لزوم برنامه‌ریزی در فعالیت‌های قرآنی وزارت بهداشت/ تدوین برنامه‌های جامعه جهادی علوم پزشکی
کد خبر: 3681008
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

لزوم برنامه‌ریزی در فعالیت‌های قرآنی وزارت بهداشت/ تدوین برنامه‌های جامعه جهادی علوم پزشکی

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در این وزارت‌خانه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: با توجه به جنس فعالیت‌های این مرکز تعدادی از فعالیت‌هایی که پیش از این در حوزه اداره کل فرهنگی بود اکنون به مرکز قرآن و عترت واگذار شده است که شامل؛ ستاد اقامه نماز، ستاد ترویج فرهنگ و ایثار، شورای امر به معروف و نهی از منکر و کانون‌های مذهبی و هیئات است.
وی در خصوص اهمیت فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: هدف اصلی در فعالیت‌های قرآنی جذب حداکثری است و هدف بعدی ارتقا کیفی فعالیت‌ها و در نهایت که نتیجه این دو هدف غایی تاثیرگذاری بر مخاطبان است.
رئیس مرکز قرآن و عترت در خصوص رشد فعالیت‌های قرآنی و تاثیر آن در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان گفت: در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور از مجموعه رتبه‌هایی که دانشگاه‌های به دست آوردند مجموعه وزارت بهداشت توانست ۴۲ رتبه را به دست بیاورد که این عدد قابل ملاحظه است و توانستیم بیشتر از سایر دستگاه‌ها در این جشنواره رتبه کسب کنیم.
وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه آموزش قرآن و در نظر گرفتن تنوع در این حوزه گفت: در حوزه آموزش باید تنوع را در نظر بگیریم و فقط در یک مورد خاص برنامه آموزشی نداشته باشیم و بتوانیم سلایق مختلف را جذب کنیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت رشد حضور دانشگاهیان در جشنواره قرآن و عترت را در طول سال‌های گذشته تاکنون بسیار مثبت و رو به فزونی دانست و گفت: از ۴ سال گذشته که تعداد مخاطبان جشنواره قرآن و عترت ۱۲۵۰۰ نفر بوده تا کنون به ۴۹۲۶۶ مخاطب رسیده که این رشد بسیار قابل توجه است.
در این نشست همچنین محمد تاجفرد، دبیر ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه فعالیت‌های جهادی از سوی نهاد‌های مختلف به خصوص نهاد‌های دولتی و دانشگاهی گفت: در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر گسترش و توسعه فعالیت‌های جهادی در دانشگاه‌ها اشاره شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ با توجه به تاکیدات رهبری و توجه دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و اگرچه سعی و تلاش فراوانی در جهت راه اندازی ستاد ملی فعالیت‌های جهادی با حضور همه دستگاه‌های آموزش عالی صورت گرفت، اما این ستاد به دلیل سوءتفاهم‌های ایجاد شده شکل نگرفت، ولی در مقابل ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی شد و ۸ اردو را در سال ۹۵ برگزار کردیم که ۴ اردو به صورت متمرکز در استان‌های آذربایجان غربی ایلام خراسان جنوبی و خراسان شمالی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و با همکاری قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برگزار شد.
تاجفرد اظهار کرد: پس از این کسب تجربه و دستیابی به بیش از ۸۰ درصد از اهدافمان و با حمایت وزیر محترم آیین نامه ستاد اردو‌های جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین و ابلاغ شد که بخشی از دانشگاه‌ها تاکنون این ستاد‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند.
وی با تشریح ترکیب اعضای ستاد اردو‌های جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: معاونان فرهنگی و دانشجویی ریاست این ستاد‌ها را بر عهده خواهند داشت و مدیر فرهنگی معاونت به عنوان دبیر ستاد تعیین شده است و نمایندگانی از سایر معاونت‌ها و نهاد‌های دانشگاه نیز به عنوان اعضای این ستاد‌ها انتخاب شده اند.
تاجفرد عنوان کرد: تهیه و تدوین آیین نامه کانون‌های فعالیت‌های جهادی دانشگاهیان از دیگر اقداماتی است که در ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت از ابتدای سال ۹۶ پیگیری و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده ایم و امیدواریم به زودی شاهد شکل گیری این کانون‌ها در دانشگاه‌ها باشیم.
وی بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۸۹ کانون و گروه را شناسایی کرده ایم که از این تعداد ۳۳ کانون پس از ابلاغ آیین نامه شکل گرفته است. همچنین در شش ماهه نخست سال جاری ۱۴۴ اردوی جهادی برگزار شده است که ۸۰ اردو یک روزه و ۶۴ اردو نیز چندروزه بوده است و ۵ هزار و ۳۵۱ نفر در این اردو‌ها شرکت کرده اند که خدماتشان را به بیش از ۲۴۰ هزار نفر از هموطنانمان ارائه کرده اند.
تاجفرد اظهار کرد: ۴۴ کلینیک سیار دندانپزشکی در اختیار این ستاد‌ها و کانون‌ها قرار گرفته است که در این مدت ۲۴ اردو به مناطق محروم برنامه ریزی شده است و بیش از ۱۱ هزار نفر از هموطنانمان این خدمات را دریافت کرده اند.
وی با تاکید بر تشکیل ستاد‌های دانشگاهی و تصویب فعالیت‌های جهادی دانشگاه در این ستاد، عدم برگزاری اردو‌های برون استانی، برگزاری اردو‌های یک روزه، عدم توزیع داروی رایگان با اهداف و برگزاری اردو‌های ویژه سلامت و ... از مواردی بود که تاجفرد در برگزاری اردو‌های جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر آن‌ها تاکید کرد.
تاجفرد همچنین تدوین برنامه جامع فعالیت‌های جهادی دانشگاهیان، راه اندازی سامانه هوشمند جامع فعالیت‌های جهادی دانشگاهیان و تدوین شیوه نام اجرایی اردو‌های جهادی را از برنامه‌های آتی ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت برشمرد.
captcha