حاشیه هایی از آیین رونمایی قرآن مرمت شده در روستای نگل
کد خبر: 3681332
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

حاشیه هایی از آیین رونمایی قرآن مرمت شده در روستای نگل

آیین رونمایی از قرآن مرمت شده نگل با حاشیه های زیبایی همچون اقامه نماز جماعت اهل تشییع و تسنن در مسجد روستا، دف نوازی و ذکر یا حق دراویش و استقبال گسترده اهالی روستای نگل از قرآن تاریخی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: آیین رونمایی و جا گذاری قرآن تاریخی نگل روز پنجشنبه با حضور مهمانان کشوری و استانی در مسجد روستا نگل از توابع شهرستان سنندج برگزار شد و برای برگزاری این آیین مهمانانی از مناطق مختلف به روستای نگل آمده بودند.
برخی از مهمانان این آیین اهل تشیع و برخی دیگر اهل تسنن بودند که پس از رونمایی از قرآن ترمیم شده هنگام اقامه نماز ظهر نماز جماعت را در کنار هم به امامت ماموستا محمود مدرسی امام جماعت روستای نگل اقامه کردند.
اقامه نماز جماعت با حضور مهمانان اهل تشیع در کنار برداران و خواهران اهل تسنن در مسجد نگل مایه خوشحالی و شادمانی اهالی روستا شد و همه این کار مهمانان را ستودند.
**استقبال بی نظیر از قرآن نگل
هر چند با همکاری میراث فرهنگی کردستان مرمت قرآن تاریخی نگل در روستا انجام شد و مرمتگر برجسته کشور حمید ملکیان مرمت این قرآن تاریخی را برعهده داشت اما ترمیم آن در کارگاهی مخصوص انجام شد.
برای انتقال قرآن به داخل مسجد از یک خودرو با محافظ مخصوص بهره گرفته شد و جمع زیادی از مردم روستا و مهمانان، خودرو حامل قرآن را با سردادن صلوات در مسیر رسیدن به مسجد همراهی می کردند.
در قسمت جلو جمعیت چندین دف نواز به دف نوازی و قرائت اشعار به زبان های کُردی و عربی مشغول بودند و تعدادی از دارویش نیز به ذکر یاحق و آیین های خاص خود پرداختند.
دف نوازی و ذکر یاحق دراویش برای شرکت کنندگان جالب و دیدنی بود و ده ها دوریبن رقص سمای دراویش را ثبت کردند و برخی دیگر از اهالی روستا نیز با آمدن به سر کوچه ها و پشت بام ها از دور نظاره گر انتقال قرآن به مسجد بودند.
سرانجام قرآن ترمیم شده رونمایی شد و با سر دادن صلوات و بانگ الله و اکبر حاضران در ویترین مخصوصی که از قبل برای جاگذاری قرآن در محل مسجد تهیه شده بود، قرار گرفت.
برای محافظت از این قرآن ویترین محافظ بسیار پیشرفته ای در مسجد روستا تهیه شده که دارای آسانسور مخصوص جابجایی بود که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
** عمل نکردن پروژکتور مسجد
در ابتدای آیین مجری اعلام کرد که کلیپ مراحل مختلف ترمیم قرآن که از قبل تصویربرداری شده از طریق پروژکتور مسجد برای حاضران نمایش داده می شود.
زمانی که قرار بود کلیپ پخش شود اعلام شد بدلیل نقص فنی پروژکتور این کلیپ در پایان برنامه به نمایش در می آید و همگان می توانند مراحل ترمیم این قرآن را تماشا کنند.
تا پایان برنامه هم چند بار دیگر این قول به حاضران داده شد اما کلیپ مراحل ترمیم قران تاریخی نگل بخاطر نقص فی پروژکتور به نمایش در نیام.
در پایان این آیین شرکت کنندگان از موزه قرآن های خطی روستای نگل که در آن چند نسخه قرآن خطی دیگر نیز نگهداری می شد بازدید کردند و برخی از بازدید کنندگان از چشمه آبی که در زیر موزه قرآن جاری بود، وضو گرفتند.
در پایان این آیین تمامی مهمانان در ضیافت نهاری که به برکت بازگشت دوباره قرآن ترتیب داده شده بود، شرکت کردند.
قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره 2 در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای 10 قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان ، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است که تا کنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
روستای نگل با سه هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج، مریوان واقع شده است.

captcha