جلد سوم «فقه نظام اقتصادی اسلام» منتشر شد
کد خبر: 3682191
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
به قلم آیت‌الله اراکی؛

جلد سوم «فقه نظام اقتصادی اسلام» منتشر شد

گروه اقتصاد: جلد سوم کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» به قلم آیت‌الله محسن اراکی از سوی انتشارات مجمع الفکر الاسلامی منتشر شد.

جلد سوم کتاب «فقه اقتصادی اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله محسن اراکی، جلد سوم از مجموعه فقه نظام اقتصادی اسلام، توسط انتشارات مجمع الفکر الاسلامی منتشر شد.

حضرت آیت‌الله اراکی در این مجلد در ادامه مباحث سه‌گانه پیشین، به مبحث چهارم یعنی «عوامل تولید» پرداخته، آن را در ضمن پنج عامل به شرح زیر مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

عامل اول: سرمایه

عامل دوم: زمین

عامل سوم: نیروی کننده کار

عامل چهارم: مدیریت

عامل پنجم: نظم و سازماندهی

در بخشی از این کتاب آمده است: اساسی‌ترین تفاوت میان دیدگاه اسلام نسبت به ارزش نیروی کار با دیدگاه مارکسیسم، و بسیاری از مکاتب اقتصادی مادی‌گرا این است که اسلام برای خود کار ارزش قائل است صرف نظر از نقشی که در تولید کالا دارد، و لذا ارزش کار در اسلام تابعی از ارزش کالای تولیدی نیست، بلکه کار فی نفسه دارای ارزش است. مارکسیسم و برخی دیگر از مکاتب اقتصادی، ارزش کار را تابع ارزش کالای تولیدی می‌دانند و لذا در تعیین ارزش کار نقشی را که کار در ایجاد ارزش در کالای تولیدی دارد به عنوان میزان و معیار در نظر می‌گیرند؛ در حالی‌که در اقتصاد اسلامی کار اقتصادی فی نفسه دارای ارزش است…

لازم به یادآوری است جلد سوم این کتار در ۲۸۵ صفحه، توسط انتشارات مجمع الفکر الاسلامی منتشر شده و مهیای استفاده‌ محققین و پژوهشگران است.

captcha