جلسه 30 ساله «اسماعیل عاکفی» همراه با پرسش و پاسخ اعتقادی + عکس
کد خبر: 3681877
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

جلسه 30 ساله «اسماعیل عاکفی» همراه با پرسش و پاسخ اعتقادی + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن اسماعیل عاکفی، 30 سال است که در مسجد فاطمیه تهران برگزار می‌شود، محفلی که در آن قرآن‌آموزان سؤالات عقیدتی خود را نیز پرسیده و پاسخ آن را از استاد دریافت می‌کنند.

جلسه 30 ساله «اسماعیل عاکفی» همراه با پرسش و پاسخ اعتقادی+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن اسماعیل عاکفی، مدرس و قاری کشورمان، جمعه، 22 دی‌ماه از ساعت 18:30 الی 21 در مسجد فاطمیه واقع در خزانه، فلکه سوم، کوچه مسجد فاطمیه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در این جلسه قرآنی، اعضا به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به تقلید از استادان مصطفی اسماعیل و عبدالباسط پرداختند و عاکفی، نفس به نفس نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

این جلسه به دو بخش تلاوت قرآن و پرسش و پاسخ‌های اعتقادی تقسیم می‌شود. عاکفی که بیش از 26 سال سابقه تدریس در سطوح مختلف استانی و کشوری و مدیریت آموزش سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و مدیریت دارالقرآن وزارت دفاع را نیز به مدت هفت سال دارد، با صبر و حوصله فراوان، پاسخگوی پرسش‌های اعتقادی شاگردانش نیز بود.

جلسه 30 ساله «اسماعیل عاکفی» همراه با پرسش و پاسخ اعتقادی+عکس

دربخشی از پرسش و پاسخ‌ها، عاکفی با بیان اینکه از جمله کلماتى که ما زیاد درباره وجود مقدس ایشان [امام علی (ع)] استعمال مى کنیم کلمه «مولا» است گفت: «مولاى متقیان»، «مولى الموالى» و گاهى «مولا» به طور مطلق: «مولا» چنین فرمود، به قول «مولا» چنین. این کلمه را اول بار شخص مقدس رسول اکرم(ص) درباره على علیه السلام در آن جمله معروف که شیعه و سنى درباره آن اتفاق نظر دارند اطلاق کرد، فرمود: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ؛ آن که من مولاى او هستم، این على (که من دست او را بلند کرده‌ام) مولاى اوست. بگذریم از اینکه در قرآن هم آیه‌اى هست که این کلمه در آن به کار رفته و در تفسیر آن وارد شده که مقصود على علیه السلام است، آنجا که مى فرماید: فَانّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ ولى این جمله‌اى که عرض کردم، نصّ صریح رسول اکرم(ص) است.

این قاری و پژوهشگر قرآنی ادامه داد: همین قدر اجمالًا عرض مى‌کنم که مفهوم اصلى این کلمه «قرب» و «دُنوّ» است. در مورد دو چیز که پهلوى یکدیگر و متصل به یکدیگر باشند، کلمه «ولاء» یا «وَلىّ» یا کلمه «مولا» به کار برده مى‌شود و لهذا غالباً در دو معنى متضاد به کار مى‌رود. مثلا به خداوند اطلاق مولا نسبت به بندگان شده است و بالعکس؛ به آقا هم اطلاق شده و به غلام هم گفته مى‌شود. یکى از معانى کلمه «مولا» که مقصودم همین است، «مُعتِق» یعنى آزادکننده است. به کسى که آزاد مى شود «مُعتَق» مى‌گویند. کلمه مولا هم به «مُعتِق» اطلاق شده است و هم به «مُعتَق»؛ یعنى هم به آزادکننده مولا مى‌گویند، هم به آزاد شده.

جلسه 30 ساله «اسماعیل عاکفی» همراه با پرسش و پاسخ اعتقادی+عکس

عاکفی در ادامه با استدلال بر آیات و روایات، به اثبات ولایت امیرالمومنین(ع) پرداخت.

در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن اسماعیل عاکفی، قاری و حافظ کشورمان،30 سال است که جمعه ها  از ساعت 18:30 الی 21 در مسجد فاطمیه واقع در خزانه، فلکه سوم، کوچه مسجد فاطمیه برگزار می‌شود.

captcha