نمایش تصویر نسخه‌ها و رساله‌های خطی دو عارف در مشهد
کد خبر: 3681919
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

نمایش تصویر نسخه‌ها و رساله‌های خطی دو عارف در مشهد

گروه ادب: دو نمایشگاه تصویر نسخه‌ها و رساله‌های خطی از «نجم‌الدین کبری» عارف سده‌های ششم و هفتم هجری و «میرسیدعلی همدانی» عارف و شاعر سده هشتم هجری با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد برپا می‌شود.

نمایش تصویر نسخه‌ها و رساله‌های خطی دو عارف در مشهد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، اجلاس بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی که به کوشش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روزهای یکشنبه و دوشنبه 24 و 25 دی در مشهد برگزار می‌شود، در کنار برنامه‌های سخنرانی و نشست، میزبان دو نمایشگاه از گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در گستره عرفان اسلامی خواهد بود.
نمایشگاه نسخه‌ها و رساله‌های خطی «نجم‌الدین کبری» عارف سده‌های ششم و هفتم هجری، 14 تابلو از رساله‌های خطی و تصویر متن‌ها را دربرمی‌گیرد. این نسخه‌ها در زمینه شرح حدیث قدسی و رساله‌هایی درباره تفسیر قرآن کتابت شده‌اند. نمایشگاه نسخه‌ها و رساله‌های خطی «میرسیدعلی همدانی» عارف و شاعر سده هشتم هجری نیز 30 تابلو از نسخه‌های خطی و تصویر متن‌ها است که رساله‌هایی در گسترش دین اسلام به شمار می‌آید. این عارف بزرگ ایرانی نقشی مهم در تربیت شاگردان به ویژه در کشمیر داشته است.
نمایشگاه تصویر نسخه‌ها و رساله‌های خطی از «نجم‌الدین کبری» و «میرسیدعلی همدانی» با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به مدت دو روز از 24 تا 25 دی 1396 خورشیدی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برپا خواهد بود و از میهمانان اجلاس بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی میزبانی خواهد کرد.
این دو نمایشگاه، از مجموعه نمایشگاه‌های بیرونی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. آنگونه که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این گنجینه تصریح کرده است، بیرون بردن آثار و کتاب‌های این مجموعه از ساختمان آن ممنوع است، از این‌رو مجموعه بسته‌های نمایشگاهی با بهره‌گیری از تصویر آثار موزه‌ای و نسخه‌های خطی فراهم آمده است که بر آن اساس نمایشگاه‌هایی با همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

captcha