رسالت حوزه و دانشگاه در انتقال زیبایی‌های معارف الهی به مردم
کد خبر: 3681630
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸

رسالت حوزه و دانشگاه در انتقال زیبایی‌های معارف الهی به مردم

گروه معارف: جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با زبان هنر باید به دنبال ایفای رسالت خود و نشان دادن زیبایی‌های معارف الهی به مردم باشند، گفت: آن‌ها می‌توانند سفیرانی برای تبلیغ معارف الهی هم در داخل و هم در خارج از کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی مهر، جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص)، ظهر امروز 23 دی ماه در اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری طوبی با تأکید بر اینکه این جشنواره به همت معاونت فرهنگی و تربیتی نمایندگی جامعه‌المصطفی(ص) مشهد برگزار شده است، اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: زیبایی‌های سخن اهل بیت(ع) را کسانی می‌توانند به مردم منتقل کنند که خود اهل فرهنگ و هنر باشند.
وی با بیان اینکه رسالت جامعه‌المصطفی(ص) رساندن پیام اسلام به همه جامعه جهانی است، ادامه داد: با توجه به آیه 256 سوره بقره «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ و.....در دين هيچ اجبارى نيست و......» در دین زور و اجبارمعنا ندارد بلکه باید معرفت برتر و دانش اعلی را برای جهانیان روشن و مبین کنیم. لذا اگر این اتفاق بیفتد نیازی به زور و اجبار در دین نیست زیرا پیام الهی جز با فکر واندیشه گسترش پیدا نکرده است.
مهدوی مهر افزود: زبان ادیان الهی زبان سلطه و زور نیست و نخواهد بود، رسالت شما طلاب این است که معارف الهی را با زبان هنر و فرهنگ به سراسر دنیا معرفی کنید.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به اینکه هر یک از رشته‌های هنری می‌تواند یک تریبون و عرصه ‌برای ارائه معارف نورانی اهل بیت(ع) باشد، بیان کرد: بعضی در حوزه شعر تقدیر شده‌اند؛ شعر دارای دو وجه است، شعری که برای بیان معارف حق نبوده و برای رساندن پیام الهی از آن استفاده نشده است، در واقع وسیله‌ای برای برانگیختن عادات جاهلی و در جهت گسترش جهل بوده، این شعر، شعری مذموم است.
وی با بیان اینکه در مقابل شعر مذموم، شعر حکمت آمیز وجود دارد، ادامه داد: شعری می‌تواند حکمت آمیز باشد که پیام الهی را به همگان برساند. باید تأثیر شعر در جان انسان را در مقاطع مختلف زندگی بررسی کنیم تا به اهمیت شعر پی ببریم.
مهدوی مهر با اشاره به اینکه مردم در جنگ برای معرفی خود از رجزهای شعری استفاده می کردند، ادامه داد: گاهی یک بیت شعر چنان مؤثر است که یک نثر و یا یک قصیده تأثیرگذار نیست.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه شعر، زمانی تأثیرگذار است که از خصوصیات شعر حکمت آمیز برخوردار باشد گفت: هنرهایی که شما دارید با هنرهای افراد معمولی متفاوت است؛ شخص دانشمند و هنرمند می‌تواند جامعه را منقلب کند.

وی با بیان اینکه خط زیبا جمال انسان است، گفت: جمال وقتی برای عالم باشد باعث حسن بیشتر عالم می‌شود. امام خمینی(ره) خط بسیار زیبایی داشتند، خواندن خط ایشان انسان را به وجد می‌آورد؛ بهره‌ای که بزرگان از خط داشتند بسیار بالا است.
مهدوی مهر عنوان کرد: داستان نیز دارای دو وجه است. وجه افسانه‌گونه آن، که واقعیت ندارد و ما خود آن را روایت می‌کنیم. وجه دیگر آن به معنای قصه‌های واقعی، روایت‌ وقایع تاریخی و آنچه که قبلا اتفاق افتاده است. خداوند قرآن کریم را کتاب داستان وخیال پردازی قرار نداده است ولی قرآن دارای قصه‌های بسیار تأثیرگذاری است.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) گفت: خداوند به پیامبر(ص) فرمود ما برای تو قصه‌هایی بیان می‌کنیم که از بهترین قصص است. بهترین قصص، قصصی است که می‌تواند در سرنوشت انسان تأثیر مثبت داشته و انسان را متحول کند. داستان موسی و فرعون ساخته ذهن نیست بلکه از واقعیتی درست نشأت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: آنچه که در قرآن تعبیر به احسن القصص می‌شود داستان‌هایی انسان ساز است. داستان حضرت یوسف(ع) داستانی انسان ساز است که اگر انسان دارای معرفت باشد تحولی بزرگ در او به وجود می‌آید.
مهدوی مهر با اشاره به اینکه جامعه‌المصطفی(ص)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را یکی از محورهای مهم در برنامه‌های خود می‌داند، عنوان کرد: آنچه که علاوه بر تقدیر در این جشنواره مطرح بود، اسم این جشنواره بود که تعبیر به درخت بهشتی است.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) ادامه داد: باید به کار هنری به عنوان یک رسالت نگاه کنیم، هنر در همه مباحث معنا می‌شود. میزان هنری که در ساخت بارگاه امام رضا(ع) وجود دارد را در نظر بگیرید، هنرمندانی که در خلق این اثر تأثیرگذار بوده‌اند با چه انگیزه‌ای کار کردند، این خیلی مهم است.
وی با تأکید بر اینکه رسالت بزرگی است که بتوانیم هنر را با آموزه‌های دینی تلفیق کنیم، گفت: باید شاکر خداوند باشیم و هنر را برای نشر معارف الهی مورد استفاده قرار دهیم.
مهدوی مهر با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با زبان هنر باید به دنبال ایفای رسالت خود و نشان دادن زیبایی‌های معارف الهی به مردم باشند، گفت: آن‌ها می‌توانند سفیرانی برای تبلیغ معارف الهی هم در داخل و هم در خارج از کشور باشند.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با تأکید بر اینکه امروزه در این زمینه بسیار دچار نقص و مشکل هستیم، ابراز کرد: دشمنان اسلام مطالب سخیف خود را با زبان هنر برای مردم زیبا جلوه می‌دهند و جوامع بشری را به دنبال خود می‌کشانند.
وی افزود: کار ما در جامعه‌المصطفی(ص) ایجاد نعمت نیست، بلکه پرورش نعمت است، لذا شناسایی استعدادها و کمک برای ارتقا و تعالی آن در المصطفی(ص)درحال اجرا است.
مهدوی مهر با اشاره به اینکه جشنواره طوبی نیز یکی از همین کارها در پرورش این موهبت الهی است، ادامه داد: اینکه کار شما قدردانی می‌شود به معنای آن است که ارزش کار شما درک شده است. ما به دنبال این هستیم که این هنر خدادادی را پرورش و تعالی دهیم، هنری که از زبان عالم ودانشمند خود ساخته اخلاقی بروز کند، خیلی ارزش‌ دارد، می‌تواند تأثیرگذار باشد.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با تأکید بر اینکه هنر همانند سلاح و ابزاری تیز است، ابراز کرد: هنر سلاحی است که هم می‌تواند در جهت مثبت و هم در جهت منفی به کار گرفته شود.ما به دنبال این هستیم که هنر در خدمت فرهیختگان قرار بگیرد تا به صورت مفید و مثبت از آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه هنر باید انسان‌ساز باشد نه انسان‌سوز، عنوان کرد: هنر ابزار با ارزشی است که باید در دست کسانی قرار بگیرد که بتوانند از آن در جهت مثبت استفاده کنند.
مهدوی مهر با اشاره به اینکه افراد برتر این جشنواره باید بقیه طلاب را به عنوان هنرآموز، تحت تعلیم خود قرار دهند، افزود: رهبری با این همه مشغله و اهمیت کاری به حوزه‌های قرآن، شعر و ادبیات به صورت خاص می‌پردازند، با اصحاب قرآن می‌نشینند و با آنان قرآن تلاوت می‌کنند. در زمینه ادبیات فارسی نکات ارزشمندی را به اساتید این رشته گوشزد می‌کنند.
جانشین ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) تصریح کرد: هنر ابزاری برای معرفی بهتر معارف الهی و پیامبر(ص) است.هنرمندان قدرتی دارند که دیگران ندارند لذا از آن‌ها در خصوص این موهبت الهی سوال خواهد شد که آیا این موهبت الهی را در جهت معرفی معارف الهی استفاده کرده‌اند یا نه؟

captcha