تغییرات مدنظر ترامپ برابر با تخریب برجام است/ فهم ضرورت همگرایی سیاسی؛ بستر حل مشکلات اقتصادی
کد خبر: 3681682
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

تغییرات مدنظر ترامپ برابر با تخریب برجام است/ فهم ضرورت همگرایی سیاسی؛ بستر حل مشکلات اقتصادی

گروه سیاسی: رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی امروز با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد، گفت: تغییرات از سنخی که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا بیان داشت با تخریب کل توافق برابری می‌کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لام نیست صبر کنند و بدانند سر آنان به سنگ خواهند خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی لاریجانی، در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی امروز، یکشنبه، 24 دی‌ماه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصادف کشتی نفتکش گفت: این اتفاق در طول هفته اخیر نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور مستمر پیگیری لازم را از طریق دستگاه‌های مختلف به عمل آورد. ستاد بحران با کمک دولت چین فعال گردید. حادثه بسیار تأثر برانگیز است و لازم است تا نهایت کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تا نهایت کار موضوع را دنبال کند.
وی ادامه داد: حوادثی که در 20 روز گذشته در کشور رخ داد از ابعاد مختلف در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه هفته گذشته مجلس نیز مسئولان امر گزارش‌هایی پیرامون این حوادث به مجلس ارائه نمودند. اهمیت موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد اما فصل مشترک اکثر این تحلیل‌ها اموری چند است.
لاریجانی اظهار کرد: اول اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرده است که انتظارات عمومی سرعت عمل در حل آنهاست و از طرفی حل برخی امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است. در چنین شرایطی ضرورت دارد اولا دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری نمایند و ثانیا افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌‌های جاری تلقی نگردد و نادیده‌انگاری نشود.
رئیس مجلس ادامه داد: ثالثا اگر در حل مسائل اقتصادی از توان مردم هرچه بیشتر استفاده شود و آنان مشارکت داشته باشند زمان حل مسائل کاهش می‌یابد و نیز به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل درک می‌شود. لازمه تحقق این امر این است که مسائل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه‌حل‌های مختلف با آنان در میان گذاشته شود و با همفکری مردم گام‌های توسعه برداشته شود.
وی عنوان کرد: دوم اینکه مسئولان توسعه کشور باید با کمک رسانه‌ها در حرکت‌های توسعه‌ای کشور تفاهم لازم با مردم را اصل قرار دهند. توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی‌یابد. تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد نمودن آنان در اقدامات اصلاحی اقتصادی ضروری است. صداو سیما و سایر رسانه‌ها در این زمنیه نقش مهمی خواهند داشت و باید وظیفه ملی خود را بشناسند و به درستی عمل کنند.
لاریجانی ابراز کرد: در همین زمینه تلاش‌های کمیسیون تلفیق برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده در خور تحسین است. مخصوصا گام‌هایی که در جهت رفع تبعیض در حقوق‌ها و پاداش پایان خدمت برداشته‌اند ارزشمند بوده است. همه ما در مجلس باید تلاش نماییم پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد.
رئیس مجلس یادآور شد: مطلب سوم اینکه برخی مشکلات که در کشور به وجود می‌آید نیازمند سرعت عمل در حل آنهاست، نظیر مسائلی که در مؤسسات مالی ـ اعتباری حادث شد. وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ‌سازی در این زمینه شد و همین زمان باعث نگرانی سپرده‌گذاران گردید. گرچه امروز در مراحل نهایی حل این مشکل قرار داریم لکن بانک مرکزی می‌بایست با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل موضوع باشد.
وی افزود: مسئله چهارم اینکه کشمکش‌های سیاسی در جامعه ما به نحو آزاردهنده‌ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده است و کاهش اعتماد را باعث گردیده است. انتخابات یک ابزار مبارک برای مردمسالای است به شرط آنکه با روش متین و زمان مشخص مورد استفاده واقع گردد. اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل شده و عملا مناع توسعه می‌گردد.
لاریجانی با بیان اینکه التهابات انتخابات باید پس از رأی مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدأ اشتراک عمل سیاسی بدل شود نه آغاز مناقشات، گفت: متأسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت 7 ماه از انتخابات همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس‌زمینه انتخابات آن هم گاه با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد به چالشی جدید با فرسایش بدل کرده است که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب‌افتادگی در توسعه نیست.
وی اضافه کرد: رهبری معظم در تحلیل جامع خود همه را دعوت به همگرایی، همراهی و هم‌افزایی نمودند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است. اهمیت این موضوع از نقائص اقتصادی کمتر نیست. بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است. عجیب این است برخی از سیاستمداران کشور مدت‌هاست صاحب صناعتی شده‌اند که خود را مأمور به یافتن مواضع اختلافی می‌دانند نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق، که البته وسیله دست بی‌هنران است نه ابزار حکمت باهنران.
رئیس مجلس اظهار کرد: مطلب پنجم این است که در چنین اوضاع و احوالی دشمنان کینه‌توز ملت ایران با فرصت‌طلبی از همه ابزارهای خود برای خشونت در کشور بهره جستند و این امر را سازماندهی کردند. به آتش کشیدن پرچم ایران، تخریب مساجد و حسینیه‌ها، مغازه‌ها، بانک‌ها و کشتن و زخمی نمودن پلیس، حرکت اعتراضی‌ای نیست که در چارچوب قانون اساسی محترم شمرده شده است، بلکه ایجاد آشوب، بلوا و سلب آسایش مردم و منافع ملت است و دیدید چگونه خود ملت در برابر این حرکات ایستادگی نمود.
وی با اشاره به اینکه رفتار سبک رئیس‌جمهور آمریکا که دائم با ذوق‌زدگی توئیت‌های خود را ارسال می‌نمود هم تأسف‌آور و هم خنده‌آور بود، گفت: این رفتارها نهایت خودشیفتگی احمقانه او را نشان می‌داد که آنی به خود نیامد تا نفرت مستمر ملت را مشاهده کند. سخنان دو روز قبل این رئیس‌جمهور حیرت‌آور بود که با کلمات بسیار زننده سایر ملت‌ها را مخاطب قرار داد. بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را عنصر سیاسی پنداشته باشند. البته دشمنی برخی کشورها در این حوادث نیز برای همه طبقات ملت ایران درس‌آموز بود.
لاریجانی عنوان کرد: موضوع آخری که باید متذکر شد اقدامات غیر قانونی اخیر آمریکا در تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور ماست. گرچه رفتار ناهنجار ایالات متحده در این زمنیه‌ها به نحوی شده که تحریم‌های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می‌گردد، اما زیاده‌خواهی این کشور همراه با سیاست کارچاق‌کنی تاجرمآبانه تأثیر سوئی در مراودات دیپلماتیک گذاشته به طوری که صحنه دیپلماسی را با عدم تعین زایدالوصفی مواجه کرده است.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد، گفت: تغییرات از سنخی که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا بیان داشتند با تخریب کل توافق برابری می‌کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لام نیست صبر کنند و بدانند سر آنان به سنگ خواهند خورد.
لاریجانی در پایان درگذشت آقای دکتر عباسعلی نورا، از نمایندگان ادوار از استان سیستان و بلوچستان را به نمایندگان و خانواده محرتم ایشان تسلیت گفت و برای روح آن عزیز از خداوند متعال علو درجات را خواهان شد.

captcha