بررسی «عرفان و تصوف» در اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی
کد خبر: 3681985
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
به میزبانی دانشگاه مشهد صورت گرفت؛

بررسی «عرفان و تصوف» در اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی

گروه بین‌الملل: كمیسیون ایران و شبه‌ قاره نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی با موضوع «عرفان و تصوف؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

بررسی «عرفان و تصوف» در اجلاس گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیاییبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در آیین افتتاحیه این كمیسیون که صبح امروز(24 دی‌ماه) برگزار شد، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد هم‌اکنون مفتخر است که با همکاری سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، بستری فراهم كرده تا در آن دانشمندان و دانشجویان از کشورهای مختلف منطقه در قالب گفت‌وگوی سازنده به بیان ایده‌های خود بپردازند.

وی ضمن اشاره به درگیری‌ها و مشکلات فراوان موجود در منطقه آسیا، گردهمایی شماری از نخبگان برای شناخت ابعاد فکری و فرهنگی بین ملل مختلف را از خبرهای مسرت‌بخش این زمان عنوان کرد و افزود: شما نخبگان و دانشمندان برجسته منطقه می‌توانید با تکیه‌ بر مشترکات فرهنگی و عرفانی افقی روشن و نقطه امیدی برای همکاری‌های بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی و عرفانی ایجاد كنید.

کافی در ادامه عنوان کرد: امروز دانشمندان حاضر در این همایش، هر کدام نمایندگان کشورهایی هستند که بیشترین مشترکات منطقه‌ای در جنبه‌های مختلف زبانی، فرهنگی و عرفانی دارند و همین امر می‌تواند منجر به گفت‌وگویی سازنده در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شود.

عرفان؛ مجال رفع عطش روح انسان

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد همچنین با اشاره به تاریخ قدمت آسیا، ورود اسلام را به این منطقه موجب افزایش ارتباطات گسترده فرهنگی و عرفانی دانست و در همین راستا عرفان و ادبیات را دو جلوه‌گاه روح آدمی دانست و گفت: عرفان مجال رفع عطش روح انسان است و ادبیات فارسی عرصه بروز زیبایی‌های کلامی است.

کافی سپس تلاش در عرصه فکری و فرهنگی در اجلاس گفت‌وگوهای آسیایی را نقطه امید همکاری و تعاملات بیشتر منطقه‌ای دانست و همت و تلاش همه شرکت‌کنندگان در این همایش را در جهت افزایش این همکاری‌ها و رسیدن به جهانی زیبا و به ‌دور از خشونت را با تکیه‌ بر تعاملات و مشترکات فرهنگی خواستار شد.

معتمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی كمیسیون ایران و شبه‌ قاره نخستین اجلاس گفت‌وگوهای آسیایی هم، مقالات مختلف ارائه ‌شده در این كمیسیون را موجب پربار شدن آن دانست و گفت: در این همایش بیش از 27 مقاله داخلی و خارجی در موضوعات مختلف پذیرفته شده است که مقالات پذیرفته شده در این همایش در قالب 6 پنل تخصصی به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تاریخ چندهزارساله آسیا، اشتراکات تاریخی و فرهنگی را کلید ارتباط بین مردم در این منطقه دانست و افزود: با ظهور اسلام نیز روابط موجود نه‌ تنها کاهش پیدا نکرد؛ بلکه شاهد رشد و ترقی آن بودیم.

معتمدی همچنین تصوف اسلامی را ازجمله موضوعاتی با سابقه طولانی عنوان کرد و افزود: پس از گسترش اسلام در ایران و هند شاهد ظهور شخصیت‌ها و چهره‌های مختلفی در ایران و به ‌ویژه در شبه‌ قاره هند بودیم که بی‌شک زبان فارسی ابزاری مناسب برای انتقال پیام در عرصه‌های دین و عرفان و فرهنگ بوده است.

عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که امیدواریم مباحث مطرح‌ شده در این كمیسیون به نزدیکی بیشتر کشورهای این منطقه در عرصه‌های فرهنگی و عرفانی تبدیل شود.

ضرورت چنگ‌زدن به معنویت

وی پیوستن و چنگ زدن به معنویت را از ملزومات و ضروریات بشر دانست و افزود: زبان فارسی که مدت‌ها زبان‌ اصلی و رایج مردم این منطقه و زبان ارتباط بین‌المللی بوده است با ظهور و نفوذ انگلیس به حاشیه رانده شد؛ اما وجود مشترکات زبانی توانست همچون ریشه‌های یک درخت تنومند موجب نزدیکی دوباره زبان‌ها به هم شود و موجبات تعاملات بیشتر را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و عرفانی فراهم کند.

در ادامه این مراسم سید حسین فاضل آغا سنچارکی، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان، با اشاره به ملزومات و دلایل گفت‌وگو در عرصه‌های فرهنگی و عرفانی، از شرکت‌کنندگان در این همایش خواست تا در بحث‌هایی که صورت می‌پذیرد موجبات تعاملات بیشتر منطقه‌ای و انسان‌دوستی را فراهم کنند تا دوباره شاهد بروز فرهنگ و عرفان غنی خود در این منطقه باشیم.

در پایان این مراسم نیز یاحقی، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات فارسی ایران، برگزاری اجلاس گفت‌وگوهای آسیایی را بسیار مفید دانست و گفت: امیدوارم بتوانیم با همفکری و گفت‌وگوی سازنده بین ایران و شبه‌قاره هند و دیگر کشورهای حاضر در این همایش به نقطه مطلوب برسیم.

مشترکات فرهنگی ایران و هند

وی همچنین با اشاره به مشترکات ادبی و فرهنگی موجود بین ایران و هند و همچنین وجود جاده ابریشم که موجبات تعامل فرهنگی بین کشورها را میسر کرده بود، عنوان کرد: امیدواریم با احیای دوباره این جاده بتوانیم بیش ‌از پیش تعاملات فرهنگی و عرفانی و ادبی خود را گسترش دهیم.

كمیسیون ایران و شبه‌قاره هند نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی آسیایی، امروز در قالب 6 پنل تخصصی به بحث و بررسی مقالات و دیدگاه‌های موجود خواهد پرداخت و فردا صبح با برگزاری مراسم اختتامیه در دانشگاه به کار خود خاتمه خواهد داد.

بنا بر اعلام این خبر، نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، صبح دیروز (23 دی‌ماه) با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بیش از 70 اندیشمند و شخصیت علمی و فرهنگی از 20 كشور آسیایی در این سازمان آغار به كار كرد.

دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه فرودسی مشهد و مازندران (بابلسر) به ترتیب میزبان كمیسیون‌‌های «شرق آسیا»، «شبه‌قاره» و «آسیای مركزی و قفقاز» این اجلاس اعلام شده‌اند.

این همایش به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران (بابلسر)، مؤسسه فرهنگی اکو، مجمع بین‌المجالس آسیایی و مرکز گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی، برگزار شده است و تا 25 دی ادامه دارد/.

captcha