کلاس قرآن زنگ تفریح نیست
کد خبر: 3681622
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
کرمی:

کلاس قرآن زنگ تفریح نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن گفت: اگر نمره درس قرآن و آموزش‌های این درس برای همه مهم باشد دیگر زنگ قرآن زنگ تفریح نخواهد بود هر چند این تبعیض‌ها مختص درس قرآن نیست و کلاس ورزش هم همین منوال را دارد در حالیکه این دو درس خوراک ذهن و جسم را فراهم می‌کنند.

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به پراکندگی روش تدریس قرآن گفت: حُسن این پراکندگی در این است که به اندازه تمام مربیان قرآن روش آموزشی وجود دارد و هر مربی به تناسب استعدادش، از روش دلخواه استفاده می‌کند.
وی تصریح کرد: از طرفی نبود روش یکسان معایبی هم دارد، خیلی مواقع روش‌های آموزشی با هم در تعارض هستند و این تعارض برای قرآن آموزان سردرگمی ایجاد می‌کند و باعث دلسردی می‌شود. به نظر بنده اگر روش‌های تدریس به رقابت گذاشته و ارزیابی شوند و بهترین روش انتخاب و ارائه شود برای مربی و قرآن آموز بهتر است.
کرمی ادامه داد: تدریس قرآن باید متولی واحد داشته باشد ما برای امور قرآن متولی خاصی نداریم متولی که برنامه ریزی کلان انجام دهد باید از نظرات و مشارکت نهادهای مختلف و جامعه قرآنی استفاده کرد اما متولی اجرا باید یک نهاد باشد.
این حافظ کل افزود: بنده اطلاع دارم که در برخی از کشورها تقریباً از یک روش واحد برای تدریس حفظ قرآن استفاده می‌شود. روش‌های فعلی حفظ قرآن در کشور بیشتر برگرفته از تجربیات فردی است در حالیکه باید تجارب جمعی در قالب یک روش ارائه و اضافات کنار گذاشته شود.
وی با اشاره به فارسی خوانی قرآن در برخی مؤسسات و مدارس گفت: هر کاری لوازمی دارد و در آموزش علوم قرآنی نیز اولویت با لهجه عربی است چنانچه اساتید زبان انگلیسی نیز با لهجه انگلیسی آموزش می‌دهند، لهجه عربی لازمه آموزش قرآن است و در آموزش به خردسالان نیز باید هنر و خلاقیت به خرج داد.
کرمی اضافه کرد: آموزش با لهجه عربی به خردسالان هیچ تعارضی با آموزش فارسی مقطع اول ابتدایی ندارد بنده خیلی از دانش آموزان را می‌شناسم که با لهجه عربی قرآن تلاوت می‌کنند و زبان فارسی را هم بدون نقص صحبت می‌کنند، انسان قابلیت یادگیری چندین زبان را دارد.
نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن با اشاره به نگاه تبعیض آمیز به کلاس قرآن مدارس و از جمله در ایام امتحانات گفت: این تبعیض به مسئولین بر می‌گردد و به مرور نیز والدین از این نگاه تبعیت می‌کنند و درس قرآن را درسی بی اهمیت خطاب می‌کنند.
کرمی تأکید کرد: اگر نمره درس قرآن و آموزش‌های این درس برای همه مهم باشد دیگر زنگ قرآن زنگ تفریح نخواهد بود هر چند این تبعیض‌ها مختص درس قرآن نیست و کلاس ورزش هم همین منوال را دارد در حالیکه این دو درس خوراک ذهن و جسم را فراهم می‌کنند.

captcha