مستند «سرزمین پیامبران» نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران
کد خبر: 3681885
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳

مستند «سرزمین پیامبران» نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران

گروه هنر: مستند «سرزمین پیامبران» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس صالح‌مدرسه‌ای نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران دارد.

مستند «سرزمین پیامبران» نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی مستند «سرزمین پیامبران»،عباس صالح‌مدرسه‌ای؛ تهیه‌کننده و کارگردان این مستند درباره موضوع آن گفت: نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران داریم و تأثیرات مختلف این قبور مطهر را بر زائران بررسی می‌کنیم، البته طی 16 سال گذشته که بارها کار قبلی‌ام از شبکه‌های مختلف پخش می‌شد خیلی‌ها معتقد بودند چون تاریخ مصرف ندارد با اقبال مخاطبان روبرو می‌شود. الان هم سعی کردم با نگاهی فراتر از زمان و مناسبت‌ها فیلم جدید را بسازم. مستند «سرزمین پیامبران»، فيلمي درباره «مردم و نقش مزار انبیای الهی در ایران» و ريشه‌هاي تاريخي و مذهبي آن است؛ فيلمي با زيبايي‌هاي بصري درباره مردم‌شناسي که جوهره آن وفاداري به مستندات است و به تمامي انتزاع، به همين دليل با ساختاري دشوار و بغرنج روبرو بودیم.

صالح‌مدرسه‌ای افزود: ساختار اين مستند بر «روايت» استوار است و همچنين رواياتي که از منظر مورخان و انديشمندان حوزه‌هاي جامعه‌شناسي و ديني برپا شده است. با عنايت به اين موضوع، مبنا و بن مایه موضوع فيلم به عنوان يک اثر هنري مورد مداقه قرار گرفته و از نقطه نظر تاريخي و تأثيرات اجتماعي آن مورد مطالعه واقع شده است. روايت فيلم ارتباط ميان اجزا را برقرار مي‌سازد و عناصر متنوع فيلم و فصول مختلف آن را به هم مربوط مي‌سازد. هر يک از اساتيدي که با آنان گفت‌و‌گو مي‌شود نقطه نظراتشان را بيان مي‌دارند و اين فارغ از خطي است که روایت کلی چيده است. اين کمک خواهد کرد که فيلم از لايه‌هاي گوناگون و نقطه نظرات متنوع برخوردار باشد که در نهايت پرسپکتيوي از موضوع مي‌سازد و آن را تنها در سطح قرار نمي‌دهد. درضمن ارجاعات متعدد بر گستره پهناور ايران به نمونه‌هاي شاخص از تاريخ و فرهنگ و ادبيات، رنگ‌آميزي زيبا و تنوع خاص ايران اسلامي به ساختار تصويري فيلم افزوده شده است.

تهیه‌کننده «سرزمین پیامبران» افزود: انگيزه ساخت اين فيلم نيز معرفي بعد تاريخي ـ مذهبي ـ معنوي و نيز جذابيت‌هاي متفاوت مزار پیامبران الهی در ایران است در ميان عوام و خواص که حلقه ارتباطي بخش‌هاي مختلف اين فيلم به تصوير کشيدن گذشته و حال اين مهم شکل مي‌گيرد. موضوع و ساختار اين فيلم به گونه‌اي است که با اتکا به منابع گوناگون و روش‌هاي متنوع تکنيکي و زيبايي شناسانه مي‌توان به هدف ساخت. اما حاصل کار، به ياري خداوند فیلمی خواهد بود که تنها جنبه اطلاع رساني ندارد، بلکه علاوه بر آن سندي تصويري خواهد بود از ميراثي که در فرهنگ اسلامي ايران موجود است و مهم‌تر آن‌که تماشاي آن مي‌تواند روي هر تماشاگر عام و خاصي تأثير فرامتني بگذارد و او را به عمق جنبه، تاريخي و مذهبي «تاثیر و نقش مزار انبیای الهی در ایران» نزديک‌تر کند.

مستند بلند «سرزمین پیامبران» محصول شبکه مستند سیما است. صالح مدرسه‌ای در پایان از حمایت‌های بی دریغ مهندس سلیم غفوری، ابوالقاسم ناصری و علیرضا نوروزی قدردانی کرد.

سایر عوامل این مستند عبارتند از؛ محمد‌هادی صالح (مشاور پژوهش)، اشکان ضیایی (تصویر بردار)، محمد جواد عرفانیان (صدابردار)، احمد وفایی (تدوینگر) و روح الله امیری (مشاور تولید).

captcha