رشد اندک آمار حافظان قرآن؛ محصول تداوم نداشتن طرح‌ها است
کد خبر: 3681609
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
در برنامه افق مطرح شد؛

رشد اندک آمار حافظان قرآن؛ محصول تداوم نداشتن طرح‌ها است

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از کارشناسان حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن کریم نیاز به تداوم در طرح‌ها و برنامه‌ها داریم، گفت: بعد از اینکه مقام معظم رهبری طرح 10 میلیون حافظ قرآن کریم را مطالبه کردند، حرکت‌های خوبی صورت گرفت که البته مقطعی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، برنامه افق رادیو قرآن امروز شنبه 23 دی‌ماه در حالی با حضور مهدی سیفی،‌ کارشناس و حافظ کل قرآن برگزار شد که پیش از این قرار بود تا این برنامه به موضوع طرح ملی حفظ قرآن و ستاد راهبری این طرح با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی،‌ نایب رئیس و محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شود.
مهدی سیفی،‌ از کارشناسان حفظ قرآن کریم در ابتدای این برنامه در مورد اقدامات صورت گرفته در زمینه حفظ قرآن کریم و مطلوبیت آنها، گفت: بیش از پنج سال از فرمایش مقام معظم رهبری می‌گذرد، در ابتدا و بعد از فرمایشات معظم‌له حرکت‌های خوبی در گوشه و کنار کشورمان صورت گرفت که رشد خوبی هم داشت.
سیفی با اشاره به اینکه در بحث حفظ قرآن کریم یک اصل وجود دارد و آن هم تداوم در امر حفظ است، افزود: در مسیر حفظ قرآن کریم اصلی‌ترین پایه تکرار و مداومت در امر حفظ است که اگر نباشد یک حافظ به نتیجه نخواهد رسید. این مشکلی است که ما در جلسات داریم و برای حافظان گوشزد می‌کنیم. این موضوع مبتلابه این نهضت و روند روبه رشد آن شده است.
این حافظ کل قرآن خاطرنشان کرد: این حرکت بعد از فرمایشات آقا در موسسات مختلف و حتی شبکه قرآن و معارف سیما و و رادیو قرآن نیز حرکت‌های خوبی صورت گرفت که البته تداوم زیادی نداشت. یکی دیگر از موضوعات این است که کارشناس حفظ که به شهرستان‌ها مراجعه کنند و در مورد محفوظات حفاظ نظر کارشناسی بدهند، کم داریم. در مراجعه‌ای که به یکی از شهرستان‌ها داشتم، قرآن آموزان آن شهر از نبود کارشناسی که محفوظات خود را به او ارائه کنند گلایه داشتند. من نیز ناگزیر آنها را به برنامه‌های رسانه‌های که برای این کار تهیه شده است، ارجاع می‌دادم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود طرح‌هایی همچون بشارت 1451 که توسط بسیاری از دستگاه‌ها اجرا می‌شود، را طرح‌هایی مطلوبی برای امر حفظ قرآن معرفی کرد و گفت: این طرح‌ها در حال حاضر به صورت فصلی که عمدتاً فصل تابستان است اجرا می‌شود، برای موفقیت در امر حفظ قرآن کریم چنین طرح‌هایی را نباید محدود به یک فصل کنیم و باید در طول سال اجرا شود.
در ادامه این برنامه به برخی از سرفصل‌ها و اقدامات پیشنهادی دستگاه‌ها در چهارمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره شد و نظر کارشناس برنامه در مورد برخی از این اقدامات تعریف شده، مورد سوال قرار گرفت.
سیفی در این بخش از صحبت‌های خود در مورد اولین راهبرد که «فراهم کردن زمینه و فرصت لازم برای والدین به ویژه مادران برای حفظ قرآن کریم» است، گفت: بیش از 90 درصد برنامه‌های راهبردی که دستگاه‌های قرآنی مطرح کرده‌اند،‌ موثر هستند اما خلائی که در این بین وجود دارد،‌ همان موضوع عدم مداومت است.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و موضوعات قرآن فراهم کردن فرصت یا امتیاز برای خانواده‌هایی است که می‌خواهند در این موضوع مشارکت داشته باشند. در این زمینه هم دستگاه‌های رسانه‌ای می توانند این موضوع را تقویت کنند و هم دستگاه‌های سینمایی با ساخت فیلم‌های کوتاه می‌توانند خانواده‌ها را به امر حفظ قرآن کریم تشویق کنند. کار حفظ قرآن کریم یک کار تخصصی مهم است که بدون دخالت پدر و مادر میسر نخواهد بود.
سیفی همچنین در مورد ترغیب کودکان به امر آموزش حفظ قرآن کریم که در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم به آن اشاره شده است، اظهار کرد: فرزندان و دسته گلانی که زیر هفت سال هستند و در منازل حضور دارند، اگر از دوران طفولیت و نوزادی به شیوه‌هایی که مرسوم است با قرآن کریم آشنایی پیدا کنند، می‌توان تا حدودی به موفقیت امیدوار بود. در حال حاضر در بسیاری از موسسات دوره‌هایی برای افراد زیر هفت سال برگزار می‌شود که من اسم آنها را دوران جذب به قرآن نام نهاده‌ام، باید افراد را در این سنین اجبار به حفظ قرآن کریم نکنیم چرا که می‌تواند اثرات سوء داشته باشد.
این حافظ کل قرآن کریم همچنین در مورد راهبرد دیگری که بر لزوم توجه به مدارس ابتدایی در طرح حفظ قرآن کریم تأکید کرده است، گفت: دوران طلایی برای یادگیری کودکان دوران ابتدایی است، اگر در کلام بزرگان نیز بگردیم متوجه می‌شویم که یادگیری در دوران کودکی به حکاکی بر روی سنگ تشبیه شده است. بنابراین بهترین زمان برای حفظ قرآن کریم دوران ابتدایی است.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به وجود یک مشکل اشاره کرد و افزود: مشکلی که در زمینه حفظ قرآن کریم وجد دارد این است که هر سال برای قرآن طرح‌های مختلفی عرضه می‌شود،‌ثبات در طرح‌ها به چشم نمی‌خورد. من اعتقاد دارم تا درس قرآن و حفظ قرآن در متن و بطن ساعت‌های آموزشی مدارس قرار نگیرد و رویکرد مدیران و معلمین نسبت به این درس حتی فراتر از ریاضی و زبان قرار نگیرد، راه به جایی نخواهیم برد. اگر می‌خواهیم در این زمینه به نتیجه برسیم باید دو زنگ در ساعات روزانه مدارس در نظر بگیریم یکی برای حفظ و دیگری برای تثبیت.
این کارشناس حفظ قرآن کریم با انتقاد از اینکه هیچ آمار دقیقی از تعداد حافظان قرآن کریم در کشور وجود ندارد،‌ گفت: دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند که چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند. من به عنوان یک معلم حفظ قرآن اطلاع چندانی از تعداد حفاظ قرآن ندارم چرا که از هر دستگاهی می‌پرسم جواب قطعی نمی‌دهند همین نشان از نداشتن برنامه و راهبرد جامع خبر می‌دهد.
سیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چه مدل توزیعی برای موضوع حفظ قرآن کریم پیشنهاد می‌دهید که بر اساس آن بتوان بحث حفظ قرآن کریم را ارتقاء داد، گفت: الگوی خاصی را نمی‌توان مثال زد، چرا که مدل‌های مختلفی برای اینکه نهضتی ایجاد شود وجود دارد. این مدل‌ها در صورتی می‌تواند موفق باشد که اجرای آنها تداوم داشته باشد، نه اینکه برای مدتی اجرا شوند و بعد کنار گذاشته شود و مدل دیگری اجرا شود.
این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه بهترین زمان در طول روز کودکان به مدرسه و اختصاص یافته است، بیان کرد: فرزندان ما صبح‌ها که بهترین زمان آموزش است در محیط آموزشی هستند و بنابراین باید در انجا اقداماتی برای آنها انجام بگیرد. 99 درصد افرادی که در مسابقات قرآن می‌درخشند خروجی جلسات خانگی و موسساتی که هر سال حمایت‌ها از آنها کمتر می‌شود، است. چرا باید اینگونه شود وقتی ما دستگاه آموزشی داریم چرا نباید تداوم در فعالیت‌ها و اقدامات داشته باشیم؟ چرا نباید کلاس و رویکرد ثابتی در مورد حفظ قرآن داشته باشیم.
سیفی در پایان حاطرنشان کرد: در بحث حفظ قرآن کریم آن چیزی که در اولویت اول ما باید قرار بگیرد،‌بحث تداوم فعالیت‌ها و است. در زمینه حفظ قران کریم اگر می‌بینیم طرحی اجرا می‌شود می‌بینیم که مقطعی بوده و محدود به یک ایام خاصی بوده است. برای برون رفت از این وضعیت باید تداوم در طرح‌ها و فعالیت‌ها صورت بگیرد.

captcha