لزوم رعایت چارچوب‌های دینی در برخورد با ایتام/برخورد با ایتام برادرانه باشد
کد خبر: 3681506
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
ویسکرمی مطرح کرد:

لزوم رعایت چارچوب‌های دینی در برخورد با ایتام/برخورد با ایتام برادرانه باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که آیه ۲۲۰ سوره بقره در خصوص نحوه برخورد با ایتام است، اظهارکرد: اصلاح چارچوب‌های دینی در برخورد با ایتام باید رعایت شود این در حالی‌است که برخورد برادرانه با ایتام و عمل با آن‌ها در این آیه بیان شده است.

مهرداد ویسکرمی، از مفسران قرآن‌کریم و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در تفسیر آیه ۲۲۰ سوره بقره با مضمون «فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۗ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَىٰ ۖ قُلْ إِصْلَاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ ۖ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم»، گفت: آن‌چه در مسائل اجتماعی برداشت می‌شود این است که باید در برخورد با ایتام براساس عزت و برادری رفتار شود.
وی با بیان این‌که به استناد این آیه انسان باید در رعایت حق یتیم تقوا داشته باشد و از خدا بترسد، افزود: نقطه تفسیری این آیه بیان می‌کند که اصلاح با چارچوب‌های دینی در مورد ایتام بهتر است و انسان باید با ایتام برادرانه برخورد کند و یتیم را برادر خود به حساب بیاورد.
ویسکرمی با بیان این‌که باید خدا را در مورد ایتام ناظر بر اعمال خود بدانیم، اظهارکرد: با رعایت قواعد قرآنی در خصوص رعایت حق یتیم همواره باید با یتیمان به‌صورت برادرانه برخورد شود.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که باید خدا را در مورد ایتام ناظر بدانیم، تصریح کرد: حکمت خدا اقتضا می‌کند که مفسد و مصلح را تشخیص می‌دهد این در حالی‌است که عزیز بودن خداوند در این آیه به‌معنای دست نیافتنی بودن خداوند است.
وی ادامه داد: آیه ۲۲۰ سوره بقره عزلت‌گزینی به بهانه سالم ماندن را رد می‌کند یعنی ما به جبهه نرویم تا سالم بمانیم را رد می‌کند گاهی انسان باید در وسط کار قرار بگیرد تا سالم بماند.
ویسکرمی با بیان این‌که انسان باید در مسائل اجتماعی بر اساس عرف برخورد کند، عنوان کرد: آن‌چه از این آیه برداشت می‌شود این است که در خصوص مال یتیم باید خداترسی و تقوا پیشه کرده و بر اساس مصلحت عمل شود.
این مفسر قرآن‌کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که یکی‌از سؤالاتی که همواره اعراب از پیامبر می‌پرسیدند در مورد حق ایتام بود، اضافه کرد: بعد از شنیدن حدیث پیامبر اسلام(ص) که هر کس مال یتیم را بخورد گویا آتش خورده است از رسول خدا(ص) راجع‌به ایتام سؤال کردند و آن حضرت اصلاح در مورد ایتام را سفارش کردند.
عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که خداوند متعال می‌داند کسی به‌دنبال چه چیزی است و از حقیقت نیت‌های ما خبر دارد، عنوان کرد: یکی‌از مصادیق انفاق، گذشت است این در حالی‌است که واسطه شدن در انفاق نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های انفاق است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که انسان باید در دادن انفاق، بهترین قسمت مال خود را بدهد، تصریح کرد: بنابر آیات قرآن باید طوری انفاق دهد که باعث بدبختی او نشود بدین معنا که آن‌چه مازاد بر نیاز متعارف است را اتفاق کند.
وی با بیان این‌که زکات و انفاق بسیار به هم نزدیک هستند و هر کار خیری مصداق انفاق است، عنوان کرد: به سمت انفاق رفتن مورد تایید قرآن است و گاهی زکات زیرمجموعه انفاق است.
ویسکرمی عنوان کرد: اصلاح حال و مصلحت مال ایتام و کوشش جهت رعایت حال یتیمان در این آیه بیان شده است این در حالی‌است که به استناد این آیه مخلوط شدن مال یتیم با اموال زندگى شما، در صورتى‌که هدف، حیف و میل اموال آنها نباشد مانعى ندارد و نباید یتیمان را بدون سرپرست نگه داریم.

captcha