ثبت ۵ دوره خشکسالی پیاپی در کهگیلویه و بویراحمد
کد خبر: 3682182
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

ثبت ۵ دوره خشکسالی پیاپی در کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی: ایستگاه‌های هواشناسی یاسوج، سی سخت، دوگنبدان و امامزاده جعفر ۵ دوره خشکسالی پیاپی را ثبت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، فرمان فرامین، کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد امروز، 25 دی‌ماه اظهار کرد: سال زراعی هر سال اول مهر شروع و ۳۱ شهریور همان سال به پایان می‌رسد.
وی با بیان اینکه میانگین بلند مدت بارش در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۰۴ میلیمتر است، افزود: در سال‌های زراعی ۱۳۹۲-۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵-۱۳۹۶ میانگین بارش در این شهر بین ۷۱۲ تا ۵۲۴ میلیمتر بوده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میانگین بلند مدت بارش باران در شهر سی سخت را ۶۸۶.۶ میلیمتر برشمرد و عنوان کرد: میزان بارش باران در این شهر از سال ۱۳۹۲-۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵-۱۳۹۶ بین ۶۷۵.۴ تا ۴۷۷.۴ میلیمتر بوده است.
فرامین ادامه داد: میانگین بلند مدت بارندگی شهر گرمسیری دوگنبدان ۴۳۰.۲ میلیمتر ثبت شده در حالی که میزان بارندگی سال‌های ۱۳۹۲- ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵-۱۳۹۶ در این شهر ۲۲۵ تا ۳۸۵ میلیمتر گزارش شده است.
وی اضافه کرد: بارندگی در سال‌های ۱۳۹۲-۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵-۱۳۹۶ در ایستگاه هواشناسی امامزاده جعفر ۴۱۷ تا ۲۸۲ میلیمتر بوده است در حالی که میانگین بلند مدت بارندگی در این ایستگاه ۴۳۳.۷ میلیمتر است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شهر دهدشت سال زراعی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ با ۴۴۴ میلیمتر بارندگی شاهد خشکسالی بوده است گفت: میانگین بلند مدت بارندگی شهر دهدشت ۴۹۱ میلیمتر بوده است.
فرامین بیان کرد: در حالی که میزان بارندگی بلند مدت شهر لیکک ۳۸۵ میلیمتر است، این شهر نیز در سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ میزان ۳۷۴ میلیمتر بارش باران داشته است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: میانگین بارندگی در این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیمتر کاهش یافته است بطوریکه میانگین بارش در سال زراعی جاری ۸۱ میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۱ میلیمتر بارش باران ثبت شده است.
وی تصریح کرد: بارندگی سال زراعی جاری در لیکک ۱۱۸، سی سخت ۹۱، یاسوج ۷۸.۹، دهدشت ۸۷.۴، دوگنبدان ۵۷.۵ و امامزاده جعفر ۵۳.۲ میلیمتر گزارش شده است.
فرامین با اشاره به روند بارندگی‌ها در این استان بر تشکیل کارگروه مخاطرات برای مدیریت مصرف و نگهداری از آب تأکید کرد.
یادآور می‌شود، کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.این استان با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

captcha