تبیین کارکرد و نقش علوم انسانی ایران در تراز جهانی
کد خبر: 3681757
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
منصور غلامی تاکید کرد:

تبیین کارکرد و نقش علوم انسانی ایران در تراز جهانی

گروه دانشگاه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با تاکید بر لزوم توجه به تاسیس شبکه نخبگانی علوم انسانی عنوان کرد: هدف مهم جشنواره فارابی تبیین کارکرد و نقش علوم انسانی ایران در تراز جهانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه، در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: افتخار داریم که اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور استادان برتر کشور و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی در حالی برگزار می‌شود که نهالی که دیروز برای ارتقای علوم انسانی کشور کاشته شد، امروز به درختی پربارتر تبدیل شده است. این رویداد سالانه علمی به‌درستی نام فارابی را بر خود دارد، یکی از بزرگترین متفکران ایران عزیز که در پی ارائه تصویری از حیات طیبه انسانی بود و آن‌را در بستر جامعه‌ای خردمند می‌خواست و می‌جست.

وی افزود: امروز خرسندم که این جشنواره در طی این سال‌ها به اهدافی، چون شناسایی و معرفی استعداد‌های برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی آثار برتر در این حوزه و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق بررسی مسئله‌ها و نیاز‌های جامعه ایرانی تا حدود زیادی دست یافته است، به‌ویژه اساتید برجسته علوم انسانی کشور نیز همواره با حمایت از گردهمایی علمی، مدیران و سیاست‌گذاران را به قدرشناسی و تشویق استعداد‌های شایسته و برتر توصیه کرده و در مقاطع مختلف بر این امر تاکید داشته‌اند.

منصور غلامی با تاکید بر مهم‌ترین هدف جشنواره بین‌المللی فارابی عنوان کرد: امیدواریم تحقق دو هدف مهم‌تر این جشنواره یعنی تبیین کارکرد و نقش خطیر و موثر علوم انسانی و اجتماعی ایران در تراز جهانی مورد توجه قرار گیرد، هر چند در این زمینه اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است. امید است استمرار و افزایش تلاش همکارانم در دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تحقق این دو هدف مهم‌تر یاری رساند، چنین رویکردی می‌تواند ضمن آنکه فضای مقایسه‌ای و رقابتی اثر بخشی را در جامعه علمی ایران پدید می‌آورد، بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات موجود را به خصوص در عرصه اثربخشی و رعایت اخلاق پژوهش کاهش دهد. البته واضح است تحقق چنین امر مهمی بدون همکاری مداوم با سایر نهاد‌ها و دستگا‌ه‌ها ممکن نیست اما روشن است که استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی ضرورت بیشتری دارد، بنابراین لازم می‌دانم دبیرخانه جشنواره این نکته را با یاری انجمن‌های علمی و معتبر برای دوره‌های بعد مورد توجه ویژه قرار دهد.

وی ادامه داد: ثمره برنامه‌ریزی و اثربخشی فعالیت نهادهای، چون دبیرخانه جشنواره فارابی زمانی آشکارتر می‌شود که از یک سو در ارتباط میان نسل‌های مختلف علوم انسانی ایران و از سوی دیگر تعامل علوم انسانی و اسلامی کشور با مجامع علمی بین‌المللی توجه و تمرکز شود. ضرورت ارتباط میان نسل‌های متوالی علوم انسانی در ایران همان‌قدر مهم است که احساس و ضرورت ارتباط با نهاد‌های علمی معتبر خارج از کشور، لذا تلاش برای تاسیس حلقه‌های نخبگان و شبکه نخبگان علوم انسانی که از دوره پیشین جشنواره جدی گرفته شده و متشکل از استادان و محققان برجسته برگزیدگان دوره‌های مختلف است، می‌تواند در این چارچوب معنا داشته و اهمیت مضاعفی بیابد.

وزیر علوم گفت: شکل‌گیری و تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی نه‌تنها برای گسترش تعاملات علمی تعاملات علمی داخلی و ارتباط علمی با خارج از کشور سودمند است، می‌تواند در برآوردن یک آرزوی مهم دیگر نیز موثر باشد و آن ایجاد و رشد فضای امید، آمیخته با نشاط علمی در جامعه است. چنین فضای، فعالیت علمی و پژوهشی جدی و کیفی در دانشگاه‌ها را ممکن می‌کند و البته از پیامد‌های غیرمستقیم آن، می‌تواند پیدایی گفت‌وگو سازنده میان مجریان امور و جامعه به میانجی‌گری دانشگاه باشد.
captcha