مرمت دروازه قرآن از سر گرفته شد
کد خبر: 3681412
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
پس از وقفه چند ماهه؛

مرمت دروازه قرآن از سر گرفته شد

گروه اجتماعی: پس از وقفه چند ماهه، مرمت دروازه قرآن به‌همت شهرداری شیراز و با نظارت اداره‌كل میراث فرهنگی فارس دوباره آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، پس از كش و قوس‌های طولانی كه طی چند سال اخیر برای مرمت و تغییر كاربری بنای تاریخی دروازه قرآن شیراز انجام شده بود، سرانجام بعد از وقفه چندماهه، دوباره مرمت این بنا از سر گرفته شد.
پیش از این خبرگزاری ایكنا مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و اخبار متعددی از وضعیت نابسامان دروازه قرآن، به عنوان یكی از بناهای تاریخی مهم شیراز و همچنین نماد سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی و دیار فرهنگ و علم و ادب كار كرده بود.
اعضای شورای چهارم شهر شیراز بارها در نطق‌ها و مصاحبه‌های خود اعلام كرده بودند كه مرمت دروازه قرآن یك امر جدی است كه باید حتماً پیگیری شود و حتی در برهه‌ای از زمان، محمدرضا هاجری، رئیس كمیسیون فرهنگی شورای چهارم شهر شیراز بر لزوم تغیر كاربری این بنای تاریخی و تبدیل آن به موزه قرآنی تأكید فراوان كرده بود.
اما تغییر كاربری دروازه قرآن و تبدیل آن به موزه قرآن، یكی از مباحث چالش برانگیزی بود كه حتی شهردار شیراز هم در گفت‌وگو با ایكنا برای آن قول مساعد نداد و تأكید كرده بود كه با توجه به موقعیت دروازه قرآن كه در ورودی شهر قرار داشته و ماشین‌های سنگین و متعددی در كنار بنا این عبور می‌كنند، این كار نیاز به مطالعات ترافیكی دارد.
از سوی دیگر مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در گفت‌وگو با ایكنا ضمن رد این درخواست تأكید كرد كه دروازه قرآن گنجایش تبدیل به یك موزه قرآن كه عامه مردم بتوانند از محیط درونی آن بازدید كنند، ندارد.

با وجود تمام این مباحث، در سال گذشته كار مرمت دروازه قرآن با تأكید اعضای شورای چهارم شهر شیراز آغاز شده بود كه در گام نخست محیط اطراف آن بهسازی شد و این كار تا پایان سال 95 ادامه داشت اما این كار برای ایام نوروز و با توجه به حضور گسترده مسافران نوروزی در این شهر، متوقف شد و این توقف كار چندین ماه به طول انجامید.

سرانجام بعد از گذشت چندین ماه از توقف كار مرمت دروازه قرآن كه به گفته بسیاری از كارشناسان این بنای تاریخی نیاز به ساماندهی، مرمت و نگه‌داری در شرایط بهینه و مناسب دارد، طی چند روز اخیر به‌همت شهرداری شیرازو تحت نظارت كامل اداره‌كل میراث فرهنگی فارس آغاز شده است.
طبق گفته سعید معصومی، رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز مرمت دروازه قرآن با ضوابط خاص آثار تاریخی انجام می‌شود و ترمیم نمای بیرونی و داخلی این بنا نیز هم‌اكنون به‌صورت هم زمان در حال انجام است و تا پایان امسال حداقل بهسازی نمای بیرونی و نورپردازی دروازه قرآن به اتمام خواهد رسید.

جهت مشاهده گزارش تصويری اينجا كليك كنيد!

captcha