۷ هنرمند صنایع دستی استان مرکزی دارای گواهی‌نامه «درجه هنری» هستند
کد خبر: 3682141
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
حسینی خبر داد:

۷ هنرمند صنایع دستی استان مرکزی دارای گواهی‌نامه «درجه هنری» هستند

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: هفت تن از هنرمندان صنایع دستی و سنتی استان مرکزی دارای گواهی‌نامه درجه یک و دو هنری هستند که به ترتیب معادل مدرک دانشگاهی دکترا و فوق لیسانس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکزی، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: هفت تن از هنرمندان صنایع دستی و سنتی استان مرکزی دارای گواهی‌نامه درجه یک و دو هنری هستند که به ترتیب معادل مدرک دانشگاهی دکترا و فوق لیسانس محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، با رویکرد اشتغال زایی و توسعه محور، در شرایط اقتصادی فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است چراکه با کمترین میزان سرمایه گذاری می‌توان بیشترین بهره‌وری را به وسیله آن ایجاد کرد. در این
زمینه استان مرکزی با توجه به ذوق و سلیقه هنرمندانش توانسته در سال‌های اخیر افتخارات بی‌نظیری کسب کند.
حسینی افزود: استان مرکزی با توجه به صنایع دستی بومی منطقه و وجود هنرمندان شاخص در این عرصه سهم بسزایی در اشتغال آفرینی دارد تا آنجا که حدود 8هزار هنرمند در سطح استان مشغول به فعالیت در این زمینه هستند و بیش از نیمی از این هنرمندان را بانوان تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: با توجه به مزیت‌های نسبی صنایع ‌دستی در ایجاد اشتغال می‌‌توان به عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت، دسترسی آسان به مواد اولیه ارزان و عدم آلایندگی زیست محیطی اشاره کرد که نقش این دست سازه‌ها را در ایجاد اشتغال و ارز آوری شاخص می‌کند.
بنابراین گزارش؛ قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی استان نیز با اشاره به مطالعه و بررسی آثار هنرمندان در خصوص شناسایی برترین‌های هر رشته اظهار کرد: پس از پایان بررسی‌ها، پرونده‌ی برخی از هنرمندان به دبیرخانه شورای ارزشیابی
هنرمندان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شد و شورا نیز پس از بررسی این پرونده‌ها، هفت نفر از هنرمندان صنایع دستی را در7 رشته شایسته دریافت گواهینامه درجه یک و دو هنری دانست. اکنون نیز با برنامه ‌ریزی برای گسترش کیفی این هنرها و تشویق هنرمندان به رعایت نهایت ظرافت و زیبایی در آثارشان، به دنبال کسب عناوین جدیدی در این خصوص هستیم.
کاظمی درادامه افزود: چهار نفر از هنرمندان شاخص استان و اساتیدی که موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری شده‌اند عبارتند از استاد عزت الله ابراهیمی در زمینه طراحی سنتی و نقشه فرش، محمد مهدی باباخانی در هنر قلمزنی، احمد منصور احمدی برای منبت چوب و محمد خورشیدی در خصوص هنر مشبک فلز.
وی در پایان گفت: همچنین در ادامه این روند استادان محمد آستانه در رشته طراحی سنتی و نقشه فرش، کریم حیدری در رشته پیکره تراشی چوب و علی غفاری در هنر تراش‌های سنگ دارای مدرک درجه دو هنری هستند.

captcha