بهانه‌های ایرانی برای کتاب نخواندن
کد خبر: 3681724
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
افکاری تبیین کرد:

بهانه‌های ایرانی برای کتاب نخواندن

گروه ادب: رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران گفت: ایرانی‌ها در فضای مجازی فعال‌تر هستند، در حالی که بهانه‌های مختلفی را برای کتاب نخواندن عنوان می‌کنند.

ایرانی‌های فعال در فضای مجازی/چرا کتاب نمی‌خوانیم

فریبا افکاری، رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره پیشینه کتابت و کتاب در کشورمان گفت: پشت نسخ خطی، تاریخ کتابت و نام کاتب آمده که نشان از تاریخ انتقال این نسخ در ایران بوده و از گذشته وجود داشته است، نسخه‌هایی که مذهب و تزئین شده بوده و حکایت از تاریخ کتابت در کشورمان را دارد، البته در این زمینه فقط کاتبان نیستند، بلکه کاغذپردازان، صحافان، کاتبان و ... نیز وجود دارند که در شکل‌گیری کتاب نقش عمده‌ای داشتند.
وی افزود: امروز دنیای دیجیتال، حوزه کتاب و کتابت را تغییر داده است، اما با این وجود، ساختمان فکری که از طریق کتاب ساخته می‌شود، می‌تواند دنیای پیرامون یک فرد و جامعه را متحول کند.
افکاری با اشاره به مطالعه گفت: فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی را تحت تأثیر قرار داده، اما این موضوع فقط برای کشور ما نیست و فضای مجازی در همه دنیا در دسترس مخاطبان است، اما آمار کتابخوانی در کشورمان پیش از این نیز، چندان مطلوب نبود و اکنون براساس آمار سال گذشته، 13 درصد مخاطبان هفته‌ای یک کتاب، 20 درصد در ماه یک کتاب، 19 درصد هر سال یک کتاب، 7 درصد هر دو سال یک کتاب و 41 درصد از جامعه، اصلاً کتاب نمی‌خوانند.
وی ادامه داد: این در حالی است که هر ایرانی حداقل در 18 کانال در شبکه‌های مجازی حضور دارد و در مجموع 586 هزار کانال ایرانی وجود دارد و 20 درصد از کانال‌ها بالای 5 هزار عضو دارند و در روز حدود 2 میلیون مطلب در تلگرام منتشر می‌شود که 88 درصد این مطالب تولیدی بوده و 12 درصد فوروارد(ارجاعی) است و در روز نزدیک به 2 میلیارد بازدید از شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.
افکاری با اشاره به آمار مطالعه کتاب در جهان عنوان کرد: براساس رتبه‌بندی گاردین، فنلاد، نروژ، ایسلند، دانمارک، سوئد و سوئیس جزء باسوادترین کشورهای جهان در سال 2016 هستند و سرانه مطالعه کتاب براساس آمار سال 2010، در کشورهای فنلاد 44 دقیقه، استونی 36 دقیقه و آلمان 34 دقیقه در روز است و در ایران با احتساب قرآن و روزنامه، 13 دقیقه در روز است.
وی درباره ایجاد انگیزه برای کتابخوانی کودکان بیان کرد: تا وقتی کسی نباشد که کتابی به دست دانش‌آموز بدهد، کتابخوان نخواهد شد و متأسفانه اغلب مدارس فاقد کتابخانه هستند و این موضوع باید از سوی متولیان امور فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر برخی فضا و مکان کتابخوانی را بهانه‌ای برای مطالعه نکردن عنوان می‌کنند، در حالی که در هر فضایی می‌توان مطالعه کرد و باید سلیقه و ذائقه خود را پیدا کرد.
رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند انگیزه کتابخوانی را توسعه دهد، کانون‌ها یا گروه‌های کتابخوانی است که به شدت در دنیا رواج دارد و همچنین کتابخانه‌های عمومی نیز نقش مهمی در کتابخوانی جامعه دارند و اما متأسفانه تعداد آنها در محله‌ها اندک است و به همین دلیل بسیاری تلاش می‌کنند کتابخانه شخصی خود را غنی‌تر کنند و این موضوع در کشورهای دیگر چندان رایج نیست.
وی با اشاره به برخی از عناوین کتاب‌های پرفروش گفت: کتاب‌هایی مانند «عباس دست طلا»، «بار دیگر نادر» تاریخ شفاهی زندگی شهید نادر مهدوی، «فرشته نجات» و ... عناوینی است که در سال‌های اخیر پرفروش شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۷:۴۵
0
0
سرکارخانم افکاری واقعا از جمله اساتید بسیار مجرب و محترمی هستند و تا آنجاکه بنده از ایشان اطلاع دارم بسیار فرد متشخص و متعهدی می باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۷:۴۶
0
0
خانم دکتر مثل همیشه عالی بود.
captcha