تأکید خداوند بر نگاه صادقانه در ارائه اخبار
کد خبر: 3682083
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

تأکید خداوند بر نگاه صادقانه در ارائه اخبار

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه خبر خوب، خبری است که افراد حس مثبت و انرژی از آن بگیرند، گفت: رسانه‌ها با انتشار خبرهای خوب که محتوای غنی، صحیح، شفاف و اثربخشی دارند، می‌توانند رسالت خود را بهتر عملیاتی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: محمدجواد پناهی قاری و داور بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه خبر خوب خبری است که شادی‌آفرین باشد، اظهار داشت: وقتی صحبت از خبر خوب می‌شود همه به یاد اخباری شادی‌بخش و خوشحال‌کننده در هر زمینه‌ای، چه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و چه فرهنگی و دینی می‌افتند، بنابراین خبر خوب خبری است که افراد حس مثبت و انرژی از آن بگیرند.

وی با بیان اینکه شخص بیان کننده خبر از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: قرآن سفارش می‌کند که به هر خبری گوش نداده و آن را ملاک قرار ندهید به طوری که خداوند در آیه 18 سوره مبارکه «زمر» می‌فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ به سخن گوش فرا مى‏‌دهند و بهترین آن را پیروى مى‌کنند. بنابراین افراد خردمند هر خبری را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند.

پناهی با اشاره به اینکه صحت آنچه نقل می‌شود در منابع دینی ما از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: خداوند نگاه صادقانه و رعایت اصول حرفه‌ای در ارائه اخبار و مطالب را مورد تأکید قرار داده و در قرآن کریم اشاره به واقعه‌ای شده است که در زمان حضرت رسول(ص) رخ داد. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید مبادا به نادانى گروهى را آسیب برسانید و بعد از آنچه کرده‌اید پشیمان شوید». بر همین اساس رسانه‌ها باید با در نظر گرفتن جایگاه مهم صدق و کذب در اخبار به خوبی به این قضیه توجه داشته باشند و از صحت و سقم منابع خبری خود اطمینان حاصل کنند.
این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه حدیث را نوعی خبر عنوان کرد و افزود: در علوم حوزوی و دینی، حدیث را به نام خبر می‌شناسند، گاهی روایتی ضعیف است اما روایات دیگر این ضعف را جبران می‌کنند. در نوع حدیث انواع مختلفی داریم که هر حدیثی قابل نقل نیست بلکه به سلسله حدیث و راویان آن بستگی دارد پس روایت کردن حدیث هم خبر محسوب می‌شود که به ما رسیده است.

وی به حدیثی از امام صادق(ع) درباره سخن مورد قبول خداوند اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید:خداوند در قرآن فرموده است؛ قول سدید بگویید تا خدا کار شما را اصلاح کند، بدان که تا سخن عادلانه بر زبان جاری نکنی خدا از تو چیزی را قبول نمی‌کند؛ «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً * یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّى تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا»، یعنی خدا از ما هیچ چیزی را قبول نمی‌کند مگر اینکه قول سدید بگوییم.

پناهی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در انعکاس اخبار واقعی در کمترین زمان تلاش کنند و از انتشار اخبار کذب بپرهیزند، خاطر نشان کرد: رسانه با جایگاهی که از حیث تعامل و ارتباط با مردم و سطح نفوذ در همه حالات دارد، می‌تواند نقش بسیار مهمی در آگاهی‌بخشی جامعه داشته باشد بنابراین رسانه‌ها با انتشار خبرهای خوب که محتوای غنی، صحیح، شفاف و اثربخشی دارند، می‌توانند رسالت خود را بهتر عملی کنند.

captcha