، و به ریاست فتح‌الله حقیقی معاون سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد.
در این نشست فاطمه عراقی فراهانی، کارشناس امور بانوان فرمانداری فراهان با اشاره به اینکه از 29 هزار جمعیت این شهرستان 14 هزار نفر بانوان هستند، گفت: متاسفانه این شهرستان فاقد دفتر ثبت طلاق است و همین امر باعث شده آمار دقیقی از وضعیت طلاق این شهرستان نداشته باشیم.
وی ادامه داد: مشارکت زنان در دستگاه‌های دولتی کمرنگ است، بیمارستان فراهان بلوک زایمان ندارد و نیاز جدی به متخصص زنان و زایمان دارد. خوشبختانه آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها پایین است ولی طلاق و اعتیاد از آسیب‌های جدی فراهان هستند.
فراهانی با بیان اینکه بازارچه‌های خود اشتغالی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار دارد، گفت: بر اساس توجهی که دولت در اشتغال خرد روستایی دارد خوشبختانه روستای تبرته فراهان توانسته رتبه اول در کشور در ایجاد اشتغال خرد روستایی را کسب کند، در این روستا گیاهان دارویی کشت می‌شود.
به گزارش ایکنا؛ خدیجه کوهی، کارشناس امور بانوان فرمانداری شهرستان تفرش با بیان این شهرستان به دلیل مشکلات جغرافیایی دچار رکود اقتصادی است گفت: یکی از چالش‌های زنان این شهرستان کمبود نشاط اجتماعی است، متاسفانه فضای تفریحی و گردشگری این شهرستان کم است که همین امر باعث شیوع افسردگی در زنان تفرش شده است.
وی گفت: طلاق یک آسیب اجتماعی جدی در تفرش است و متأسفانه مشاوره‌های طلاق، زمانی ارائه می‌شود که زوجین به آخرین مرحله طلاق رسیده‌اند؛ لذا این قبیل مشاوره‌ها اثر بخشی لازم را ندارند.
به گزارش ایکنا؛ کارشناس امور بانوان فرمانداری شهرستان خنداب با اشاره به اینکه از جمعیت 58 هزار و 262 نفری این شهرستان، 28 هزار و 811 نفر بانوان هستند، گفت: 78.9 درصد جمعیت این شهرستان روستایی است و متاسفانه زیر ساخت گردشگری و تفریحی این شهرستان ضعیف است.
وی ادامه داد: شهرستان خنداب فاقد پزشک زنان و زایمان است و علاوه بر آن مرکز حمایت از زنان آسیب دیده ندارد، آمار طلاق در این شهرستان رو به افزایش است و ایجاد مراکز تفریحی و باشگاه ورزشی از نیازهای مهم زنان این شهرستان می‌باشد.
به گزارش ایکنا؛ زهرا احمدی، کارشناس امور بانوان فرمانداری شازند با اشاره به اینکه از جمعیت117 هزار و 571 نفری این شهرستان 58 هزار و 433 نفر بانوان هستند، گفت: آمار سقط جنین در شازند بالا است همچنین زنان شازند با بیماری‌های مزمن مواجه هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه صنایع و نیروگاه‌های استان در شازند مستقر است ولی نرخ بیکاری در این شهرستان 11.7 درصد است؛ لذا زنان این شهرستان برای امرار معاش، به مشاغل خانگی همچون تولید لبنیات و... رو آورده‌اند.
احمدی بیان کرد: به دلیل آلایندگی کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها در شازند، زنان این شهرستان با بیماری‌های خاص روبرو هستند و با توجه به وضعیت معیشت بانوان، باید مراکز مشاوره رایگان در شازند راه‌اندازی و در کنار آن به جذب متخصص زنان به صورت بصورت تمام وقت اقدام شود.
به گزارش ایکنا؛ شهلا لعل، کارشناس امور بانوان فرمانداری شهرستان زرندیه با اشاره به اینکه از جمعیت 63 هزار و 780 نفری این شهرستان 20هزار و 479 نفر بانوان هستند، گفت: به دلیل فرهنگ حاکم بر ساختار روستاها، باید توانمند سازی زنان روستایی در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه این شهرستان از لحاظ ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، مشکلی ندارد و توانسته بوسیله صنایع تبدیلی روستایی، بازارچه‌های دائمی را فعال کند.
لعل گفت: متاسفانه در این شهرستان آزمایشگاه تخصصی غربالگری و سرطان‌های شایع زنان وجود ندارد و بانوان مجبور هستند به بخش خصوصی مراجعه و متحمل هزینه‌های سنگین شوند همچنین سرانه ورزشی بانوان این شهرستان بسیار پایین است و همین امر باعث شده نشاط اجتماعی در زنان و دختران کاهش پیدا کند.
به گزارش ایکنا؛ معصومه ملااحمدی، کارشناس امور بانوان فرمانداری شهرستان ساوه با اشاره به اینکه از جمعیت 259هزار نفری این شهرستان 126هزارنفر بانوان هستند گفت: به دلیل نزدیکی ساوه به تهران، سرریز آسیب‌های اجتماعی تهران در ساوه اتفاق می‌افتد ساوه نیازمند مرکز شلتر بانوان است.
وی ادامه داد: با وجود طرح‌های موفقی که در ساوه انجام شد ولی متاسفانه درصد طلاق در این شهرستان بالا است و متأسفانه آموزش‌های پیش از ازدواج از ماه گذشته به دلیل مکاتبه وزارت کشور در این شهرستان تعطیل شده است.
ملا احمدی گفت: این شهرستان نیازمند اعتباراتی برای تامین وسیله‌های پیشگیری از ایدز زنان است تا بتوانیم با اهدای اینگونه وسائل به زنان آسیب دیده و ... از ابتلا به ایدز جلوگیری کنیم.
به گزارش ایکنا؛ زهره نحوی، کارشناس امور بانوان فرمانداری شهرستان کمیجان با اشاره به اینکه از جمعیت 36 هزار و 441 نفری این شهرستان 48.8 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: برای خود اشتغالی زنان اقدامات خوبی همچون پرورش زالو انجام شده است.
وی ادامه داد: بر اساس برآورد سال 95 نیروی انتظامی، آسیب‌های رایج این شهرستان به ترتیب بیکاری، اعتیاد سنتی، اعتیاد صنعتی، نزاع و درگیری است.
نحوی با بیان اینکه این شهرستان دارای 961 دختر مجرد در رده سنی 35 تا 49 سال است گفت: 412 نفر از این تعداد، تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. همچنین آمار ازدواج دختران زیر 15سال این شهرستان در 9 ماهه نخست امسال 18 نفر است.

captcha