تقسیم‌بندی سه‌گانه یقین
کد خبر: 3681807
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
آیت‌الله العظمی جوادی آملی عنوان کرد:

تقسیم‌بندی سه‌گانه یقین

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم به تقسیم‌بندی سه‌گانه یقین و مراتب آن اشاره کرد و گفت: این دسته‌بندی شامل، علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق‌الیقین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به واژه «طلح» در سوره مبارکه واقعه که به معنای «موز» است، گفت: درخت موزه با آن زیبایی و میوه لطیف آب فراوانی نیاز دارد و در منطقه حجاز که کم‌آب است این میوه بسیار کم بوده؛ لذا برای آنان بشارتی بوده است.

وی با اشاره به مقطوع و ممنوع نبودن نعمات بهشتی افزود: قرآن کریم در مورد درختان پرمیوه که در معرض دائمی نور آفتاب هستند، گاهی فرموده لا شرقیة و لا غربیة و اکلها دائم و گاهی این تعبیر مقطوع و ممنوع را بیان کرده که موجب تاکید بیشتر است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به فراز و فرود تعابیر قرآنی اظهار کرد: گاهی مکذبین را بر ضالین و گاهی ضالین را بر مکذبین مقدم می‌دارد؛ یعنی نهایت و سرانجام تکذیب و ضالینی که توبه نکرده و از دنیا رفته‌اند، کفر است.

این مفسر قرآن با تقسیم‌بندی سه‌گانه یقین به یقین علمی، عینی و حقی عنوان کرد: یقین علمی با برهان ثابت شده؛ یقین عینی نیز با شهود به دست می‌آید و یقین حقی زمانی است که فرد خودش در درون یقین، غوطه‌ور است.

تقسیم‌بندی سه‌گانه یقین

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: برخی از روی ایمان به مراتب یقین می‌رسند و برخی نیز از روی کفر و جهد در آن به مراتب یقینی کفر می‌رسند و وقتی وارد قیامت شدند، حق الیقین برای آنان آشکار خواهد شد.

وی با بیان اینکه جهان‌بینی دو نوع است، گفت: اکثر ما خرید و فروش داریم و در این آئینه معامله می‌کنیم ولی برای اوحدی از انسان‌ها، در همه لحظات، آئینه عالم به آنان، خدا را نشان می‌دهند؛ اگر عارفی پیدا شد و گفت به دریا بنگرم دریا توینم؛ به معنای ورود به دریا و اینکه خدا، دریاست نیست.

وی افزود: هر جایی را ببینیم خدا مشهود و آسمان غائب است ولی ما که تفکرمان منحصر در مادیات است، می‌گویم خدا غائب است و آسمان و زمین مشهود است؛ بنابراین کسانی که در دنیا مسیر انحراف را می‌روند از علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق‌الیقین بهره ندارند ولی در قیامت گرفتار حق الیقین خواهند بود.  

captcha