بررسی چرایی نامزد شدن «برادر انگلستان» در جشنواره کتاب «فصل بسیج»
کد خبر: 3681472
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

بررسی چرایی نامزد شدن «برادر انگلستان» در جشنواره کتاب «فصل بسیج»

گروه ادب: کتاب «برادر انگلستان» نامزد دریافت جایزه کتاب «فصل بسیج» شد. شاید بتوان گفت که پیشرفت غیرخطی رمان،‌ شکستن زمان و مکان و نگاه فرا رئال نویسنده این اثر در راه‌یابی آن به این مرحله از جایزه اثرگذار بوده است.

بررسی چرایی نامزد شدن «برادر انگلستان» در جشنواره کتاب فصل بسیج

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «برادر انگلستان» عنوان اثر جدید علیرضا قزوه،‌ شاعر برگزیده مردمی کشورمان است که توانسته نامزد دریافت جایزه جشنواره کتاب «فصل بسیج» شود. این اثر،‌ نخستین کار قزوه در حوزه رمان است که با موضوع  انقلاب و استعمار نوشته شده است.

این کتاب با نگاه فرا رئال نویسنده همراه است که تلاش می‌کند زمان و مکان را بشکند و پیشرفت غیرخطی رمان را حاصل کند که خود از ویژگی‌های این اثر به شمار می‌آید. «برادر انگلستان» شامل دو بخش است که یکی اندرونی نویسنده را نشان می‌دهد و خاطرات وی را از شهرش سمنان یادآور می‌شود و بخش دوم آن به داستان اسماعیل مربوط است و چگونگی رفتن وی به انگلستان و زندگی‌اش که در گوشه روستا سپری می‌شود.

این اثر به کوشش انتشارات «سوره مهر» منتشر شده  که به روایت وقایع پس از کودتای 28 مرداد سال 32 می‌پردازد و تا روزهای پس از انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد. این داستان به گونه‌ای مدرن نوشته شده است که تلاش می‌کند کارکرد شعری بیابد و مانند یک اثر هنری ناب و منحصر به فرد نمود پیدا کند.

مخاطب در این اثر با نگاهی خشک و کلیشه‌ای و به صورت کلاسیک روبرو نیست. شاید بتوان این اثر را حلول به باطن رویدادها برشمرد که نوعی کشف و شهود در آن با تخیل و مجاز همراه شده است و همین موضوعات و ویژگی‌ها در راه‌یابی این اثر به مرحله پایانی کتاب «فصل بسیج» قطعاً بی‌تاثیر نیست.

captcha