نبود برنامه جامع؛سبب محرومیت از جذب گردشگر مذهبی
کد خبر: 3682065
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
قاسمی تصریح کرد:

نبود برنامه جامع؛سبب محرومیت از جذب گردشگر مذهبی

گروه جامعه: مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران روند موجود در زمینه جذب گردشگر در مناسبت‌های مذهبی را با هدف ایده‌آلی که در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است دارای فاصله و گسست دانست و بیان کرد: علت این امر از نبود برنامه جامع نشأت می‌گیرد.

جواد قاسمی، مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ظرفیت‌های موجود در ارتباط با گردشگری حلال در کشورمان و میزان بهره‌مندی واقعی از مزایای این پتانسیل اشاره و عنوان کرد: گردشگری حلال بیشتر به حوزه زیارتی باز می‌گردد و این اطمینان خاطر را به افراد می‌دهد که غذاها و آشامیدنی‌هایی که منطبق با فرهنگ و ضوابط اسلامی هستند سرو می‌شود.

وی به شکل‌گیری برخی مؤسسات در کشورهای مختلف به منظور تولید محصولات حلال با آرم مخصوص اشاره و عنوان کرد: این آرم و برندهای حلال گاهی ثبت جهانی نیز شده است. در سایر کشورها در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است اما در کشور ما با وجود اینکه این محصولات به وفور وجود دارد اما برنامه ریزی‌های صحیحی برای معرفی و تبلیغ آنها وجود ندارد.

قاسمی با بیان اینکه موضوع پرواز و سفرها نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است، گفت: مؤسسات و سازمان‌هایی که غذا، سرویس و خدمات ارائه می‌دهند باید در یک پوشش کلی قرار بگیرند تا استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت کنند و این امر نیاز به کنترل و نظارت دارد.

قاسمی نظارت بر این مهم را تا حد زیادی بر عهده بخش سیاحتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواند و اعلام کرد: نهادهای دیگری همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در این مقوله ورود پیدا کنند تا نظارت جدی‌تری بر مقوله گردشگری حلال وجود داشته باشد.

مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران ساماندهی این وضعیت و رسیدگی بهتر به مقوله گردشگری حلال را سبب جذب توریست‌های زیادی از سراسر دنیا به منظور زیارت و سیاحت ارزیابی و عنوان کرد: آموزش، ساماندهی و کنار هم آوردن دستگاه‌های مسئول در ارتقای وضعیت گردرشگری حلال در کشور از اهمیت برخوردار است.

قاسمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد توانسته‌ایم از ظرفیت مناسبت‌‌های آئینی برای جذب گردشگر در کشورمان بهره ببریم، اظهار کرد: این آئین‌ها برای گروه‌های خارجی که به صورت تور به کشور وارد می‌شوند با زمان‌هایی که یک رویداد مذهبی ریشه‌دار در کشور جریان دارد تلاقی می‌کند از جذابیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید از این ظرفیت موجود در کشور بهره بیشتری برد چرا که مخاطب زیادی دارد.

وی بر ضرورت هماهنگی بیشتر با شرکت‌های سیاحتی به منظور بهره‌مندی از زمان‌هایی که آئین دینی حاضر در کشور در حال اجرا است تأکید و تصریح کرد: برای رسیدن به هر موفقیتی باید برنامه ریزی و ساماندهی را پیش روی قرار داد و اگر ما به راحتی از کنار این فرصت‌ها عبور کنیم و برای آن برنامه خاصی نداشته باشیم متضرر شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در دورافتاده‌ترین نقاط کشور در بازه‌های زمانی خاص آئین‌های باشکوه و جذاب دینی برگزار می‌شود که می‌تواند هر گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب کند، عنوان کرد: این امر نیاز به پژوهش، بررسی و تبدیل به محصول دارد تا آژانس‌های مسافرتی به عرضه آن بپردازد و بدین ترتیب جذب گردشگر رخ دهد.

مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران روند موجود را با هدف ایده‌آلی که در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است دارای فاصله و گسست دانست و بیان کرد: علت این امر از نبود برنامه جامع نشأت می‌گیرد.

captcha