کارگاه آموزش «فرهنگ حجاب» در بمبئی
کد خبر: 3681815
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
ایران برگزار کرد؛

کارگاه آموزش «فرهنگ حجاب» در بمبئی

گروه بین‌الملل: کارگاه آموزشی تبیین فرهنگ حجاب با همکاری خانه فرهنگ ایران در بمبئی در انجمن «پونا»ی این شهر برگزار شد.

کارگاه آموزشی «فرهنگ حجاب» در بمبئیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خانه فرهنگ ایران در بمبئی؛ کارگاه آموزشی فرهنگ حجاب، در محل برگزاری زبان فارسی در پونا با حضور نرگس حشمتی و سیدعلیرضا طباطبایی از اساتید حوزه و دانشگاه به منظور آگاهی بیشتر ایرانیان مقیم و علاقمندان به مباحث جامعه شناسی برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه نرگس حشمتی اظهار کرد: حجاب عاملی مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی است، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی بند و باری در غرب مورد تهدید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بسیاری از زنان مسیحی در قرون گذشته، نه تنها در مراسم مذهبی اعم از دعا و یا رفتن به كلیسا بلكه به غیر از آن در طول زندگی معمول خود نیز از نقاب، پوشیه و یا به لفظ امروزی روسری (VEIL) برای پوشاندن موی سر خود استفاده می‌كردند.

حشمتی تصریح کرد: روسری در قرن هجدهم تبدیل به كلاه شده است و میان زنان اختلاف نظر به وجود آمده است كه آیا باید حجاب موی سر فقط در مواقع دعا و ورود به كلیسا یا باید در همه حال موی سر پوشیده باشد.

وی گفت: در قرن نوزدهم میلادی تا اواسط این قرن، كلاه به عنوان یكی از وسایل تجملی در اروپا مورد استفاده زنان قرار می‌گرفته است لكن زنان اروپایی همواره در اماكن عمومی موی سر خود را با كلاه می‌پوشاندند. از نظر جامعه‌شناسان غربی، فراموش‌شدن دلیل اصلی پوشش زنان در مواقع دعا و غیر از آن است، از نظر این افراد، دلایل معنوی پشت سر آن وجود داشته كه در حال حاضر فراموش شده است.

حشمتی بیان کرد: حجاب همیشه در داخل و خارج از کشورهای اسلامی نماینده خیلی از چیزها از جمله یک بیانیه فرهنگی اجتماعی محکم علیه فساد و بی بند و باری و یک عمل مذهبی عمیق شخصی بوده است؛ این موضوع به اصل اسلام برمی‌گردد؛ قرآن حجاب را در قالب لباس لازم شمرده است.

پس از نرگس حشمتی، سید علیرضا طباطبایی، درخصوص تحولات منطقه‌ای و ایران مطالبی را ارائه داد و گفت: متأسفانه برخی از کشورهای مسلمان که دارای حاکمیت موروثی هستند با حمایت دشمنان قسم‌خورده ایران زمین خواستار برهم زدن اتحاد و امنیت جامعه ایران هستند. این خاندان‌های خبیث همانند خاندان سعودی با در اختیارداشتن ثروت، رسانه‌ها و مطبوعات و قدرت بیشتر نه تنها برای مسلمانان و اتحاد امت اسلام قدمی برنداشته‌اند؛ بلکه اعمالشان بیشتر در راستای تفرقه و ضربه‌زدن به کشورهای دیگر از جمله کشور عزیزمان ایران است.

طباطبایی با اشاراتی از تحولات اخیر در ایران اظهار کرد: دلایلی را که ‏منجر به تظاهرات شد را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد اول تحت عنوان اقتصادی که اوضاع اقتصادی نقش بزرگی را در این تظاهرات ایفا کرده است از دیگر دلایل، تحول فکری است از حیث ساختار و اساس بدین معنا که منظومه تفکر در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی تغییر ‏کرده است، همچنین تعدادی عوامل سیاسی، ‏اقتصادی، فرهنگی، دینی و اجتماعی است که در نهایت منجر به ایجاد شکاف‌های طبقاتی، فرهنگی، ‏قومی و اجتماعی شده است. عامل بعدی دخالت خارجی‌هاست در سیاق سوء استفاده و تحریک این حرکات اعتراض‌آمیز، یعنی از ‏شکاف‌های داخلی موجود بهره می‌گیرند تا مشکلات را بزرگ جلوه داده و ایرانی‌ها را علیه نظام ‏تحریک کنند/.‏

captcha