نگاهی به مجموعه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» نوشته کلر ژوبرت
کد خبر: 3681693
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
معرفی کتاب/

نگاهی به مجموعه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» نوشته کلر ژوبرت

گروه فرهنگی: «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» مجموعه 8 جلدی از کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر کودک است و متن زیر نگاهی اجمالی به این مجموعه ارزشمند قرآنی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، کلرژوبرت نویسنده مسلمان فرانسوی‌ است که در سال 1340 شمسی در یک خانواده مسیحی متولد شد، او در سن 19 سالگی دین اسلام را انتخاب کرد و پس از ازدواج با یک دانشجوی ایرانی در سن 19 سالگی به ایران آمد. او برای کودک می نویسد، درباره این نویسنده و آثار موفق او در سایت‌ها و مجلات مطالب مختلفی وجود دارد و همه کسانی که دغدغه انتقال مفاهیم دینی و ماورایی به زبان کودک و نوجوان دارند، این نویسنده را می‌شناسند.

آثاری چون «در جستجوی خدا»، «خداحافظ راکون پیر»، «کلوچه‌های خدا»، «قصه مارمولک سبز کوچولو»، «دعای موش کوچولو» و ... از جمله آثار موفق او هستند. مهارت این بانوی نویسنده مسلمان و سادگی و روانی روایت او در تبیین مفاهیمی همچون حضور خداوند در جهان هستی، مرگ، شکرگزاری، کمک به دیگران و ... به زبان کودک خواننده را به تحسین وا می‌دارد.

چندی است از این نویسنده و تصویرگر کودک، مجموعه هشت جلدی یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن از سوی انتشارات به نشر منتشر شده است.

نگاهی به مجموعه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» نوشته کلر ژوبرت

کلر ژوبرت در این داستانهای قرآنی، در ادامه دغدغه‌های خود برای آشناکردن کودکان با مفاهیم مورد تأکید قرآن کریم همچون امانت‌داری، هدفمندی آفرینش، راستگویی، توبه، خوب حرف زدن با دیگران، انفاق و آثار آن در زندگی و بدگویی نکردن از دیگران، هنرمندانه قصه‌هایی بر اساس آیات طراحی کرده که تصویرگری زیبا و چشم‌نواز توسط نویسنده به امتیاز این کار افزوده است.

«تازه چه خبر»، «ماجرای سیب قرمز»، «کیک امانتی»، «مسابقه کوفته‌پزی»، «که این‌ط‌ور»، «شلوپی»، «راز پاپاپا» و «آش آشتی کنان» نام‌های این مجموعه هشت جلدی هستند. در هر کدام از این داستان ها نویسنده تلاش کرده است یکی از مفاهیم قرآنی را ترسیم و برای کودکان ملموس کند، به طوری که در پایان کودک را آماده پذیرش نکته مورد اشاره در داستان می کند و با طرح آیه قرآنی مورد نظر در آخر کودک با یک آیه قرآنی آشنا شده و کاربرد آن را به خوبی از خلال داستانی که طراحی شد، می‌فهمد. 

داستان‌های «ماجرای سیب قرمز»، «مسابقه کوفته‌پزی»، «که این‌ط‌ور» و «تازه چه خبر» از زیباترین داستان‌های این مجموعه هستند که کودک ضمن لذت بردن از تصویرگری‌ها و همذات‌پنداری با شخصیت‌ها، نکته موردنظر قرآنی را به خوبی از آنها فرا می‌گیرد. داستان های کلر ژوبرت زبان و ظاهری ساده دارند، اما با نزدیک شدن به دنیای کودک و پرداخت هنرمندانه مفاهیم قرآنی و اخلاقی را برای آنها قابل فهم و پذیرش کرده است. 

نگاهی به مجموعه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» نوشته کلر ژوبرت

در داستان «مسابقه کوفته‌پزی» کودکان از طریق همذات پنداری با شخصیت ها به راستگویی که در فطرت آنها هم نهفته است علاقه مند شده و جایگاه خوب و متمایز این ویژگی اخلاقی را در زندگی و رقابت‌های آن می‌شناسند. در داستان «که اینطور» نیز مفهوم هدفمندی در خلقت هنرمندانه به کودک یاد داده می شود؛ در این ماجرا، گل رز، پروانه، زنبور، مگس و باقی موجودات درباره اینکه به چه دردی می خورند، حرف می زنند، در این میان کرم خاکی از باغچه رانده می شود، چون کسی نمی داند فایده او چیست. در پایان این ماجرا وقتی این گره باز می شود آیه «ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ، و ما آسمان و زمين و آن چه را ميان آنهاست بيهوده نيافريديم» را می خوانیم. 

با خواندن این آیه و قبل از آن داستانی که روایت شد، اطمینان در قلب کودک حاصل می شود که چیزی بیهوده نیست و هر چیزی در این جهان برای کار مهمی آفریده شده، گیریم که خود بی خبر باشد. 

بقیه داستان های این مجموعه مثل «ماجرای سیب قرمز» با موضوع انفاق و کمک به نیازمندان نیز با هنرمندی بر اساس آیه 261 سوره مبارکه بقره طراحی شده است و نکات مهمی با ظرافت در آن گنجانده شده است و در پایان آن کودک به فهم تمثیل قرآن از ثمره کار خیر و تشبیه آن به خوشه گندم و روییدن صد دانه در هر خوشه نزدیک می شود.

این ظرافت و هنرمندی در داستانهای دیگر این مجموعه نیز دیده می شود و کلر ژوبرت در هر داستان، ماجرایی را خلق کرده که کودکان به خوبی می توانند با شخصیت های آن ارتباط برقرار کرده و کاربرد نکته اخلاقی مورد نظر را در زندگی یاد بگیرند. 

نکاتی در برخی از این داستان‌ها وجود دارد که رعایت آنها چه بسا تأثیر این کار را بیشتر می‌کند. در برخی داستان ها همچون «گل رز» که یک کرم خاکی از باغچه رانده می‌شود چون کسی نمی‌داند او به چه دردی می‌خورد؟ (این داستان برای آموختن این نکته روایت می‌شود که همه چیز هدفمند است) کمی در داستان شتابزدگی احساس می‌شود و عنصر غافلگیری که عامل مهمی در تأثیرگذاری و جذابیت داستان است کمرنگ است. در «کیک امانتی» نیز به نظر می آید، اندکی کشش بیشتر به پیش بردن نکته مورد نظر کمک می‌کرد. 

نگاهی به مجموعه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» نوشته کلر ژوبرت

به طور کلی این مجموعه هشت جلدی یک اثر قرآنی موفق برای کودک به شمار می‌آید و پدران و مادران و مربیانی که به شکل گیری بنیان های اخلاقی و قرآنی در کودک خود اهمیت می دهند، می توانند این دغدغه را در این مجموعه پیدا کنند. 

بخشی از داستان «که اینطور»:

«یک روز گل سرخ توی باغچه صدا کرد: «آهای همه جمع شوید! کارتان دارم» موجودات باغچه با کنجکاوی دورش جمع شدند. گل سرخ گفت: از امروز به بعد هر کس به درد من نمی‌خورد از اینجا برود. ... پروانه، زنبور، مگس، مورچه، کفشدوزک و هزارپا و بقیه موجودات هر کدام چیزی گفتند.

کرم خاکی از توی خاک بیرون آمد و گفت: من هم هستم ولی نمی‌دانم چه بگویم. حتماً به دردی می‌خورم ولی کدامش را نمی‌دانم.

... کرم خاکی یواش یواش از باغچه دور شد. یک روز صبح گل سرخ گلبرگ‌هایش را با ناله باز کرد و گفت: حالم اصلاً خوب نیست ریشه‌هایم دارند خفه می‌شوند. پروانه آمد و گفت: آهان! یادت هست کرم خاکی چقدر خاک دورت را سوراخ سوراخ می‌کرد. اینطوری هوا به ریشه‌هایت می‌رسید. ...

 ما (خداوند) آسمان و زمین و آن‌چه میان آن دو است را بیهوده نیافریده‌ایم...» قرآن کریم، سوره ص، آیه 27.»

iqnakhouzestan@

captcha