رویکرد سازمان دارالقرآن در پیش دبستانی‌ها آموزش مفاهیم است نه الفاظ
کد خبر: 3681438
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
حاجی شریف:

رویکرد سازمان دارالقرآن در پیش دبستانی‌ها آموزش مفاهیم است نه الفاظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به چاپ نشریات قرآنی ویژه کودکان توسط این سازمان گفت: ما اعتقادی به آموزش لفظی قرآن در پیش دبستانی‌ها نداریم بلکه باید آنها را با مفاهیم قرآن آشنا کرد کتاب‌های زیادی در این زمینه از سوی دارالقرآن طراحی و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است.

احمد حاجی شریف، معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به برنامه‌های این سازمان گفت: برگزاری کلاس‌های حفظ یک جزء تا سه جزء قرآن از جمله برنامه‌های دارالقرآن‌های ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها تا پایان سال جاری است.
وی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش عمومی توسط مؤسسات، خانه‌های قرآنی شهری و روستایی در سراسر کشور، تکریم از 40 چهره برتر قرآنی کشور در حوزه‌های مدرس قرائت، مدرس حفظ، مدیران مؤسسات قرآن، خیرین قرآنی، کاتب قرآن، مترجم و مفسر قرآن کریم، قراء و حفاظ ملی و بین‌المللی، روز 13بهمن از جمله برنامه‌های سازمان دارالقرآن تا پایان سال است.
وی ادامه داد: تمام دارالقرآن‌های کشور در ایام الله فجر برنامه‌های مختلفی در حوزه قرآن دارند و کمیته قرآن این ایام همواره یکی از برترین کمیته‌هاست، برگزاری محافل قرآن، جشنواره و مسابقات گوناگون قرآنی در این ایام با قوت بیشتری برگزار می‌شود.
حاجی شریف با اشاره به برگزاری دوره بازآموزی مربیان، گفت: طبق برنامه سالیانه قرار بود تا پایان سال 100کارگاه سبک زندگی اسلامی برگزار شود تاکنون 50 کارگاه برگزار شده و تا پایان سال 50کارگاه دیگر نیز برپا می‌شود.
وی تصریح کرد: توجه به کودکان کمتر از 6سال از دیگر اولویت‌های سازمان دارالقرآن است، پیش دبستانی‌ها در حساس‌ترین سن هستند و به راحتی نمی‌توان از این سن گذشت. وجود نشریات کارشناسی شده ویژه خردسالان می‌تواند به رشد فکری اعتقادی آنها کمک کند.
حاجی شریف افزود: استفاده از داستان برای تربیت فکری و اعتقادی به ویژه نشر مفاهیم دینی و اخلاقی مورد توجه خانواده‌ها و مربیان است، والدین باید متوجه محتوای کتبی که برای کودکان می‌خرند باشند نقش داستان در تکامل شخصیت کودکان غیر قابل انکار است و البته بی‌توجهی به علائق و نیازهای کودکان از این اثربخشی می‌کاهد.
وی ادامه داد: چاپ نشریات قرآنی ویژه کودکان یکی از کارهایی است که سازمان دارالقرآن برای پیش دبستانی انجام می‌دهد، ما اعتقادی به آموزش لفظی قرآن در پیش دبستانی‌ها نداریم بلکه باید آنها را با مفاهیم قرآن آشنا کرد کتاب‌های زیادی در این زمینه از سوی دارالقرآن طراحی و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است.
حاجی شریف افزود: این سازمان 9 کتاب در این زمینه برای سنین 3 تا 6سال با مضامین نقاشی، بازی، داستان و آشنایی با مفاهیم برخی آیات کاربردی در زندگی در اختیار والدین و مربیان قرار داده است. به طور مثال آیه«وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» را در قالب‌های مختلف به کودکان آموزش می‌دهد. تمام آیات گزینشی توسط کارشناسان استخراج شده است. کتاب با مضامین دینی ویژه خردسالان زیاد است و استقبال مردم هم قابل تقدیر.
وی تصریح کرد: روش تدریس مربیان در آموزش قرآن سلیقه‌ای است در واقع به تعداد مدرسین و معلمین، روش آموزش داریم اما روش‌ها باید مفید و زود بازده باشند. هنر معلم و مربی در روش، نقش تعیین کننده دارد ممکن است روشی را مربی تعلیم دهد و موفق نباشد اما از همان روش، معلم دیگری با فن بیان بهتری نتیجه بگیرد.
حاجی شریف اظهار کرد: تعداد معلمین قرآن آموزش و پرورش زیاد است و این وزارتخانه باید برای معلمان قرآن هزینه و سرمایه گذاری کند، برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن ویژه معلمان مدارس بسیار ضروری است، سطح معلومات آنها در این حوزه باید حداقل یکسال در میان به روز شود.
وی ادامه داد: نباید انتظار داشت از قاریان به نام و برجسته برای تعلیم قرآن در مدارس استفاده شود، تعداد این افراد محدود است. معلمان بهترین گزینه برای اشاعه اخلاق قرآنی در جامعه هستند چراکه دانش‌ آموزان در این سنین از آنها تأثیرپذیری دارند.

captcha