قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابل
کد خبر: 3681536
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
در اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی - آسیایی عنوان شد:

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابل

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نخستین اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی اظهار کرد: قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ‌ها و مکاتب فلسفی بوده و سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری داشته است.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ نخستین اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی امروز(23 دی‌ماه) با برگزاری مراسم افتتاحیه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.

این اجلاس با سخنرانی شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی همراه بود و ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی در افتتاحیه آن گفت: در روزگاری كه جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت‌وگوهای فرهنگی به عنوان راهكاری مؤثر برای فائق‌آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ‌ها و مکاتب فلسفی بوده و سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری بر عهده داشته است. این قاره كهن همچون گذشته، می‌تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت و زمینه‌ای جهت همکاری و همگرایی میان ملت‌ها تبدیل كند.

فرهنگ؛ مؤثرترین عنصر همگرایی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، گفت: امروزه فرهنگ مؤثرترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می‌آید؛ از این‌رو گفت‌وگوهای سازنده و هدفمند به وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر مبدل گشته است.

وی تأكید كرد: گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده‌ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت همبستگی و صلح و همچنین، کنترل چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر عهده گیرد.

ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: ارزش‌های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همانند انسان‌دوستی، احترام متقابل، صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی و پرهیز از خشونت، اصولی جهت تلاش بیشتر در مسیر اعتلای همدلی، گفت‌وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم‌آوردن زمینه‌های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش‌های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی گفت: یقیناً پایبندی به اصول یك گفت‌وگوی سازنده سهم بزرگی در میزان موفقیت و اثربخشی آن گفت‌وگو دارد. تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهكارهای عملی، التزام به همكاری در چارچوب توافقات و عزم جدی برای ادامه‌ مسیر، از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این اجلاس است.

تصویب دبیرخانه دائمی گفت‌و‌گوهای فرهنگی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، افزود: بر اساس همین ضرورت‌ها طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی با هدف فراهم‌سازی و تسهیل فرصت‌های مناسب جهت ارتباط و گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع مطرح و دوسال پیش، مورد تصویب قرار گرفت.

وی به برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی اشاره كرد و گفت: از زمان تأسیس این دبیرخانه تاکنون نشست‌ها و اجلاس‌های متعددی از جمله گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه‌ای از نهادها و مراکز علمی دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشورها برگزار شد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ابراهیمی‌تركمان افزود: به دنبال برپایی چند نشست مقدماتی و منطقه‌ای، گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی در کشورهای مالزی، هند و قزاقستان که در سال گذشته از سوی دبیرخانه برگزار شد، امروز شاهد نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از 21 کشور آسیایی در تهران هستیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مشاركت و همكاری دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد و مازندران در برگزاری نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی اشاره كرد و گفت: این اجلاس طی روزهای 23 تا 25 دی‌ماه برگزار خواهد شد.

ابراهیمی‌تركمان در ادامه سخنان خود، دستیابی به فهم مشترک، ضرورت و بایستگی گفت‌وگوهای فرهنگی به عنوان زیرساخت دیگر روابط، بررسی راهکارهای مشترک عملی برون‌رفت از چالش‌های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا، بازشناسی شیوه‌های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش‌آفرینی عنصر فرهنگ و نخبگان فرهنگی را از اهداف برگزاری این اجلاس برشمرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برجسته‌سازی نقش نخبگانی در هموار سازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی، توافق بر سر سازوکارهای مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت‌وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی از دیگر اهداف این اجلاس است.

سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی
وی با اذعان اینكه این اهداف مهم طی دو روز در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: در این کمیسیون‌های تخصصی، مقالات و گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری کمیسیون گفت‌وگوی فرهنگی ایران و شبه قاره اشاره و تصریح كرد: این دور از گفت‌وگوها با موضوع «عرفان و تصوف، ظرفیت‌ها و فرصت‌های تعامل و همگرایی فرهنگی» به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اندیشمندانی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می‌شود.

وی همچنین، افزود: کمیسیون گفت‌وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا با موضوع «پیوندهای فرهنگی و تاریخی» با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام و ایران در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران، آسیای مركزی، قفقاز و ترکیه گفت: کمیسیون گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران، آسیای مركزی، قفقاز و ترکیه با موضوع «میراث مشترک فرهنگی ـ تاریخی» با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

وی در ادامه، بیان كرد: برگزاری گفت‌و‌گوهای فرهنگی مسئولان دانشگاه‌های عضو «دی هشت» با همكاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی مراكز دایرة‌المعارف آسیا و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی نخبگان بین‌المجالس آسیایی نیز، در این اجلاس گنجانده شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان اظهار امیدواری كرد، این اجلاس بتواند نسبت به اهداف پیش‌بینی شده در مسیر یافتن راه‌حل‌های مشترک برای توسعه همكاری‌های علمی و فرهنگی، استمرار گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان و وصول به نتایج عملی در توسعه و تحکیم ارتباطات و همفکری موفق باشد.

قاره کهن؛ خاستگاه فلسفه
در ادامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان در سخنرانی خود در نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، گفت: آسیا، مهد فرهنگ‌ها و تفكرهای گوناگون و متنوع و مهد تمدن در جامعه جهانی است. قاره كهن همانطور كه آسیا را در جامعه بین‌الملل به این نام می‌نامند، همواره خاستگاه فلسفه، تفكر، گفت‌وگو و درك مشترك بوده است. اما متأسفانه همین آسیا، امروز محل درگیری‌ها، بحران‌ها، كشمكش‌‌ها و كشتارهای فراوانی است كه فاصله بسیار مهم و طولانی با مبانی فرهنگی، اعتقادی و دیدگاه‌ها و بینش‌های مختلف آسیایی دارد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابل

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه

ظریف همچنین با بیان اینكه نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی هستیم؛ اما منظور ما از گفت‌وگو چیست؟ گفت: دنیا در قرن‌های گذشته بر اساس پارادایم مبتنی بر قدرت حركت كرده‌ كه نتیجه آن بازی با حاصل جمع صفر است و جز ضرر و درگیری و كشتار، نتیجه‌ای به همراه نداشته است. پارادایم كنونی روابط بین‌الملل، مبتنی بر دشمن‌انگاری، اعتقادسازی برای كوبیدن دشمنان فرضی و پارادایم بازی‌های با حاصل جمع صفر است كه به نتیجه بازی با حاصل جمع منفی منجر خواهد شد.

دین شمس‌الدین، مشاور رئیس جمهور اندونزی نیز طی سخنانی اظهار کرد: امروزه، جهان و تمدن بشری با چالش‌های عظیمی روبرو است.

وی افزود: به گفته فرانسیس فوکویاما(فیلسوف آمریکایی)، دنیای امروز با مشکلات و تنش‌های بزرگی مواجه است و با دنیای بی نظم و وضعیت‌های غیر مطمئن مواجه هستیم.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلدین شمس‌الدین، مشاور رئیس جمهور اندونزی در گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها

شمس‌الدین ادامه داد: تعاملات فرهنگی بین دولت‌ها و سران کشورها نتوانسته با چالش‌های امروز جهانی مواجه شود که نتیجه آن خسارت‌های بزرگ در دنیای کنونی است.

ضرورت تشکیل شورای تعاملی
مشاور رئیس‌جمهور اندونزی در ادامه بر ضرورت تشكیل شورای تعاملی و سازوكاری برای كنترل آسیب‌های جهانی در تجمع جهانی تأكید كرد و گفت: نظام جهانی رویكردی انسان‌محور دارد و آزادی بسیاری برای انسان داشته است. دستور كار اصلی امروز ما این است كه چگونه این نظام جهانی انسان‌محور را تغییر و به نظام خدامحور تبدیل كنیم.

محمد مشكات‌الدین، معاون رئیس دانشگاه شرق داکا(پایتخت بنگلادش) نیز اظهار کرد: تبلیغات ارائه شده از سوی غرب علیه اسلام، با انگیزه‌های شیطانی انجام می‌شود و آمریكا و متحدان غربی آن، برای سلطه بر كشورهای اسلامی به این اقدام روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم كه از یک پدر و مادر (آدم و حوا) زاده شده‌ایم؛ هرچند تفاوت‌هایی از نظر فرهنگی و زبانی و رنگی داریم. اگر این تفاوت‌ها نبود، لزومی نداشت كه این گفت‌وگوها را برگزار كنیم.

تأکید قرآن بر شناخت متقابل
معاون رئیس دانشگاه شرق داکا تأکید کرد: خداوند در قرآن كریم می‌فرماید: «وجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا: شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد»(13/حجرات) یعنی ما شما انسان‌ها را از نژادها و ملت‌های مختلف خلق كردیم تا همدیگر را بشناسید. پس ایجاد تفاوت‌ها به شكل قبایل و ملت‌ها، خواست خداوند است و بر این اساس؛ لزومی ندارد تا تفاوت‌های فرهنگی و دیگر تفاوت‌ها را زیر سؤال ببریم.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلمحمد مشكات‌الدین، معاون رئیس دانشگاه شرق داکا

وی ادامه داد: ایران در برگزاری گفت‌وگوها پیشتاز است و گفت‌وگوهای مؤثری در حوزه ادیان برگزار می‌كند. خود من پیش از این و در سال 2011 در یكی از گفت‌وگوهای بین‌الادیانی شركت كرده بودم. با این حال، تبلیغات بسیار زیادی در جریان است و اطلاعات نادرستی اشاعه می‌یابد؛ به ویژه از جهان غرب به رهبری آمریكا، تبلیغات سوئی علیه اسلام و مسلمانان می‌شود.

معاون رئیس دانشگاه شرق داكا افزود: این تبلیغات عنوان می‌كند كه مسلمانان تروریست هستند و بین آنها هیچ تفاوتی قائل نیست. این تبلیغات در حالی انجام میشود كه همه میدانیم؛ دین اسلام بر پایه صلح و امنیت است. این تبلیغات ارایه شده از سوی غرب، با انگیزه‌های شیطانی انجام میشود و آمریكا و متحدان غربی آن، برای سلطه بر كشورهای اسلامی به این اقدام روی آورده‌اند.

وی در تأكیدی دوباره اظهار كرد: در این اجلاس پیام راستین اسلام را به بحث می‌گذاریم و منتشر می‌كنیم. مشاركت‌كنندگان در این اجلاس‌ باید پیام‌های این دور از گفت‌وگوها را در كشور خود هم نشر دهند.

محمد مشکات‌الدین همچنین بیان کرد: همزیستی و صلح با همه ادیان از اصول مورد تأکید اسلام است، زمان آن فرارسیده که با هم وحدت داشته باشیم و پیام‌های واقعی اسلام را نشر دهیم و این هدف با گفت‌و‌گو ممکن خواهد شد.

گفت‌و‌گو؛ بارزترین مثال چند جانبه‌گرایی
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنرانی خود در نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، گفت‌وگو را بارزترین مثال برای چندجانبه‌گرایی و مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات و تعاملات فرهنگی برشمرد و گفت: از آنجا که گفت‌وگو بارزترین مثال برای چندجانبه‌گرایی و مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات و تعاملات فرهنگی است، این رویکرد مستلزم تغییر دوجانبه‌گرایی به چندجانبه‌گرایی، تغییر فرآیند عرضه به فرآیند همکاری، تغییر یک‌سویگی به دوسویگی، تغییر گفتن به شنیدن، تغییر خودترویجی به ترویج ارزش‌ها است.

وی افزود: تجربه‌های تاریخی در روابط بین‌الملل نشان می‌دهد كه هرگاه ارتباط میان ملت‌ها در بستری فرهنگی سامان یابد، پایدار، صلح‌آمیز و منشأ توسعه بوده است؛ چراکه غایت ارتباط فرهنگی، اعتمادسازی و شکل‌گیری فهم مشترک است و هدف آن شکل دادن به همکاری و شراکتی است که برای همه طرف‌ها سودمند بوده و مؤلفه‌های آن بر تبادل و دوسویگی، استوار شده و به دنبال شکل دادن به معنا و مفهوم «ما» می‌باشد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلسید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأكید بر تعامل و ارتباطات میان ملت‌ها در بستر فرهنگی گفت: هرچه برقراری ارتباط فرهنگی تعاملی‌تر، مشارکتی‌تر و تجربی‌تر باشد احتمال موفقیت آن نیز، بیشتر می‌شود.

صالحی ادامه داد: از این روی شکل دادن به یک درک مشترک درباره مسائل مرتبط، تغییر از تک‌صدایی به گفت‌وگو، تحمل نشان دادن و استقبال از ایده‌های مختلف از سازوکارهای اصلی چندجانبه گرایی در عرصه تعاملات و ارتباطات فرهنگی به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مشارکت جمعی که بر پایه گفت‌وگو و تعامل سازنده شکل گرفته باشد در برگیرنده افزایش سطح تعامل است.

وی اظهار امیدواری كرد تا دستاوردهای این اجلاس و كمیسیون‌های چندگانه آن در تقویت فهم مشترك مسائل و موضوعات مؤثر باشد و نتایج ارزشمندی را در مسیر توسعه همكاری‌های دو جانبه و چند جانبه جوامع آسیایی به ارمغان آورد.

ارزش‌های فرهنگی قابل احترام است
سید حسین فاضل آغا سنچاركی، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان نیز در افتتاحیه اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی اظهار کرد: درباره فرهنگ و داشته‌های فرهنگی باید با ظرافت همراه باشد؛ زیرا ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگی در هر سطحی باشد، قابل احترام است. اگر دنبال كامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین فرهنگ‌ها باشیم، در بیراهه گام برداشته‌ایم و چیزی حاصلمان نخواهد شد.

وی تأكید كرد: مدنیت‌های بزرگ، ارزش‌ها و عناصر بزرگ فرهنگی را در خود شكوفا ساخته‌اند و به نواحی اطراف و خرده‌‌فرهنگ‌ها‌ تأثیر گذاشته‌اند؛ اما اینها نباید موجب فخرفروشی فرهنگ‌های بزرگ و سرافكندگی خرده‌فرهنگ‌ها باشد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلسید حسین فاضل آغا سنچاركی، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان

سید حسین فاضل ادامه داد: تجربه تاریخی ملل جهان نشان داده كه تعامل جز با مفاهمه و توسل به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی مشترک، ایجاد نمی‌شود و از راه‌های رقابت‌های ناسالم مانند استفاده از تروریسم به عنوان یک ابزار تهدید، لشگركشی و تهاجمات نظامی، نه تنها راه به جایی نخواهیم برد، بلكه شاهد سرخوردگی خواهیم بود؛ بر این اساس گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند سبب زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه باشد و نیاز مشترک همه ماست.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان همچنین گفت: هنگام سخن گفتن از تنوع فرهنگی در آسیا، از یک باغ صحبت می‌كنیم. باغ بزرگ و سرسبز فرهنگ آسیایی. ریشه‌های در خاك فرورفته این باغ چنان در هم تنیده‌اند كه جدا كردن آنها از همدیگر سبب نابودی باغ می‌شود و رسیدگی به هر یک از درختان آن، سبب باروری همه خواهد شد. این باغ باشكوه را همواره با درختان بارور و شكوفا می‌خواهیم و راه‌اندازی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، مصداق توجه ما به این باغ است.

وی افزود: آسیا، مهد پرورش مدنیت‌های بزرگ و بستر فعالیت‌های ادیان بزرگ ابراهیمی و بستری برای شكوفایی آیین‌های غیرابراهیمی مانند آیین زرتشتی و آیین بودایی بوده است كه در تمامی آنها جز زیبایی، چیز دیگری نیست. امیدواریم آینده این گفت‌وگوهای فرهنگی مرزهای دور و نزدیک را درنوردد و دهكده صلح و آرامش را برای تمام بشریت بسازد.

فاضل در ادامه گفت: مرد بزرگ آسیا، علامه اقبال لاهوری در شعری گفته است؛ «آسیا یک پیکر آب و گل است / ملت افغان در آن پیکر دل است» این سخن‌سرا در این شعر روی یكپارچگی سخن گفته و همه آسیا را از یک پیكر و آب و گل دانسته است و جایگاه افغانستان را هم در آن بازگو كرده است. كشور افغانستان، ادیان و فرهنگ‌های متعدد از قومیت‌های گوناگون را در خود جای داده است. این تنوع همیشه در معرض تهدید و تعرض بوده و جنگ و ترور آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ضرورت شناخت چالش‌ها
محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و 20 كشور آسیایی در اجلاس، گفت: ما باید چالش‌ها را به خوبی بشناسیم و اولویت‌بندی كنیم چراكه با شناخت دقیق بر مبنای علم و دانش، چالش‌ها حل و فصل خواهند شد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلمحمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران

نیلی‌احمدآبادی اظهار كرد: چالش‌ها را می‌توانیم به چالش‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقسیم کنیم؛ اما امروزه با گسترش فضای مجازی و در واقع جهانی شدن، دیگر مشکلات نمی‌توانند به صورت محلی و منطقه‌ای باقی بمانند و به سرعت جهانی می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه كه با امروز آن مواجه هستیم، مرز باریک بین چالش‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی است و فضای مجازی و ارتباطات گسترده بین كشورها و جهانی شدن باعث شده، مشكل محلی و منطقه‌ای به مشكل جهانی تبدیل شود، لذا توجه به كوچک‌‌ترین چالش‌ها هم باید در نظر گرفته شود.

نیلی‌احمدآبادی همچنین، مسائلی مانند تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کمبود آب و گسترش تروریسم را از جمله چالش‌های امروز بشر دانست و گفت: این چالش‌ها چنان گسترده و عمیق شده‌اند که رفع آنها نیازمند یک راه حل مبتکرانه مبتنی بر علم و دانش است.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: امروزه دیگر چالش‌ها در درون مرزها محدود نمی‌شوند زیرا تأثیر آنها جهانی است؛ بسیاری از آنها چند لایه هستند که عملاً غلبه بر آنها از عهده یک گروه و یک تخصص خارج است.

گفت‌و‌گو؛ عنصر ایجاد صلح
مصطفی آیدین، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا و رئیس دانشگاه «آیدین» استانبول نیز در اجلاس امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: چنین اجلاس‌هایی که برای گفت‌و‌گوی تمدن‌ها برنامه‌ریزی و برگزار می‌شوند، وسیله‌ای برای ریشه‌دواندن روابط قوی برادرانه و تاریخی در بین ملت‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف جهان است.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابلمصطفی آیدین، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا و رئیس دانشگاه «آیدین» استانبول

وی افزود: امروز به عنوان کسانی که گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را عنصری مهم در ایجاد صلح و برادری در دنیا می‌دانند، در کشوری فوق‌العاده جمع‌ شده‌ایم؛ کشوری که تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در صلح و برادری و دوستی کنار هم دارد.

مصطفی آیدین ادامه داد: نابرابری در میان کشورها روز به روز در حال افزایش است و آشوب جهانی در تمام ابعاد وجودی انسان‌ها حس می‌شود. در چنین شرایطی تنها راه‌حل ممکن برای روشن‌ساختن آینده و مقابله با چالش‌ها آموزش است.

ضرورت حضور فعالان دانشگاهی
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به عنوان آخرین سخنران نخستین اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی با تأکید بر ضرورت حضور فعالان دانشگاهی در گفت‌و‌گوهای فرهنگی اظهار کرد: با تقویت حضور اساتید، مشارکت دانشجویان و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیش از پیش می‌توان به توفیقات چنین حرکاتی افزود.

وی افزود: حضور دانشجویان به عنوان نسل جوان و مدیران آینده می‌تواند یکی از ضمانت‌های موفقیت و استمرار این‌گونه برنامه‌ها باشد.

قاره کهن؛ خاستگاه ادیان و فلسفه/ تأکید قرآن بر شناخت متقابل

منصور غلامی در پایان تصریح کرد: امروز فاصله‌ها معنایی ندارد و تبادل افکار و انتقال دیدگاه‌ها نیاز به زمان زیادی ندارد، به همین خاطر می‌توانیم جمع بزرگی از اندیشمندان را در چنین محافلی گرد هم آورده و از نظراتشان بهره‌مند شویم.

گفتنی است، نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی با حضور شماری از نخبگان و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی از 20 کشور آسیایی برگزار شده است و كمیسیون‌‌های «شرق آسیا»، «شبه‌قاره» و «آسیای مركزی و قفقاز» این اجلاس، به مدت سه روز (23 تا 25 دی‌ماه) به ترتیب در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه فرودسی مشهد و مازندران (بابلسر) برگزار می‌شود/. 

captcha