«خبر خوب» از منظر قرآن
کد خبر: 3681546
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

«خبر خوب» از منظر قرآن

استاد حفظ قرآن کریم با بیان اینکه خبر در قرآن کریم با کلمه «نبأ» آمده است، تحقیق در صحت خبر و عدم انعکاس شایعه را از ویژگی‌های مهم «خبر خوب» دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: ایمان اسدی استاد و حائز مدرک درجه ۱ حفظ قرآن کریم با بیان اینکه خبر در قرآن کریم با کلمه «نبأ» آمده است به ویژگی‌های «خبر خوب» اشاره کرد و گفت: خبر ویژگی‌هایی باید داشته باشد که مهم‌ترین آن صحت و جامع بودن است، برهمین اساس در قرآن و روایات انتشار اخبار واقعی که شایعه نباشد، مورد تأکید قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه انتشار اخبار دور از واقعیت در قرآن کریم مذمت شده است، افزود: در کنار این ویژگی‌ها خبرها نباید برملاکننده اسرار و مسائل شخصی دیگران باشد مگر در شرایط و مواردی که شرع اجازه داده است.

این استاد حفظ قرآن کریم با بیان اینکه خداوند دو مرتبه در کنار توصیه به تقوا به قول سدید توصیه کرده است، خاطر نشان کرد: در قرآن کریم داریم: «فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداْ» (نساء/9) و «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً» (احزاب/70). قول سدید یعنی سخن محکم، استوار و صحیح که در امر اطلاع‌رسانی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ویژگی‌های خبر خوب یاد کرد.

اسدی خوشحال شدن شنونده و مخاطب را یکی از مهم‌ترین اثرات خبر خوب عنوان کرد و گفت: خوشحال کردن مؤمن در دروایات مورد تأکید قرار گرفته است تا جایی که امام صادق (ع) فرمودند که وقتی مؤمنی را خوشحال می‌کنید فکر نکنید فقط او را خوشحال می‌کنید بلکه خدا و پیامبر(ص) هم خوشحال می‌کنید. بر همین اساس انتشار خبر خوب رضایت و خوشحالی خدا و رسولش را نیز در پی دارد.

این حافظ درجه یک قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر بخواهیم جامعه شادی داشته باشیم باید بر روی اخبار خوب متمرکز شویم، خاطر نشان کرد: اگر بر روی اخبار منفی تکیه کنیم گرچه این اخبار وجود دارد اما انرژی منفی به اطرافیان می‌دهند که این اطرافیان کسی جز بخشی از جامعه نیستند، پس در برخوردها باید به اخبار خوب که باعث امید، رشد و سرور می‌شود، توجه داشت.

وی در ادامه عملکرد رسانه‌ها در انتشار خبر خوب را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: در بیشتر رسانه‌ها جذب مخاطب اهمیت زیادی دارد و عموماً مخاطبان با اخبار منفی و عجیب بیشتر جذب می‌شوند و می‌بینیم نشریات زرد فروش بالایی دارند که این امر موجب می‌شود اخبار خوب کمتر مورد توجه قرار گرفته و به مرور زمان به حاشیه برود.

اسدی به داستان قرآن درباره شایعه اشاره و تصریح کرد: در آیه 6 سوره مبارکه «حجرات» در یکی از داستان‌هایی که مربوط به پیامبر(ص) است، داریم که فردی خبر اشتباهی آورد و نزدیک بود که این خبر اشتباه موجب جنگ بین دو گروه شود که آیه‌ای نازل شد که اگر فاسقی خبری برای شما می‌آورد حتما در مورد آن تحقیق کنید، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید مبادا به نادانى گروهى را آسیب برسانید و [بعد] از آنچه کرده‌اید پشیمان شوید». این آیه نشان می‌دهد که اسلام تأکید بسیاری بر اطلاع از صحت خبر و نشر آن بخصوص زمانی که از منبع خبر و صحت و سقم آن مطلع نیستیم، دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی رسانه‌ها اخبار را بدون تحقیق منعکس می‌کنند، گفت: اگر این آیه ملاک انتشار خبر در رسانه‌ها باشد، دیگر شاهد انتشار اخبار غیرموثق نخواهیم بود به همین دلیل برای انعکاس اخبار بر اساس دستورات دین و احادیث نباید اخبار را بدون تحقیق از صحت آن منتشر کرد.

captcha