رشد اقتصادی بدون تغییرات اجتماعی مثبت کارایی ندارد
کد خبر: 3680909
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

رشد اقتصادی بدون تغییرات اجتماعی مثبت کارایی ندارد

گروه سیاست و اقتصاد: شهردار مشهد ابراز کرد: آنچه که امروز دنیا به آن رسیده این است که رشد اقتصادی بدون تغییرات اجتماعی مثبت کارایی ندارد، لذا تنها راه، ایجاد تغییرات اجتماعی در کنار اشتغال آفرینی و رشد اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری که با حضور مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه تولید و سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی که امروز 20 دی‌ماه در استانداری استان برگزار شد، ابراز کرد: به طور یقین افراد حاضر در این جلسه به کلیدواژه توسعه فکر می کنند و طبیعا انتظار نداریم که نگاه همه به این موضوع یکسان باشد.
وی با بیان اینکه در جهان امروز، نگاه به توسعه متفاوت است، ادامه داد: بسیاری از کشورها، توسعه یافته و یا در حال توسعه هستند، ولی نتوانستند به فقر، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، محیط زیست و مشکلات ناشی از توسعه فائق آیند.
شهردار مشهد در همین زمینه اضافه کرد: لذا صحبت کردن در مورد اینکه آیا توسعه مفید یا مضر است؟ موضوعی بسیار مطرح است. در واقع اگر توسعه خوب است چه نوع توسعه‌ای خوب و مفید است و اگر بد است چرا؟
وی ابراز کرد: به نظر من در کشور، استان و شهر ما باید به صورت مشخص به این موضوع بپردازیم که اگر در مورد توسعه حرف می زنیم در مورد چه حرف می زنیم؟ لذا در این موضوع دستم را به سوی شما مدیران و کارشناسان دراز می کنم تا به کمک شما در این زمینه بحث و گفت‌وگوهای راه‌گشا انجام دهیم.
تقی‌زاده خامسی گفت: آنچه که امروز دنیا به آن رسیده و همه متفقول القول هستند این است که رشد اقتصادی بدون تغییرات اجتماعی مثبت به درد نمی خورد، لذا تنها راه، ایجاد تغییرات اجتماعی در کنار اشتغال آفرینی و رشد اقتصادی است.
وی با طرح این سوال که این نقطه ایده‌ال در چه نقطه‌ای ایجاد می شود، عنون کرد: رشد اقتصادی همراه با تغییرات اجتماعی مثبت زمانی ایجاد می شود که در یک جامعه مدنی رخ دهد، جامعه مدنی یعنی جامعه‌ای که دولت و ملت با یکدیگر هم‌دل می شوند که ملت، اجتماعی‌تر و دولت، انسانی تر شود، یعنی محور انسان باشد نه کارخانه، راه و ساختمان.
شهردار مشهد اضافه کرد: در همه کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، تقریبا همه کارهای اقتصادی در بورس‌ها انجام می شود تا مردم به صورت شفاف در جریان امور قرار گیرند و به‌راحتی در این حوزه وارد و مشارکت کنند که در این فضا شرکت‌های سهامی خاص دیگر جایگاهی ندارند و در حال منسوخ شدن هستند.
وی با بیان اینکه اگر می خواهید در کار اقتصادی موفق شوید، مسئله محرومیت اجتماعی را در کنار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرد، افزود: به عنوان یک نمونه موفق در این زمینه می‌توانم به شهری در برزیل اشاره کنم که از جمله اقداماتی شهردار این شهر این است که به مردم فقیر و فاقد شغل گفته شده هر کس بتواند زباله های بازیافتی را جمع‌آوری و تحویل دهد، بن خرید کالا دریافت می کند و در این طرح به نوعی همه فقرا ساماندهی شده‌اند.
تقی‌زاده خامسی در همین زمینه اضافه کرد: نمونه دیگر شهردار یکی از شهرهای کشور بنگلادش است که توانسته سه میلیون فقیر را تحت پوشش خود قرار دهد و بانکی را تاسیس کرده که تنها به فقرا وام می‌داد و در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده است.
شهردار مشهد خطاب به حاضران در جلسه ابراز کرد: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را تشویق کنید تا در کنار طرح های خود یک بسته اجتماعی را هم در نظر بگیرند و بدین طریق مردم را در همه امور مشارکت دهند.

captcha