نگرانی دبیر علمی جایزه کتاب سال از روند پژوهش در کشور/محققان صبور باشند
کد خبر: 3681982
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
مهدوی‌راد عنوان کرد:

نگرانی دبیر علمی جایزه کتاب سال از روند پژوهش در کشور/محققان صبور باشند

گروه ادب: دبیر علمی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با اظهار نگرانی از روند پژوهش در کشور گفت: محققان باید در روند تحقیق خود صبور بوده و به دنبال آوازه نباشند.

دوشنبه/////نگرانی دبیر علمی جایزه کتاب سال از پژوهش/محققان صبور باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با ارزیابی کمی و کیفی آثار گفت: هر سال در مورد این موضوع صحبت می‌شود و در واقع در زمینه کمیت مشکلی نداریم و گاهی در بعضی بخش‌ها فزونی هم داریم و کل کتاب‌های نشر یافته در طول سال که در خانه کتاب موجود است، بررسی می‌شوند و بر همین اساس، در شش ماهه نخست سال، درصد اندکی با رشد مواجه بودیم، اما به لحاظ کیفی این رشد محسوس نبوده است.
وی تصریح کرد: هر سال در برخی حوزه‌ها، بخشی فربه و بخشی دیگر لاغرتر می‌شود، اما در مجموع روند پژوهش که برآیند آن نشر است، رضایت‌بخش نیست و حتی در تحقیق نصوص و متون کهن که بازنگری می‌شود، نیز این رضایت وجود ندارد و با وجود اینکه برخی تصور می‌کنند به راحتی سامان می‌یابد، اما کار دشواری است و کسی که به این تحقیق دست می‌زند باید صبوری و شکیبایی بسیار بالایی داشته باشد و به دنبال آوازه نباشند.
مهدوی‌راد در ادامه بیان کرد: متأسفانه در رابطه با نصوص و متون کهن، کارهای فاخر زیادی نداریم، البته برخی مؤسسات آثار انگشت‌شمار خوبی دارند، اما در مجموع پژوهش‌های این حوزه، چندان از دقت لازم برخوردار نیست.
دبیر علمی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: کاهش میزان کتابخوانی و افت تولید کتاب، در عدم تولید‌های نه چندان پخته مؤثر بوده و واقعاً باید آسیب‌شناسی جدی در رابطه با آن انجام شود و حتی اگر کتابی تبدیل به نسخه الکترونیک شود باید پژوهشی پخته درباره آن انجام شود و مطالب آن علمی بوده و از پختگی لازم برخوردار باشد و باری به هر جهت نباشد.
وی در پایان یادآور شد: این موضوع به ویژه در حوزه علوم اسلامی و انسانی نگران‌کننده است و باید تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده شود.

captcha