استراتژی آمریکا، سوق دادن ایران به سمت خروج از برجام است
کد خبر: 3681890
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

استراتژی آمریکا، سوق دادن ایران به سمت خروج از برجام است

گروه سیاست و اقتصاد: یک تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای سوق دادن ایران به سمت خروج از برجام گفت: ایران باید مانع از شکل‌گیری اجماع بین‌المللی در حوزه دیپلماسی علیه کشور شود.

علیرضا رضاخواه، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: ترامپ با توافق برجام مشکل دارد، چون دستاورد دولت قبلی بوده و طبیعی است که تلاش کند تا خود نیز در ایجاد توافقات کلیدی آمریکا نقش داشته باشد و این ناشی از نگاه شخصی ایشان می‌باشد که تمام دستاوردهای دولت قبل را در سیاست داخلی و خارجی به چالش کشیده است. وی از همان ابتدا که بر سر کار آمد، از توافق پاریس که دستاورد دولت اوباما بود، خارج شد و توافق آمریکا با کوبا برای عادی‌سازی روابط را نیز کنار گذاشت.
وی افزود: در مورد برجام نیز تلاش اصلی ترامپ این است که آن را ملغی کند، ولی از آنجایی که برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی از قوت برخوردار است، توانایی آن را ندارد و هزینه‌های زیادی متحمل می‌شود. از طرف دیگر تلاش می‌کند تا آنجا که ممکن است، ایران را به سمت خروج از برجام سوق دهد تا هزینه‌های خروج از برجام برای دولت آمریکا کاهش یابد. ترامپ می‌داند که خروج از برجام اتفاق نخواهد افتاد و بخشی از برجام تصریح دارد به اینکه به هیچ وجه تتمه و اصلاحیه‌ای به این توافقنامه اضافه نمی‌شود و جمهوری اسلامی نیز صراحتا اعلام کرده که این کار را نمی‌کند.
رضاخواه با اشاره به اینکه دولت ترامپ در قبال برجام دو استراتژی مشخص را دنبال می‌کند، گفت: استراتژی اول این است که ایران را به خروج از برجام وادار کرده، هزینه‌های کشور را افزایش دهند و تحریم‌های جدیدی وضع کنند. در واقع تلاش دارند تا برجام را از دو مسیر اعمال تحریم‌های جدید و خروج از توافق کنترل کنند، هر کدام که برایشان به صرفه‌تر باشد.
وی خاطر نشان کرد: مهمترین اقدامی که ایران باید انجام دهد، این است که مانع از شکل‌گیری اجماع بین‌المللی در حوزه دیپلماسی علیه کشور شود. این اقدام با توجه به عدم مشروعیت ترامپ، غیر ممکن و سخت نیست. ترامپ به دلیل رفتارهای غیر معقولی که در سطح بین‌المللی از خود نشان داده، در میان شرکای اروپایی هم دارای مشروعیت سیاسی نیست، همانطور که در داخل آمریکا نیز فاقد این مشروعیت است. سیاست وی در اعمال زور برای همراه کردن متحدان بین‌المللی، همانطور که در رابطه با قضیه فلسطین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم، شکست‌پذیر است.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی ادامه داد: تلاش آمریکا برای خنثی کردن برجام یا خروج از آن یک امر حتمی بوده و عنصر زمان در این خصوص مطرح می‌باشد. در حال حاضر نیز بسیاری از اقداماتی که آمریکا انجام داده، نقض صریح برجام است؛ بنابراین ایران باید مانع شکل‌گیری اجماع بین‌المللی شود که باعث کارآمدی تحریم‌ها می‌شود و دستگاه دیپلماسی کشور در انجام آن موفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه همراهی یا عدم همراهی اروپا با تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بستگی به رفتارها دارد، گفت: در علوم سیاسی، اصطلاحی مبنی بر امنیتی‌سازی یک پرونده سیاسی وجود دارد. آمریکایی‌ها این رفتار را در قبال ایران انجام داده‌اند و ترامپ هم سعی در انجام آن دارد. تحریم‌های موشکی و متهم کردن ایران به بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه، تلاش برای امنیتی ساختن پرونده ایران است تا بتوانند تحریم‌های جدیدتری علیه آن وضع کنند.
رضاخواه تصریح کرد: اینکه ایران چگونه بتواند در عرصه بین‌المللی بازی کند تا این اتهامات متوجهش نشود، می‌تواند باعث موفقیت ما در سطح بین‌الملل شود. دولت‌های اروپایی قبل از این نشان داده‌اند که با سیاست‌های غیر معقول ترامپ همراهی نمی‌کنند و ممکن است که در آینده نیز همراهی نکنند.

captcha