«تئاتر فجر»؛ جشن گفتگوی تئاتر ایران/ عقب‌نشینی دبیر در برابر برخی فشارها
کد خبر: 3681568
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲

«تئاتر فجر»؛ جشن گفتگوی تئاتر ایران/ عقب‌نشینی دبیر در برابر برخی فشارها

گروه هنر: سی و ششمین جشنواره «تئاتر فجر» در حالی از 28 دی ماه کار خود را آغاز می‌کند که دبیر آن در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اعتراف کرد که در مواجهه با برخی فشارها قادر به تغییر و تحول اساسی در روند اجرایی آن نیست و از پذیرفتن این مسئولیت پشیمان است.

«تئاتر فجر»؛ جشن گفتگوی تئاتر ایران/ عقب‌نشینی دبیر در برابر برخی فشارها

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی«تئاتر فجر» پیش از ظهر امروز شنبه 23 دی با حضور فرهاد مهندس‌پور؛ دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های گوناگون آن در سالن مشاهیر مجموعه «تئاتر شهر» برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از رونمایی از طرح پوستر این دوره از جشنواره که شامل 6 صورتک در حس و حال‌هایی مختلف است، سیامک فیلی‌زاده؛ طراح پوستر به توضیح در مورد ایده اولیه این پوستر پرداخت و گفت: همچون سایر کارهایی که در طول فعالیت حرفه‌ای خودم آنها را در زمینه پوستر و طراحی به انجام رساندم، پوستر جشنواره «تئاتر فجر» نیز به من سفارش داده شد و من برای ارائه طرحی در این زمینه با مشورت دوستان به دنبال طرحی بودم که از پیچیدگی‌های معمول در زمینه طراحی پوستر به دور باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل و برای ارتباط بیشتر با مخاطب عام تئاتر اساس طراحی پوستر این دوره را «ایموجی» یعنی صورتک‌هایی که معمولاً در فضای مجازی مردم بسیار با آن سر و کار دارند انتخاب شد که تصور می‌کنم با حس و حال شخصیت‌های نمایشی و البته دو ماسک مشهور تئاتر یعنی اشک و لبخند بی‌ارتباط نباشد.

فیلی‌زاده با اشاره به اینکه در تئاتر صرفاً با بیان و دیالوگ سر و کار نداریم و گاه با زبان بدن و حالات صورت هم احساسات به بیننده منتقل می‌شود که در پوستر این جشنواره سعی شده است چنین مسئله رعایت شود ضمن آنکه من در پرداخت ساده از برخی المان‌ها در هنر ایرانی و اسلامی و به ویژه طرح فرش و گلیم نیز در طراحی پوستر استفاده کردم.

در بخش دیگری از این نشست که بیشتر به پرسش و پاسخ خبرنگاران و مسئولان جشنواره اختصاص داشت تا ارائه گزارشی از سوی مسئولان فرهاد مهندس‌پور؛ دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه تمام سعی خود را خواهد کرد که تا حدود زیادی جشنواره را در این دوره به اعتبار سابق خود بازگرداند گفت: باید به این نکته اذعان کنم که جشنواره «تئاتر فجر» بزرگترین رویداد نمایشی در ایران و منطقه وسیعی از آسیای میانه است و باید با دوری از برخی راهکارهای ناصواب و عدم شتابزدگی در سیاستگذاری سعیدر تثبیت موقعیت این جشنواره داشته باشیم.

وی یکی از راه حل های تبدیل شدن این جشنواره به  قطب تئاتری در منطقه را کوچک شدن آن دانست و گفت: منظور از کوچک شدن نه اینکه بخش هایی از این جشنواره حذف شود؛ کوچک شدن جشنواره به این معناست که همه بخش های آن در یک پروسه زمانی کوتاه چند روزه محدود نشود  و مثلاً اکنون در شرایطی که دعوت از گروه های خارجی در این فصل از سال بسیار سخت است، اجرای گروه‌های نمایشی خارجی را به فصل دیگری مثلاً تابستان موکول کنیم همانطور که بخش عکس و پوستر جشنواره به فصل تابستان موکول شد.

مهندس‌پور تصریح کرد: مسئله دیگری که سعی در اصلاح آن خواهیم داشت اینکه باید این فرهنگ و طرز تلقی در میان هنرمندان و گروه های فعال تئاتری از بین برود که تصور این را داشته باشند اعتبار و شناخته شدن آنها به رتبه گیری در این جشنواره و دریافت لوح و جایزه منوط است؛ در تئاتر برخلاف همه جریانات هنری دیگر همینقدر که گروهی بتواند نمایشش را در پیشگاه عموم مخاطبان به روی صحنه ببرد توانسته به اوج شهرت و اعتبار دست پیدا کند.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با اشاره به وضعیت نابسامان و به تعبیری افتضاح در عرصه تئاتر حرفه‌ای کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت چرا پایبند به همه مفاد فراخوان به عنوان میثاق جشنواره نبوده است، گفت: ما از همان ابتدا قصد داشتیم براساس فراخوان جشنواره که در راستای ایجاد تغییر و تحول در آن بود به پیش برویم اما اعمال برخی فشارها بر گروه اجرایی و ستاد جشنواره موجب شد که از برخی از این بندهای فراخوان اصطلاحاً عدول کنیم تا مگر بتوانیم نظر این گروه که تلاش ستاد اجرایی را نادیده گرفته و ما را متهم به موارد ناروایی کردند، تأمین کنیم.

«تئاتر فجر»؛ جشن گفتگوی تئاتر ایران/ عقب‌نشینی دبیر در برابر برخی فشارها

وی ادامه داد: مدتها از مسائل اجرایی جشنواره و رویدادهای تئاتری دور بودم و پس از مدتها تمرکز بر تدریس و پژوهش، مسئولیت اجرایی یک جشنواره بزرگی همچون «تئاتر فجر» را به عهده گرفتم که البته خیلی زود فهمیدم که چه اشتباهی کردم چرا که همانطور که گفتم وضعیت خیلی بغرنج است به نحوی که نوک همه اتهامات و بدبینی‌ها متوجه ماست و شرایط به گونه‌ای است که حتی مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد هم از این وضعیت خسته شده است و باید بگویم که در مواردی حتی او نیز به شخص من نیز بدبین است.

مهندس‌پور تصریح کرد: هجمه ها به من و سایر عوامل اجرایی این جشنواره تا حدی است که هر امری به منزله تغییر و تحول در ساختار اجرایی جشنواره را برنتافته و مثلاً ما که در پی چندین جلسه کارشناسی توانستیم پیش‌نویس فراخوان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» مهیا کنیم مورد انتقاد شدید، قرار گرفتیم به شکلی که جرئت رسانه‌ای کردن آن را هم نداشتیم و کار به جایی پیش رفت که مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد در یک نشست رسمی رسماً اعلام کرد که از اساس آنچه را در فراخوان دوره سی و هفتم جشنواره «تئاتر فجر» منظور شده است، مخالف است.

این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین گفت: همه شما من را به عنوان فردی که اعتقاد به تغییر دارد و در همه‌جا تمام تلاش خود را کرده که جریانی هنری درجا نزند می‌شناسید، این کار را در دوره‌های پیشین که دبیر جشنواره «تئاتر فجر» بود به انجام رساندم و عملاً بخش رقابتی را از جشنواره حذف کردم، اکنون هم اگر پیش‌نویس فراخوان سی و هفتمین جشنواره را در معرض دید همگان قرار دهم به جرئت می‌توانم بگویم که اعتراض خیلی از جمله اصحاب رسانه را به دنبال خواهد داشت.

این گزارش حاکی است در این نشست همچنین آروند دشت‌آرای؛ مدیر بخش بین‌الملل جشنواره و علی اصغر دشتی؛ مسئول هیئت ارزیاب و داوران جشنواره نیز به ارائه گزارشی از کارهای انجام شده در جشنواره پرداختند و البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که فضای حاکم بر نشست واکنش منفی خبرنگاران و اصحاب رسانه به وضعیت طراحی پوستر این دوره از جشنواره بود.

یادآور می‌شود، سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با عنوان «جشن گفتگوی تئاتر ایران» از 28 دی ماه برگزار خواهد شد.

 

        

 

 

 

       

captcha