موازی‌کاری و تعدد دستگاه‌ها مهمترین چالش فرهنگی شهر تهران
کد خبر: 3681818
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
محمدعلی نجفی عنوان کرد:

موازی‌کاری و تعدد دستگاه‌ها مهمترین چالش فرهنگی شهر تهران

گروه جامعه: شهردار تهران ضمن ارائه گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران و بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی این سازمان مهمترین چالش فرهنگی شهر تهران را موازی‌کاری و تعدد دستگاه‌های این حوزه دانست و گفت: در حوزه بودجه مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ‌خیلی از موارد به درستی مشخص نیست و گزارش شده که 64 درصد بودجه صرف فعالیت‌های مذهبی بوده که تاثیرات آن را هم شاهد نبودیم و الباقی صرف سایر فعالیت‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، صبح امروز یکشنبه، 24 دی‌ماه با حضور در سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از سند تحویل و تحول شهرداری تهران گفت: اصلی‌ترین رویکرد استراتژیک ما برای اداره شهر تهران مبارزه با فساد است.

شهردار تهران با اشاره به موضوعات اجتماعی و فرهنگی در سند تحول مدیریت شهری گفت: مهمترین چالش در این حوزه تعدد دستگا‌ه‌های متولی در این حوزه است که همین موضوع این مسئله را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. به عنوان مثال سرانه فرهنگی برای بانوان در برخی مناطق چهار صدم درصد و در برخی مناطق صفر بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه بودجه مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بسیاری از موارد به درستی مشخص نیست که چگونه هزینه شده است. به عنوان مثال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونت فرهنگی شهرداری این مبالغ به‌گونه‌ای نامشخص هزینه شده است که از این هزینه‌ها 64 درصد بودجه صرف فعالیت‌های مذهبی گزارش شده که تاثیرات آن را هم شاهد نبودیم و الباقی بودجه در سایر فعالیت‌ها گزارش شده است.
نجفی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در رابطه با مسائل فرهنگ و اجتمعی با سازمان فرهنگی‌-هنری شهرداری تهران است، افزود: این سازمان با هیئت امنایی 11 نفره مدیریت می‌شود که شهرداری تهران هیچ گونه اعمال مدیریتی بر آن نمی‌تواند داشته باشد چراکه شهردار و رئیس شورای شهر تنها یک نفر از از این تعداد هستند و تصمیمات توسط آنها گرفته می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: درآمد‌های عملیاتی سازمان فرهنگی-هنری از 33 میلیارد تومان به 16 میلیارد تومان کاهش داشته است. این در حالی است که در سال 95 این سازمان 165 میلیارد تومان از شهرداری تهران برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود بودجه دریافت کرده است.

وی در ادامه با افشاگری در مورد انتخابات و منابع مالی مخارج انتخاباتی شهردار گذشته گفت: در اواخر اسفندماه ۹۵ قراردادی با فردی در دانشگاه پلیس، برای تدوین شاخص ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان بسته شد. ایشان هم بعد از مدت‌ها یک گزارشی داده که شاید ارزش کارشناسی ۱۰ میلیون تومان هم نباشد. حدود ۸۵۰ میلیون تومان از این رقم پرداخت شده و جای تاسف است که آخرین پرداخت در تاریخ یک مرداد ۹۶ بوده است؛ یعنی حتی بعد از انتخابات شوراها و قطعی شدن تغییر و تحول در مدیریت شهرداری این کار صورت گرفته است.

شهردار تهران ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم یک قرارداد دیگری در تاریخ دوم، مرداد ۹۶ با همین آقا به مبلغ ۷۳۰ میلیون تومان بسته شده است که آخرین پرداخت آن دوم مرداد 96 بوده است یعنی روز قرارداد با روز پرداخت یکی بوده و ۵۸۴ میلیون تومان به ایشان پرداخت شده است. این آقا مدعی است که از کل مبلغ ۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان، تنها ۱۷۰ میلیون به خودش دادند و بقیه را به حساب ایشان ریختند و ایشان هم به حساب یکی از رؤسای دفتر معاونان شهرداری ریخته و به ادعای فرد دومی این پول در انتخابات خرج شده است.

نجفی افزود: متوجه شدیم در همان مبلغ ۱۷۳ میلیون تومانی که به این آقا داده شده، مکتوب اعلام شده که ۲۰ میلیون تومان از این مبلغ سهم خودش و بقیه سهم دیگران بوده است. این یعنی از مجموع دو قرارداد یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی مجری ۲۰ میلیون و افراد دیگر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون گرفته‌اند و بیش از یک میلیارد از طریق رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار به فعالیت‌های عام المنفعه انتخاباتی برگشت داده شده است.


وی با بیان اینکه در گزارش تحویل و تحول مدیریت شهری سعی کرده‌ایم قضاوت نکنیم و قضاوت را به عهده همه کسانی قرار دهیم که ارزیابی می‌کنند، افزود: بعد از مطالعات دقیق همه متوجه‌ خواهیم شد که راه اداره شهر با چه مشکلات و دشواری‌هایی مواجه است.

شهردار تهران در ابتدای ارائه گزارش خود به میزان بدهی‌های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بارها تذکر داده‌ام که در گزارش انصاف و بی‌طرفی مورد توجه قرار گیرد؛ در مواردی که فکر کردیم محرمانه است، خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.

بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی شهرداری
نجفی گفت: تاکنون برای بدهی‌های شهرداری ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان به صورت دقیق ثبت شده است. بدهی ثبت شده شهرداری تهران تا امروز این رقم است که ۶۵ درصد از آن بدهی‌های بانکی است. دیون و بدهی‌های ثبت نشده شهرداری چند نوع است که ۲۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تقریبا قطعی است و ممکن است دو تا سه هزار میلیارد آن ثبت نشده باشد.

وی بیان کرد: اگر جمع مجموعه بدهی‌های شهرداری به‌اضافه بدهی احتمالی، یعنی موارد متعددی که افراد از شهرداری در دستگاه فضایی شکایت کرده‌اند و احتمال اینکه حکم به نفع آنها صادر شود را در نظر بگیریم، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد بدهی احتمال داریم. بدهی مجموع ثبت شده و ثبت نشده قطعی و همچنین بدهی احتمالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. این یعنی سه برابر بودجه سال ۹۶ و این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم صد در صد محقق نشده است.

شهردار تهران ادامه داد: بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده‌ای از این موارد در قانون بودجه سال‌های قبل آمده است و گفته‌اند دولت مکلف است این کار را انجام دهد و در برخی هم مجاز دانسته‌اند که انجام دهد و در این قضیه هم حرف دولت درست است.

نجفی عنوان کرد: بخشی از مطالباتی که از دولت داریم منوط به ارایه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است. در بعضی سال‌ها حسابرس اظهار نظر نکرده و دولت این موارد را قبول ندارد و می‌گوید گزارش حسابرسی تایید شده را باید ارائه کنید. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم که بتانیم در موردشان وارد بحث کارشناسی با دولت شویم. در مجموع ۵۴ درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است که از این رو نمی‌توانیم آنها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

وی در ادامه در مورد میزان املاک شهرداری تهران سخن گفت و افزود: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در سال‌های گذشته تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است و هیچ تعاملی با سایر سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران نداشته است. مسائلی مثل جذب سرمایه‌گذاری خارجی و یا پرداختن به برنامه‌های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است.

برآوردی از ارزش املاک شهرداری در دست نیست
شهردار تهران با بیان اینکه تا امروز هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست، اظهار کرد: از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است. برای مثال به یک نهاد ملکی به ارزش ۵ میلیارد تومان واگذار شده و به یک نهاد دیگر که همان فعالیت را داشته چنین چیزی واگذار نشده است، جالب اینجاست که ما وجه تمایز این دو‌ و هیچ رابطه‌ای هم در این خصوص پیدا نکردیم.

نجفی وضعیت کارگزارانی که خروجی آن هولوگرام‌ها و مفاسد برخواسته از هولوگرام‌ها بود را بسیار تاسف‌بار دانست، افزود: بحثی مطرح شد که از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم، اما تقریبا برعکس شد و این یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاران قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری دریافت کردند که از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه در آن وجود داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره مالی شهرداری تهران در دوره گذشته کاملا دیمی بوده است، گفت: میزان درآمدهای پایدار شهرداری تهران در سال‌های مختلف متفاوت بوده و این امر نشان دهنده نبود برنامه‌ریزی در این حوزه است. به عبارت دیگرکنترل این موضوع در دست شهرداری نبوده و می‌توان گفت در بهترین حالت 24 درصد از درآمدهای شهرداری پایدار بوده است، اما در یک سال نیز این عدد به هفت درصد رسیده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از گزارشش به حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این حوزه کل سفرهای شهر تهران با مترو 9 درصد و با اتوبوس 10 درصد بوده که مجموع این سفرها 19 درصد است. این یعنی در مجموع اگر تاکسی‌رانی را هم اضافه کنیم 20 درصد از سفرهای درون شهری تهران توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که به هیچ وجه مناسب نیست. در این حوزه باید 75 درصد ناوگان اتوبوس‌رانی نوسازی شود. همچنین 10 هزار تاکسی جدید در این عرصه باید وارد شود که همه این‌ها نیازمند بودجه و تامین اعتبار است.

وی در مورد افزایش ناگاهنی تعداد پرسنل شهرداری تهران در سه ماهه آخر کار مدیریت شهری گذشته هم گفت: تا سال 95 تعداد پرسنل شهرداری حدود 55 هزار نفر بود که این تعداد در سه ماهه آخر فعالیت مدیریت شهری به بیش از 66 هزار نفر یعنی چیزی حدود 13 هزار نفر افزایش رسید. در سازمان بازنشستگی و صندوق ذخیره کارکنان شهرداری هم وضع اصلا خوبیث نداریم و فساد در برخی پروژه‌های آن کاملا مشهود است.

 به گزارش ایکنا این جلسه‌ حاشیه‌هایی هم داشت که ازجمله آن می‌توان به ارسال گل توسط نجفی برای اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد. وی دلیل ارسال این گل‌ها را یک شوخی برای سخت نگرفتن اعضای شورای شهر نسبت به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری و همچنین تولد خود که همه برای او گل فرستاده بودند به غیر از اعضای شورای شهر تهران، اعلام کرد.

captcha