بازتاب ضعیف رسانه‌ها از حضور نماینده ایران در مسابقات سودان
کد خبر: 3680946
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

بازتاب ضعیف رسانه‌ها از حضور نماینده ایران در مسابقات سودان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حالی که چند روزی از حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان می‌گذرد، بازتاب این حضور در صفحات معارفی رسانه‌های کشور ناچیز است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب ناچیز حضور نماینده ایران در مسابقات سودان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در حالی که چند روزی از حضور محمدرسول تکبیری، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور سودان می‌گذرد، بازتاب این حضور همچنان در صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور ناچیز است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 20 دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
««تکبیری» با موفقیت مرحله مقدماتی مسابقات قرآن سودان را پشت‌سر گذاشت» عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا این ساعت می‌باشد که بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است.
«از روضه بر صدیقه طاهره (س) تا ذکر ویژگی‌های مرحوم «آقا مجتبی»» و «پدرم، عالم و عامل به معارف الهی بود» نیز عناوین دو خبر دیگر این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی غیر قرآنی منتشر شده‌اند.
همانطور که اشاره شد، تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم خبری با عنوان ««تکبیری» با موفقیت مرحله مقدماتی مسابقات قرآن سودان را پشت‌سر گذاشت» است که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «نهمین دوره مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ سودان امروز و با حضور 53 حافظ کل قرآن کریم از کشور‌های مختلف اسلامی آغاز شد. در رقابت‌های امروز مجموعاً ١٦ حافظ به اجرای برنامه پرداختند و از این تعداد 5 نفر از بانوان و ١١ نفر از آقایان هر کدام به ٤ سؤال بین ١٥ تا ١٨ سطر و معانی مفردات جزء ٢٢ پاسخ دادند.
این مسابقات صبح از ساعت ٨ لغایت نماز ظهر و در مقطع عصر در دو نوبت قبل از اذان مغرب و بعد از اذان مغرب تا نماز عشاء ادامه داشت. شیخ رشیدالدین شیخ علی صوفی از کشور قطر رئیس هیات داوران و سه داور دیگر از کشور امارات، عربستان سعودی و سودان امر قضاوت این مسابقات را عهده‌دار هستند. ضمناً دکتر زین از کشور سودان به‌عنوان ناظر بر هیات داوران أیفای نقش می‌کند. این مسابقات با استقبال پرشور مردم، مسئولان، معاون رئیس جمهور و نهادهای رسمی و شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای از قبیل بشرى، فرقان، الجزیرة و أهل‌القرآن که بطور زنده رویدادهای مسابقات را از جمعیت قرآن کریم شهر خارطوم محل برگزاری مسابقات منعکس می‌کنند، روبرو شد.
محمدرسول تکبیری نماینده کشورمان هم دوشادوش سایر متسابقین امروز به سؤالات مرحله تست ابتدائی بطور کامل پاسخ دادند و روز پنجشنبه برای اجرای برنامه از آمادگی لازم برخوردار است».
فارس
شش خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 273 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز تا این ساعت پنج خبر دیگر با عناوین «هدف مجلس پرداخت کامل بودجه قرآنی است نه افزایش آن/ هزینه‌کردن در عرصه قرآن سرمایه‌گذاری است»، «پرونده ادغام اتحادیه‌های قرآنی تهران هنوز بسته نشده/ زمان تشکیل اتحادیه کشوری در ابهام است»، «کاهش بودجه اغلب دستگاه‌های قرآنی در سال ۹۷/ غربت برنامه‌های مردمی در بودجه سال بعد»، «برگزاری نشست تخصصی «شناخت ظرفیت‌های نو در کتابت قرآن کریم» و «چرا خداوند مردم را آزمایش مى‌کند؟/ ۶ راه برای موفقیت در امتحان الهی» بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز نسبت به انتشار گزارشی قابل تأمل با عنوان «کاهش بودجه اغلب دستگاه‌های قرآنی در سال ۹۷/ غربت برنامه‌های مردمی در بودجه سال بعد» در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود اقدام کرده که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «سال‌های 1393 تا 1395 بودجه قرآنی 200 میلیارد تومان مصوب شد که در سال 1393 بخشی از بودجه به مبلغ 87.5 میلیارد تومان پرداخت شد و سال 94 هیچ مبلغی پرداخت نشد و سال 1395 هم تنها مبلغ 10 میلیارد تومان پرداخت شد که با توجه به ناچیز بودن بودجه و پرداخت دیر‌هنگام آن مشکلاتی در روند فعالیت‌های قرآنی ایجاد شد.
از آن پس برنامه‌های قرآنی با مشکلات مختلفی مواجه شدند و تغییر دولت با تغییر نگاه به حوزه‌های قرآنی نیز همراه بود. سال 1396 نیز با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد با توجه به عدم پرداخت اعتبار در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجه و مثبتی در مبلغ بودجه ایجاد شود اما در کمال ناباوری تنها 100 میلیارد تومان برای اجرای منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شد که با وجود قول‌های مسئولان مبنی بر پرداخت آن در ماه‌های اولیه سال و حتی ابلاغ 85 درصد آن به خزانه، هنوز با گذشت بیش از 9 ماه از سال، یک ریال هم تخصیص پیدا نکرده است.
با انتشار لایحه بودجه سال 1397، امیدها برای تخصیص اعتبارات قرآنی کمرنگ و کمرنگ‌تر شد، به طوری که دولت برای اجرای منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای سال آینده تنها 40 میلیارد تومان پیشنهاد داد که این مبلغ پایین‌ترین بودجه در طول تصویب این اعتبارات است، البته مسئولان قول افزایش آن را داده‌اند.
در لایحه بودجه سال آینده بیشتر بخش‌های قرآنی با کاهش روبرو شده‌اند، به طوری که با نگاهی به تمامی برنامه‌های قرآنی که ردیف بودجه دارند، می‌توان دریافت که این بودجه به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ تا جایی که کل بودجه پیش‌بینی شده از سوی دولت برای امور قرآنی که زیربنای فرهنگ اسلامی است، با احتساب 40 میلیارد تومان بودجه اجرای منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 283 میلیارد تومان است».
ایسنا
دو خبر با عناوین «گران‌فروشی و کم‌فروشی اقتصاد را متزلزل می‌کند» و «نمایش دو پیراهن مقدس در موزه ملی قرآن» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده است.
همچنین، این خبرگزاری نیز با انتشار خبری قرآنی با عنوان «گران‌فروشی و کم‌فروشی اقتصاد را متزلزل می‌کند»، به بررسی موضوع گرانفروشی از منظر قرآن کریم در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت پرداخته که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «با بیان اینکه همانطور که در آیات قرآنی به بحث گرانفروشی و کم فروشی اشاره شده است، اظهار کرد: آیه «ویل للمطففین» آیه‌ای است که خداوند در آیات قرآنی به آن اشاره دارد. معنی کلمه " ویل" کلمه‌ای است برای بیان حال کسی که رو به زوال و بدحالی است و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. خداوند متعال وقتی از این کلمه استفاده می‌کند که پشتوانه‌ای برای آن دارد. یعنی تمام نظام هستی پشت آن است و فردی که رو به زوال و نابودی است و در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا و آخرت حال کم فروش و گرانفروش مشخص است. کم فروشی و گرانفروشی انواع و اقسام متفاوتی دارد. فقط در بحث مغازه رفتن نیست. در هر قرارداد و هر کاری یا هر شرکتی امکان کم فروشی و یا گرانفروشی وجود دارد. مثلا فردی چیزی تولید می‌کند و با مشخصاتی که روی آن نوشته است مغایرت دارد و خلاف آنچه را که گفته تحویل می‌دهد».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر را با عناوین «اخلاق حسنه و قرآنی نیاز جامعه امروز است»، «مبنای تمام مذاهب دنیا کتاب خدا و پیروی از سنت های رسول الله(ص) است» و «بقاع متبرکه نهاوند؛ ظرفیتی برای توسعه گردشگری مذهبی» بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد.
«اخلاق حسنه و قرآنی نیاز جامعه امروز است» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهد که مربوط به بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، در دیدار با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
باشگاه خبرنگاران جوان
سه خبر از پنج خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان با عناوین «ثبت‌نام بیش از 65 هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم / بیشترین استقبال در اصفهان»، «مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان»» و «ماجرای زنی که همنشین حضرت داوود(ع) در بهشت شد» در حوزه تخصصی قرآن قرار دارند و دو خبر دیگر این صفحه نیز در حوزه‌های معارفی دیگر به‌ویژه حوزه ایثار و شهادت منعکس شده‌اند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که دو خبر از این اخبار با عناوین «مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان»» و « طرح آموزشی «بصائر» ویژه مدیران مؤسسات قرآنی تهران برگزار می‌شود» در حوزه تخصصی قرآن کریم و خبر دیگر نیز که عنوان «خداشناسی تکیه‌گاه پاسداشت حقوق انسان‌هاست» دارد، در حوزه تخصصی نهج‌البلاغه انتشار یافته‌اند.
تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «کیفیت فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارتقا یابد» را شامل می‌شود، مربوط به روز سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا (که خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب است) منتشر شده، خبری با عنوان «برخی گروه‌های کتاب سال برگزیده و شایسته تقدیری ندارند» می‌باشد که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارد.
میزان
«نشانه ایمان واقعی» و «آیه‌ای که انسان با تدبر در آن به معاد یقین پیدا می‌‌کند» عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان (که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند) هستند که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.

captcha