تبیین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا
کد خبر: 3682017
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹

تبیین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا

گروه جهاد و حماسه: مراسم پاسداشت زنده‌یاد ابوالفضل سپهر، عصر امروز با حضور رفقایش در نخلستان اوج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، چهلمین شب شاعر و مراسم پاسداشت زنده‌یاد ابوالفضل سپهری، شاعر، عصر امروز، یکشنبه 24 دی ماه، با حضور دوستان و همکاران شاعر و شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی در نخلستان سازمان هنری و رسانه‌ای اوج برگزار شد.
مصطفی محدثی خراسانی، شاعر معاصر، با اشاره به این موضوع که سپهر، جریانی را در شعر ایجاد کرد، گفت: امروز جامعه ما حقوقی را مطالبه می‌کند و مردم آن را فریاد می‌زند که ابوالفضل سپهر، با بصیرت در تمام سال‌ها و در غربت این دغدغه‌ها و چالش‌هایی که فراروی انقلاب قرار گرفته بود، آنها را فریاد زد. سپهر در این راستا جریانی به نام جریان اعتراض را در شعر ایجاد کرد.
وی افزود: سپهر انتخاب شد و این رسالت را به تنهایی به دوش کشید. این روزها جای سپهر خالیست و با برگزاری این بزرگداشت توانستیم تفکر او را مطرح کنیم.

تبین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا
در ادامه وحیدزاده از طرفداران سپهر بود که از روزهای آشنا شدنش با آثار سپهر گفت و متنی را که سال 83 برای در گذشت سپهر نوشته بود را قرائت کرد.
در ادامه محمدعلی صمدی، نویسنده «او یک ملت بود» به ارائه خاطراتی از سپهر پرداخت و گفت: آشنایی من با سپهر به نشریه شلمچه در سال 77 برمی‌گردد. آنقدر باهم عیاق شده بودیم که می‌خواستیم یکی از عیدهای غدیر، صیغه برادری بخوانیم که توفیق نشد.
وی ادامه داد: سپهر در آن دوره روابط عمومی نشریه شلمچه بود و من هم پایان دوره سربازی‌ام بود. بعد از پادگان، به نشریه می‌آمدم و ساعت‌ها با سپهرصحبت می‌کردم. به شوخی شعرهای سپهر را مسخره می‌کردم و در عوض سپهر هم ادای من را در می‌آورد. عادتش بود، به رفتارو تیک‌های ما دقت می‌کرد و عین آن ادا را برای‌مان در می‌آورد.
این نویسنده تصریح کرد: آقای داوودآبادی، اولین شعر سپهر را در مجله فکه چاپ کرد. آقای داوودی از عملیات‌ها برای سپهر می‌گفت و چند روز بعد سپهر شعری را تقدیم مجله می‌کرد. یکی از روزها سپهر شعرش را برای آقای عباس براتی‌پور فرستاد و پاسخ آقای براتی‌پور آنقدر تند بود که حد و اندازه نداشت و او در پاسخ شعر برای سپهر نوشته بود که بهتر است شعر را برای همیشه رها کنید.
وی بیان کرد: سپهر اواخر عمرش، چشمانش شب کوری گرفته بود به همین دلیل شب‌ها نمی‌توانست جلویش را ببیند. همیشه وقتی با سپهربه بهشت زهرا می‌رفتیم سپهر اصرار داشت که پیش از غروب به خانه برگردیم و دلیلش را نمی‌گفت و یکبار عمدا غروب ماندیم بهشت زهرا تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد تا اینکه دیدم چندین بار سپهر به زمین افتاد و متوجه شدم مشکل شب کوری دارد.

تبین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا


در ادامه حمید داوود آبادی، از دوستان سپهر، به ذکر خاطره‌ای از سپهر پرداخت و گفت: یک روز در میدان منیریه برنامه هفته دفاع مقدس درحال برگزاری بود که گروهی مشغول اجرا بودند که مارش عملیات بود که یکهو فریادی بلند شد که کمک کنید همان لحظه سپهر را دیدم در آن حالت خود را می‌زند و من سریع ضبط صوت را از جیبم درآوردم و نزدیک دهانش گذاشتم و متوجه شدم عین 45 دقیقه چیزی همچون برنامه نمایشی را اجرا می‌کند.
وی افزود: یکبار پولی را به صداوسیما دادیم تا مجله فکه را تبلیغ کنند و وقتی اشعار سپهر را در آن مشاهده کردند، گفتند باید شعرهای سپهر را از مجله حذف کنید تا ما این مجله را تبلیغ کنیم.

تبین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا
در ادامه حسین نژاد موسی، مستندساز جوانی که قرار است مستند سپهر را تولید کند، گفت: سال 93 با آثار سپهر آشنا شدم و با او ارتباط گرفتم. به همین دلیل تصمیم به ساخت مستندی از ابوالفضل سپهر شدم.
در ادامه رحیم چهره‌خند، از دوستان سپهر به بیان خاطراتی از ابوالفضل سپهر پرداخت و گفت: ابوالفضل ارتباط خوبی با خانواده شهدا و جانباز داشت، زمانی که مادرش در بیمارستان بود، پولی را که باید برای مرخص شدن مادرش می‌داد، صرف خانواده‌های شهدا و جانبازان کرد.
وی افزود: کارهای سپهر مرا یاد شهید آوینی می‌انداخت. زمانی که به مسجد خرمشهر رفتیم، ضبطش را روشن کرده بود و همه چیز را ضبط می‌کرد.
در ادامه وحید جلیلی، از دوستان سپهر گفت: بازی سپهر در سریال روزهای گرم تابستان عالی بود و صداوسیما باید به آرشیو خود برگردد که چه تولیداتی داشته است. امروز سلطنت‌طلبان جای امثال سپهر را در صداوسیما پر کرده‌اند و حتی شب یلدا یکی از معاونان صداوسیما گفته است که باید فلان بازیگر فیلم فارسی را در برنامه بیاوریم تا برنامه‌ها پرمخاطب شود.
وی افزود: امروزه مسئولان صداوسیما در بیرون در جای ایثارگران جا می‌زنند و در سیاست‌شان نان ایثارگران را می‌خورند و زمانی که قدرت رسانه‌ای کشور در اختیارشان قرار می‌گیرد با حقارت و انفعال نفسانی خود به باورهای جریان فیلم فارسی تبدیل می‌شوند.
جلیلی اظهار کرد: سپهر، ادم بسیار متفاوتی بود و نسبت به خانواده شهدا بسیار غیرت خاصی داشت. امیدوارم در پژوهش‌های آتی نقش سپهر در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد و هنرمندان مغفول همچون سپهر معرفی شوند.
در ادامه محمدصادق کوشکی به ارائه خاطراتی از سپهر پرداخت و گفت: شعرهای سپهر می‌تواند دستمایه انیمیشن باشد که تا الان روی آن کار نکرده‌ایم. به واسطه شعرهای سپهر می‌توانیم انیمیشن‌های مناسبی را تولید کنیم.
وی افزود: همانطورکه فایزدشتی به دلیل نزدیکی به زبان مردم در جنوب بسیار مورد استقبال مردم جنوب قرار گرفته است، شعرهای سپهر هم می‌تواند فایز دفاع مقدس باشد.
در ادامه حجت‌الاسلام پژمان، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در بخشی از حوه‌ها کوتاهی کرده‌ایم و به عنوان نماینده مجلس می‌توانستیم در حفظ و نگهداری این سرمایه‌ها نقش‌آفرین باشیم که نشده‌ایم. امروز باید با برنامه پیش برویم و بتوانیم فرهنگ جبهه را حفظ کنیم. جامعه شرایط سختی را می‌گذراند و برای برون رفت از این شرایط راهی به جز تداوم فرهنگ جبهه و ایثار و مقاومت را نداریم.
در ادامه اقدس مینویی، مادر ابوالفضل سپهر، اظهار کرد: شعرگفتن ابوالفضل صرفا ادای تکلیف نبود بلکه عاشقانه‌ها و دلداده‌هایش بود. به عنوان یک مادر دوری از پسرم سخت است اما وقتی فکر می‌کنم که ابوالفضل چه عاشقانه زندگی کرد، دلم آرام می‌گیرد.
وی افزود: همه بخش‌های زندگی ابوالفضل حکمت بود و روز آخر زندگی ابوالفضل به آقای گلعلی بابایی گفت که شعرهایم را چاپ کن. وقتی از او پرسیدند که چرا شعرهایت را تا به آن روز چاپ نکردی، گفت که هنوز اجازه چاپ شعرهایم را نداده‌اند.

تبین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا
در ادامه گرشاسبی از بچه‌های تخریبچی و مسعود ده‌نمکی، کارگردان و سردبیر مجله فکه به بیان خاطراتی از سپهر پرداخت.
در پایان نهادها و ارگان‌هایی همچون مؤسسه اوج و سوره مهر با اهدای هدایای‌شان از مادرابوالفضل سپهر تقدیر کردند. همچنین داوودآبادی پنج جلد از آثارش را تقدیم مادرابوالفضل سپهری کرد.

تبین ابعاد شخصیتی ابوالفضل سپهر از زبان رفقا

کاربران برای مشاهده گزارش تصویری این برنامه می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

captcha