نظام حق با شایعات دشمن از بین نخواهد رفت
کد خبر: 3681493
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
بررسی نفاق در قرآن کریم؛

نظام حق با شایعات دشمن از بین نخواهد رفت

گروه معارف: یک استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: نظامی که حق است و مردم آن را حق می‌دانند با شایعات دشمنان از بین نخواهد رفت.

حجت الاسلام مصطفی سلیمانیان استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی (ایکنا) ازهمدان، اظهار کرد: نفاق در آیات قرآن کریم و در سوره منافقون ویژگی‌های منافقان در دو موضع به صورت گسترده بررسی شده است.
وی افزود: در سوره‌ی منافقون ویژگی‌های منافقان اینگونه بیان شده است «إِذا جاءَکَ الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقينَ لَکاذِبُونَآنها اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما کانُوا يَعْمَلُونَ هنگامی که منافقان نزد تو بیایند ، می گویند: گواهی می دهیم که تو حتما فرستاده خدایی و خدا می داند که تو فرستاده اویی و هم خدا گواهی می دهد که همانا منافقان دروغگویند، اعمالی بدی دارند که برای آشکار نشدن آنها خود را به ناچار صالح نشان می‌دهند. » (منافقون/1 و2).
وی با اشاره به آیه‌ی5و6 سوره که ویژگی دیگر آنها را استکبارگری و فاسق بودن معرفی می‌کند، عنوان کرد: گاهی شخصی در جامعه به مدیریت می‌رسد و منافقان او را قبول ندارند اما چون قدرت در دستان اوست مخالفت خود را علنی نکرده و به نفاق تصمیم می‌گیرند.
وی افزود: این فسق باعث عدم فهم دقیق می‌شود اما با توجه به اینکه خداوند توبه‌پذیر است این افراد حتی بعد از فهمیدن اشتباه خود نیز دست از نفاق برنداشته چرا که معتقدند اگر این نظام باری دیگر به قدرت برسد با آنها جنگ کرده و آنها را از بین می‌برد.
وی تصریح کرد: منافقان خاسرونی هستند که با وجود همراهی و مجاورت با مومنان خسران ورزیده و در روز قیامت با دیدن جایگاه آنها حسرت می‌خورند.
سلیمانیان با تاکید بر اینکه شایعه در هر جامعه‌ای ایجاد نفاق می‌کند افزود: یکی از دلایل وجود نفاق در جامعه عدم صداقت و عدم فضای انتقاد کارشناسانه و صحیح به دور از دروغ و تهمت و بی‌ادبی است، نفاق دورویی را به همراه دارد، همنشینی و هم‌زبانی با غیر مومنان و گوش فرا دادن به سخنان آنها حال چه حضوری و چه از طریق ماهواره‌ها باعث ایجاد شک می‌شود.
این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه منافقون 2 گروه هستند اذعان کرد: کسانی‌که ایمان آوردند و سپس برگشتند، که با انجام اعمال بد و عدم رعایت شرایط حاکم بر جامعه بر این مسئله دامن زدند و دسته دوم کسانی‌که از اول مومن نبوده که بسیار هم خطرناک هستند، دو گروه منافق در جهان هستند.
وی تصریح کرد: منافقان از زمان ابتدای اسلام بودند در زمان پیامبر و در فتح مکه گروهی در ظاهر با ایشان هم‌پیمان بوده و از ایشان پیروی می‌کردند اما در واقعیت منافقانی بودند که افکار را به علیه ایشان سوق می‌دادند.
سلیمانیان در پایان خاطرنشان کرد: در سوره‌ی بقره نیز از منافقان به عنوان کسانی یاد می‌کند که در ابتدا ایمان آورده و بعد کافر می‌شوند. در انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیز بودند افرادی که در ابتدا با جنگ امام علیه آمریکا مخالفت می‌کردند اما با گذشت زمان خود آنها از حامیان و طرفداران این کشور شدند. به هرحال نظامی که حق است و مردم آن را حق می‌دانند با شایعات دشمنان از بین نخواهد رفت.

captcha