تمام شرارت‌های روی زمین از ناحیه ناس است
کد خبر: 3682046
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج):

تمام شرارت‌های روی زمین از ناحیه ناس است

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله قرهی در جلسه تفسیر خود با بیان اینکه منظور از ناس در قل اعوذ برب الناس کافران هستند، گفت: آنهایی که ماهواره‌ها، زشت‌کاری‌ها و چیزهای آلوده دیگر را درست کرده‌اند همه از جنس ناس هستند، پس این سیر است یعنی اول بدان همین ناس کسانی هستند که کافر هستند، حالا کافران کسانی هستند که عمده آنها از یهود هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت‌الله روح‌الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران، شامگاه یکشنبه، 24 دی‌ماه در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، در تبیین چهار قل و ترتیب سور کافرون، توحید، فلق و ناس، گفت: این چهار قل یک سیر دارند و یک ارتباطی با هم دارند که به همین دلیل آنها را به این ترتیب پشت سر هم آورده‌اند که هر کس خواست چهار قل بخواند باید به این ترتیب خوانده شود. در خواندن این چهار قل اول سوره کافرون، سپس توحید، بعد فلق و بعد از آن ناس به ترتیب خوانده می‌شود. اولین سیر این ترتیب چهار قل این است که یک هدف خاص را تببین می‌کند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه همه در این عالم بنده سه رب هستند، اظهار کرد: در این عالم کسی نیست که بنده نباشد و همه بنده یک عبد هستند، بنابراین یا بنده «عبدالله»، یا بنده «عبدالنفس» و یا بنده «عبدالشیطان» هستند. پس کسی در این دنیا نیست که بگوید من حر و آزاده هستم بالاخره انسان عبد است.

وی ادامه داد: حر بن یزید ریاحی برای اینکه از نفسش آزاد شد، حر نامیده شد ولی عبد خدا شد، اگر سکه دو رو داشته باشد یک روی آن حریت و روی دیگرش عبودیت است، پس حریت از نفس یک طرف حر بن یزید ریاحی و طرف دیگرش عبد شدن بود. پس اگر فردی عبدالله نباشد یا عبدالنفس است یا اینکه عبدالشیطان است.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه چرا باید این چهار قل را به ترتیب پشت سر هم خواند، بیان کرد: اولین سوره کافرون است، اولا این کافران سیر آنها این نیست که بخواهند عبدالله بشود و آخر سوره هم می‌فرماید چون آنها قطعا هر کار بکنید ایمان نمی‌آورند. حالا این سیر کافران را در سوره کافرون مطرح می‌کند و در سوره‌ها قل‌هایی که بیان می‌شود امری است که خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید نه از باب فعل امر، این قل یعنی حتما باید تبیین شود و حتما با این سیر حرکت داده شود و این امر است که در این راه باید حرکت کنید. حالا در اولین قل می‌گوید «قل هو الله احد» بگو به مؤمنان که او احد است.

تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) افزود: تا آنجا که کفوا احد پس باز احد است پس معلوم می‌شود کافران خدا را عبادت نمی‌کنند ولی شما بهشون بگویید لکم دینکم ولی الدین حالا الله جل جلاله و توحید چیست را بیان می‌کند تا جایی که خدا همتایی هم ندارد. بعد می‌فرماید حالا بگو قل اعوذ برب الفلق باز همین شرور خلق را بیان می‌کند تا به آنجا که حاسدا اذا حسد یعنی باز چون اینها عبد نفس شدند و خدا را نمی پرستند و دین شما را قبول ندارند به شرارت می‌افتند و شرور می‌شوند و یک دلالتش هم حسادت‌ها است.

وی ادامه داد: این حسادت در عالم همیشه هست، حتی می‌گویند کسانی که می‌خواهند از حسادت در امان باشند، دو سوره فلق و ناس را بخوانند. سپس در آخر این ترتیب سور پروردگار عالم می‌فرماید که همه شرارت‌ها زیر سر همین ناس است، جن با ما کاری ندارد و آن قدر که ناس کار دارد و شرارت دارد، جن ندارد.

آیت‌الله قرهی یادآور شد: آنهایی که ماهواره‌ها، زشت‌کاری‌ها و چیزهای آلوده دیگر را درست کرده‌اند همه از جنس ناس هستند، جنی‌ها که نیامدند ماهواره را برای ما درست کنند. پس این سیر است یعنی اول بدان همین ناس کسانی هستند که کافر هستند، حالا کافران کسانی هستند که عمده آنها از یهود هستند؛ روایتی در این مورد است که امروز، کافران همین یهود هستند که شرور درست کرده‌اند «قل اعوذ برب الناس» این ناسی که در این سیر بیان شد، یهودیانی هستند که باید از شر آنها به خدا پناه برد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

captcha