افتتاح «مکاشفه و تماشا، سفر به دنیای تشیع» در آلمان+عکس
کد خبر: 3681687
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
برگرفته از تصاویر عكاسان ایرانی و آلمانی؛

افتتاح «مکاشفه و تماشا، سفر به دنیای تشیع» در آلمان+عکس

گروه بین‌الملل: نمایشگاه «مکاشفه و تماشا؛ سفر به درون دنیای تشیع» برگرفته از تصاویر عكاسان ایرانی و آلمانی در گالری بومیلار برلین، افتتاح شد.

افتتاح «مکاشفه و تماشا؛ سفر به دنیای تشیع» در آلمان+عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ مراسم افتتاحیه تور بازگشت چهار ماهه نمایشگاه «مکاشفه و تماشا؛ سفر به درون دنیای تشیع»، 21 دی‌ماه با حضور بیش از 100 نفر از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی آلمان و نمایندگان کاخ موزه گلستان، شهرداری اصفهان و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، حسب قرارداد منعقده با طرف آلمانی در گالری بومیلار شهر برلین برگزار شد.

در این مراسم كه هانس گئورک برگر، عکاس آلمانی حضور داشت، سخنرانان به چگونگی اجرای این برنامه و تأثیر آگاهی و آشنایی با دنیای تشیع مبادرت ورزیدند.

علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان در سخنانی در این مراسم، گفت: فرهنگ شیعه، هنر انتقال مفاهیم عمیق مذهبی به شکل پویا و استفاده از عناصر مدرن را در دنیای جدید همواره ضبط کرده است.

باغ ایرانی

وی ادامه داد: فضای باشکوه مدارس، مزارها، مساجد و سایر اماکن دینی دنیای تشیع با نشان‌هایی از تنوع خطوط و فنون اسلامی ـ ایرانی بر تارک کاشی و کتیبه‌های سقف و دیواره، به موازات نمونه صنایع و هنرهایی به مثال قالی‌ها و آیینه‌ها بر کف و دیوار، یک معنا را در ذهن مشاهده‌کننده تداعی می‌کند و آن هم باغ ایرانی است.

ماجدی افزود: باغی که در نگاه ایرانیان باستان، تمثیلی از بهشت بوده است. می‌توان گفت حکایت زائران اماکن مقدس و طلاب دروس دینی در مدارس این شهرها این گونه است که فراغت خود را با کتاب‌های دعا و آثار اخلاقی یا متون علوم متنوع در سایه این دیوارها و رواق‌ها پُر می‌کنند، دیوارها و رواق‌هایی که تزئینات باغ ایرانی را به شکل هنرهای تجسمی بر پیکر دارند.

افتتاح «مکاشفه و تماشا؛ سفر به دنیای تشیع» در آلمان+عکس

وی در سخنان خود، یادآور شد: در این فرهنگ، حافظه تاریخی و بازسازی آن نشان از یک چیز دارد؛ کوشش معقول و مستمر، اما این فرهنگ هرگز اجازه نمی‌دهد خشونت و هیچ چیز دیگری جایگزین آن کوشش معقول و مستمر شود، مگر مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران.

تأكید بر صلح

در ادامه آندریاس گورگن، مدیرکل فرهنگ و ارتباطات وزارت خارجه آلمان ضمن تأیید سخنان سفیر ایران مبنی بر صلح و همزیستی شیعیان گفت: این نکته مهمی است. برای جامعه آلمان، آزادی و عدم خشونت مهمترین رویکرد است، زیرا ما همیشه با نگرانی مشکلات را در گوشه و کنار جهان دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه، بیان كرد: ما با انحصار قدرت جهانی هم مخالفیم، در حالیکه وظیفه یک کشور ایجاد و پایداری صلح است؛ مأموریتی که آلمان برای خود برگزیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارتباطات وزارت خارجه آلمان همچنین، گفت: این نمایشگاه مفهوم زیبایی را به ما عرضه می‌دارد، هنر و آزادی که باید آن را حفظ کنیم و این وظیفه کشورها است. با برگزاری این نمایشگاه تلاش می‌شود فرهنگ را درک کرد و این همان چیزی است که در سیاست اتفاق نمی‌افتد.

خانم ورنا متزه مانگولد، نماینده یونسکو در آلمان در ادامه این مراسم، گفت: بی‌نهایت مسرورم نمایشگاه توسط یونسکو حمایت می‌شود و خرسندم که می‌بینم تصاویر زیاد و تاریخی و جالب از اماکن مقدس دنیای تشیع با کنار هم نشستن، یک کمان میان گذشته و امروز، بین سنت و مدرنیته کشیده‌اند/.

captcha