آسیب‌های فضای مجازی را بشناسیم
کد خبر: 3681396
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
رحیمی:

آسیب‌های فضای مجازی را بشناسیم

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: آسیب‌های فضای مجازی را بشناسیم و با مدیریت وارد این عرصه شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر دیروز جمعه 22 دی‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر به برخی فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: بدیهی است که فضای مجازی فرصت بسیار مهمی برای برخی از کارها است و اگر مدیریت شود برکات بسیار زیادی دارد.
 
وی افزود: اما آسیب‌ها و تهدیدات آن نیز بسیار جدی است و اطلاع يافتن كاربران از آسيب‌هاى اجتماعى و تهديدات فضاى مجازى مى‌تواند در پيشگيرى از پيامدها و كاهش اثرات مخرب اين فضا بسيار مؤثر باشد. پيامدهايى مانند دور كردن افراد خانواده از يكديگر، ايجاد اعتياد روانى، به خطر افتادن امنيت شخصى، طلاق عاطفى، ايجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، بلوغ زودرس، كاهش روابط و تعاملات اجتماعى ازجمله اثرات مستقيم و غيرمستقيم فضاى مجازى شمرده مى‌شوند.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: صاحبنظران و پژوهشگران علوم انسانى معتقدند كه ورود اينترنت به فضاى زندگى انسان‌ها در كنار مزايا و محاسن غير قابل كتمان، باعث به‌وجود آمدن يكسرى دغدغه‌ها و نگرانى‌ها شده و روابط افراد را به‌شدت تحت تأثير قرار داده است که از آن جمله می‌توان ايجاد آشفتگى در خانواده‌ها، شكستن حرمت‌ها و قبح‌شكنى از گناهان همراه با ايجاد آشفتگى در عنصر سازنده‌ جامعه يعنى «نهاد خانواده» كه اينكار با هدف از بين بردن نقش سازنده خانواده در تربيت فرزندان صورت مى‌گيرد را نام برد.
 
امام جمعه ابهر تاکید کرد: افزايش هنجارشكنى در جامعه که ويژگى‌هاى فضاى مجازى موجب بالا رفتن آمار جرم و اعمال مجرمانه و تشديد آسيب‌هاى اجتماعى شده و ارزش‌هاى انسانى مانند اخلاق خانوادگى، حيا، حريم خصوصى، آموزه‌هاى سنتى و آداب و رسوم فرهنگى را مورد تاخت و تاز قرار داده است كه نتيجه‌ اين تهاجم، درگير کردن نهاد خانواده با چالش‌ها و تهديدات جدى و كمرنگ شدن بسيارى از «ارزش‌هاى اجتماعى» براى افراد است.
 
حجت‌الاسلام رحیمی جهانى‌سازى از طريق تبليغ و القاى فرهنگ غربى را یکی دیگر از کارکردهای منفی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: درگذشته، افرادى كه در يک محدوده‌ جغرافيايى زندگى می‌كردند، داراى فرهنگ مخصوص همان محدوده بوده و از آن پيروى مى‌كردند اما با گسترش فضاى مجازى، اين مرزهاى فرهنگى از ميان رفته و در نتيجه فرهنگ كاربران فضاى مجازى تا حدود زيادى به هم شبيه‌تر شده است تا جايى كه بسيارى از صاحب‌نظران حوزه‌ ارتباطات، فضاى مجازى و شبكه‌هاى اجتماعى را بخشى از پروژه‌ «آمريكايى شدن» مى‌دانند كه وظيفه دارند فرهنگ تمام مردم دنيا را به فرهنگ غرب نزديک كند.
 
وی به كمرنگ شدن نقش نظارتى خانواده‌ها اشاره و تصریح کرد: بسيارى از والدين به‌ دليل ويژگی‌های خاص فضاى مجازى و نو بودن اين پديده، فرصت و يا توان كافى براى شناخت دقيق اين فضا و كاربردهاى آن‌را به دست نياورده اند كه اين عدم آشنايى با فضاى سايبرى در كنار استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتى كودكان از اين فضا باعث شده است كه يک فضاى محرمانه و خصوصى بدون احساس وجود ناظر براى فرزندان ايجاد شود و آن‌ها بدون دغدغه به سايت‌ها و احيانا شبكه‌هاى مختلف مجازى دسترسى يافته و به‌دليل ويژگی‌هاى سنى و كنجكاوی‌هاى خود، از فضاهاى ناسالم موجود در اينترنت متأثر شوند كه اين مسأله در بلندمدت باعث تغيير رفتار فرد و به تبع آن‌ جامعه مى‌شود كه معمولا در مغايرت با عرف و ارزش‌هاى سنتى خانواده‌ها است.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: با این همه آسیب‌ها و تهدیداتی که فضای مجازی دارد و مدیریت آن نیز در خارج از کشور و نوعاً در دست دشمنان است و ما در این حوادث اخیر نیز دشمنی دشمن، و فتنه فتنه‌گران، را به وسیله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم، متاسفانه مسئولان امر از خواب غفلت بیدار نمی‌شوند و کوچکترین قدمی برای ایجاد زیرساخت بومی و ملی برنمی‌دارند و مع‌الاسف به جای کار و آماده‌سازی زیرساخت‌ها طفره رفته و کسب و کار مردم را بهانه کرده و به مسائل حاشیه‌ای می پردازند.
 
امام جمعه ابهر گفت: حق این مردم بزرگ این نیست که به دروغ به نفع مردم شعار بدهند و ژست همراهی بگیرند ولی عملاً برای اقتصاد و فرهنگ این مردم قدمی برندارند. حق مردم واقعاً برخورداری از زیرساختی امن و مطمئن برای ارتباط آزاد و کسب و کار سهل و آسان است.
captcha