مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رقابت 76 قاری نوجوان در مرحله نیمه‌نهایی «شوق تلاوت»
کد خبر: 3681952
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رقابت 76 قاری نوجوان در مرحله نیمه‌نهایی «شوق تلاوت»

گروه فعالیت‌های قرآنی: رقابت 76 قاری نوجوان در مرحله نیمه‌نهایی «شوق تلاوت»، لزوم عدم اتکای حوزه‌های علمیه به دولت، جزئیات کاروان «هر مسجد یک جهیزیه» و استقبال 3 هزار سیستانی‌ از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، از جمله مهم‌ترین خبرهای صفحه معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف برای امروز یکشنبه 24 دی‌ماه 96 روز کم‌کارتری را نسبت به روزهای قبل پشت سر گذاشتند و در این میان برخی رسانه‌ها تا ساعت 14 امروز حتی یک خبر را هم منتشر نکرده‌اند. در ادامه به تفکیک به بررسی وضعیت انتشار اخبار در صفحات معارفی رسانه‌های مختلف می‌پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری تعداد سه خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با عنوان «رقابت 76 قاری نوجوان در مرحله نیمه‌نهایی «شوق تلاوت»/ معرفی داوران+ اسامی» آورده است: سومین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت امسال به همت متولیان طرح ملی تلاوت برگزار می‌شود.
مرحله مقدماتی این رقابت‌ها مهر و آبان‌ماه با حضور قاریان نوجوان برگزار شد که در این مرحله 76 نفر موفق به کسب حدنصاب نمره شدند. مرحله نیمه نهایی سومین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت هفته اول بهمن‌ماه از 3 تا 6 بهمن‌ به میزبانی قشم برگزار می‌شود که در این مرحله 76 قاری نوجوان از 11 استان به رقابت خواهند پرداخت. این رقابت‌ها را اساتیدی همچون غلامرضا شاه‌میوه، عباس امام‌جمعه و حمید هروی قضاوت می‌کنند. همچنین حامد علیزاده در سبک شحات محمدانور، وحید نظریان در سبک مصطفی اسماعیل، سیدمصطفی حسینی در سبک منشاوی و محسن رشیدی در سبک عبدالباسط اساتید راهنمای این رقابت‌ها هستند.
براساس این گزارش، برترین‌های مرحله نیمه نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در کربلا با هم رقابت می‌کنند. همچنین سال گذشته در دومین دوره این رقابت‌ها قاریان نوجوان با حضور در عراق علاوه بر رقابت در حرمین شریفین به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.
«شرط پذیرش خبر در قرآن/ پیامد پذیرفتن اخبار غیرموثق و بد» و «ترتیل صفحه ۲۷۶ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» دو خبر دیگری هستند که امروز یکشنبه 24 دی ماه 96 در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، امروز یکشنبه، 24 دی‌ماه تا ساعت 14 هیچ خبری منتشر نکرده و آخرین خبر منتشر شده در این صفحه مربوط به روز گذشته است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی در روز جاری یک خبر درباره تجلیل از برگزیدگان نهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور رئیس جمهور منتشر کرده است. رییس جمهوری روز یکشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره فارابی، لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن سینای یونسکو را به امیر هوشنگ ابتهاج و حسین معصومی همدانی (پیشکسوتان علوم انسانی ایران)، زنده یادها عباس زریاب خویی و حمید عنایت (شخصیت های پیشرو)، عبدالحسین نیک گهر (مترجم برتر) و محمد نقی زاده (نظریه پرداز برتر) اهدا کرد.
همچنین در بخش خارجی جشنواره امسال نیز لوح سپاس رییس جمهوری، مدال ابن سینای یونسکو و سردیس فارابی در حوزه اسلام شناسی به محمد ایوب از لبنان، آیت الله شیخ محمد آصف محسنی قندهاری از افغانستان و محمدعلی قره داغی از عراق اعطا شد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در برگزیدگان گروه علمی در بخش تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل رتبه اول و روح الله بهرامی رتبه سوم را کسب کردند و در بخش جوانان نیز فهیمه شیخ شعاعی حائز رتبه نخست شد.
همچنین در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سایر برگزیدگان علمی نهمین جشنواره بین المللی فارابی تجلیل شد که در بخش بزرگسال گروه حقوق، ژانت بلیک از دانشگاه آکسفورد رتبه اول و در بخش جوان نفیسه شوشی نسب موفق به کسب رتبه سوم جشنواره شدند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران برای روز جاری تعداد دو خبر منتشر کرده است. در یکی از این خبرها با عنوان «بازخوانی دکلمه «ربّنا»ی شجریان»، به گفت‌وگویی با غلامعلی امیرنوری، پیشکسوت رادیو پرداخته شده است. امیرنوری با اشاره به ضبط دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان، یادآور شد: «ربّنا» سال‌های اول انقلاب ضبط شد. مرحوم حسین صبحدل (موذن و تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو ) از من خواستند که همراه آقای شجریان «ربّنا» را اجرا کنم و اینگونه بود که دکلمه ابتدایی «ربّنا» را خواندم. شعر این دکلمه را آقای صبحدل از مثنوی افشاری مولانا انتخاب کرده بودند.
در خبری دیگر در این صفحه، امام جمعه یزد، بر لزوم عدم اتکای حوزه‌های علمیه به دولت تأکید کرده و گفته است: در این صورت اگر دولت هم احساس مسئولیت نکند شایسته نیست و باید روی انفال بیشتر کار شود و اگر بسیاری از سرمایه‌های کشور مثل معادن خمسشان را پرداخت کنند می‌توان مشکلات حوزه‌های علمیه سراسر کشور را حل کرد. امام جمعه یزد با تاکید بر این‌که باید بر روی وقف‌های جدید کار کرد چون بسیاری از وقف‌های قدیم شاید الان چندان در این زمینه کارایی نداشته باشند، گفت: حوزه همیشه نمی‌تواند منتظر کمک مردم باشد و با این اوضاع کشور و مشکلات اقتصادی که مردم دارند نمی‌توان امیدی داشت که آن‌ها نیز بتوانند کمکی به حوزه‌ها بکنند و باید خودکفایی را در حوزه‌های علمیه جا انداخت.
ناصری‌یزدی نداشتن برنامه تربیتی در آموزش و پرورش را یکی از معضلات کشور دانست و بیان کرد: آن‌ها با این بی‌برنامگی 12 سال دانش‌آموز را پرورش می‌دهند و سپس به دانشگاه می‌فرستند و بازهم بدون برنامه تربیتی صحیح بزرگ می‌شود و در نهایت نه به درد خود و نه به درد کشور می‌خورد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری دو خبر منتشر کرده است. در یکی از این خبرها، جزئیات کاروان «هر مسجد یک جهیزیه» اعلام شده است. براساس این خبر، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد از آماده شدن قریب به ۱۲۰ جهیزیه تحت چارچوب طرح «هرمسجد یک جهیزیه» خبر داده است.
وی افزود: در آستانه میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س) و با آرزوی سعادت همه جوانان ایرانی قریب به ۱۲۰ جهیزیه آماده شده است که دوشنبه ۲۵ دیماه از مجتمع فدک راهی مساجد می‎شوند. این مساجد در چارچوب طرح «هرمسجد یک جهیزیه» اقدام به تامین جهیزیه کرده اند و وظیفه رساندن آن را به دست خانواده نوعروسان، برعهده دارند.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: در همین راستا همایشی با حضور مسئولان کمیته امداد، موسسه قرض‌الحسنه حضرت رقیه(س)، مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد و ائمه جماعات پس از اعزام کاروان در سالن کنفرانس مجتمع فدک برگزار می‌شود. بعد از این همایش، یک کنفرانس خبری برگزار می‌شود تا رسانه‌ها بتوانند جزئیات و اهداف این طرح را از زبان مسئولین نهادهای برگزار کننده طرح منتشر کنند.
براساس این گزارش، همایش و کنفرانس خبری اعزام کاروان طرح «هر مسجد یک جهیزیه»، فردا دوشنبه ۲۵ دی ساعت ۱۴:۳۰ در سالن کنفرانس مجتمع فدک واقع در خیابان شهید لشگری، آزادگان جنوب، شهرک استقلال بعد از بانک انصار، برگزار می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان در خبری دیگر به بیان گوشه‌هایی از زندگی شهید محمود احمدیان پرداخته است.
مهر
صفه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر برای امروز یکشنبه 24 دی‌ماه یک خبر منتشر کرده که در مورد استقبال سیستانی‌ها از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم است. در این گزارش می‌خوانیم که رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان می‌گوید: تاکنون حدود سه هزار نفر از مردم مؤمن و خداجوی این استان برای شرکت در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نام نویسی کرده‌اند.
مرتضی کوچکی رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نام نویسی برای این آزمون قرآنی از ۱۸ آذر ماه آغاز شده و تا پایان دی ادامه دارد. این آزمون ۱۰ اسفند به صورت متمرکز توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار می‌شود.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز در روز جاری، یک خبر منتشر کرده که حدیثی با عنوان «راهکار ساده‌ای که دشمنی را از بین می‌برد».
ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا، امروز دو خبر منتشر کرده است. در یکی از این خبرها، به گفت‌وگویی با ابوالقاسم اسماعیل‌پور، مترجم کتاب «اسطوره به روایت تصویر» و نامزد دریافت جایزه کتاب سال پرداخته شده است. اسماعیل پور در مصاحبه عنوان می‌کند: میل به داستان‌گویی، از بخش‌های بنیادین دنیای انسانی است. وقتی این میل با نیاز ذاتی آدمی و درک سرچشمه‌های همه چیز می‌آمیزد، پیامدش ظهور اساطیر است. این به این معنی نیست که بگوییم انسان محور اصلی اسطوره‌هاست، بلکه جذابیت واقعی‌شان در ایزدانی واقعا خیالی نهفته است که جهان‌ها را می‌آفرینند، کوه‌ها را شکل می‌دهند، ستاره‌ها را منظم و اقیانوس‌ها را پر می‌کنند‌. آن‌ها پس از آفرینش صحنه‌ها، زمین را از انسان‌ها و جانوران پر کرده و برای انسان تمدن به ارمغان می‌آورند و قوانینی طبیعی و بنیادی برای جهان وضع می‌کنند.
اسماعیل‌پور در معرفی برخی ویژگی‌های این اثر، گفت: از شاخصه‌های کتاب «اسطوره به روایت تصویر»،‌ تحلیل و توضیح همه عناصر با تصویر است. کتاب‌های زیادی درباره اسطوره‌ها نوشته شده ولی این اثر، جزو نخستین کتاب‌ها در کشور است که اسطوره‌ها را همراه با تصاویر رنگی، بررسی و تحلیل می‌کند. این کتاب، هم یک اثر اسطوره‌‌ای و هم یک اثر هنری است. تصاویر به‌کار رفته نیز از آثار هنری کشورهای مختلف (شامل نقاشی‌ها و نقش‌برجسته‌هایی که جنبه اسطوره‌ای دارند) جمع‌آوری شده است.
این خبرگزاری در خبری دیگر با عنوان «اهدای قرآن دست‌نویس از سوی زوج کرمانی به حرم مطهر رضوی» آورده است: علی حلاج‌زاده و بتول شمسی، زوج مسن کرمانی، میراث خانوادگی خود را که قرآنی دست‌نویس متعلق به اواخر قرن 12 قمری است را به گنجینه مخطوطات آستان‌قدس رضوی اهدا کردند.
علی حلاج‌زاده با بیان اینکه این قرآن از پدربزرگش برای او به ارث باقی مانده، گفت: پدربزرگم؛ حسین‌علی رحیم، ملای مکتبی بوده و قرآن درس می‌داد و بخشی از این قرآن نیز به خط وی است. معمولا هرسال مقداری پول به نذورات حرم می‌دهیم، اما در دو سفر در حدود 35 سال پیش، دو تابلوفرش با همکاری همسرم بافتیم را به موزه مرکزی آستان ‌قدس‌رضوی اهدا کردیم. این تابلوفرش‌ها در ابعاد 100 در 60 سانتی‌متر بافته شد که نقش یکی از آن‌ها خطاب به امام عصر(عج) «یا قائم آل محمد جهان در انتظار توست» و دیگری دو بیت از سعدی در ستایش رسول اکرم (ص) است.
روزنامه کیهان
روزنامه کیهان در صفحه معارف خود برای روز جاری گزارشی با عنوان «منافقان؛ پایگاه جاسوسی دشمنان » منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: همراهی باطنی با اهل کفر، موجب می‌شود که این شهروندان در عمل شهروندان اهل کفر باشند هر چند که در ظاهر اهل اسلام و جامعه اسلامی هستند. اهل نفاق، در جامعه اسلامی به عللی چون تعلقات خانوادگی، وطنی و نیز بهره‌مندی از امکانات جامعه اسلامی از جمله امنیت، خواهان حفظ شهروندی می‌باشند و در همان حال به سبب عدم وابستگی بنیادین با اصول و ارزش‌های جامعه اسلامی، هیچ علاقه‌ای به مناسبات بینابینی جامعه اسلامی ندارند و گرایش باطنی آنها به بیرون از مرزهای جامعه اسلامی همواره بیشتر است. این‌گونه است که خواست و ناخواسته به عنوان سربازان بی‌جیره و مواجب کافران و دشمنان جامعه اسلامی عمل می‌کنند.
«اهمیت ذکر در حال وضو»، «فردا مهمان عزیزی داری»، «راهکار جذب مخاطبین به سیره اهل بیت»، «انسان های بی چشم و رو» و «فتنه‌گران منافقان بیمار هستند(سلوک عارفانه) »، دیگر مطالب این صفحه روزنامه کیهان در روز جاری هستند.

captcha